Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
B 152
Offentligt
1646427_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2016-4605
Ref. UHE
Den 15. juni 2016
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 16 vedrørende B 152 stillet 19. maj 2016
efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål nr. 16
”Vil ministeren redegøre for afgørelsen ved FN’s Menneskerettighedsråd den 14. december 2007, hvor
to islandske fiskere fik medhold i, at den islandske regering havde forbrudt sig mod artikel 26 i FN’s
konvention om borgerlige og politiske rettigheder, da disse fiskere ikke havde adgang til fiskekvoterne,
fordi de ikke havde fisket i den årrække der dannede grundlag for den første tildeling? Vil ministeren
dernæst redegøre for afgørelse i en dansk kontekst?”
Svar
NaturErhvervstyrelsen har vurderet afgørelsen fra FN’s Menneskerettighedsråd nr. 1306/2004 af 14.
december 2007, og jeg kan på det grundlag oplyse følgende: Den pågældende sag drejer sig om
etableringen af det islandske kvotesystem med omsættelige kvoteandele. Afgørelsen gengiver
synspunkter fra menneskerettighedskomiteen. Det fremgår af afgørelsen, at de islandske myndigheder
- i modsætning til de danske myndigheder – valgte at gøre alle de islandske kvoter omsættelige og
uddele samtlige mængder. Derved havde fiskere, der ikke var aktive fiskere i referenceperioden, alene
mulighed for at erhverve sig årsmængder ved at købe eller leje dem af andre fiskere.
I det danske kvotesystem, der blev indført på baggrund af en politisk aftale om ”Ny Regulering” fra
2005, valgte man en anden løsning. I Danmark afsættes således kvoteandele til en række formål og
fiskerier før tildeling af årsmængder på baggrund af fartøjskvoteandele. Kvoteandele afsættes blandt
andet til Fiskefonden (herunder til yngre fiskere), rationsfiskeri, uudnyttede kvoter, kystfiskeri og til
uundgåelige bifangster. Dermed er det i Danmark muligt at etablere sig som erhvervsfisker med et
faktisk fiskeri og derfra opbygge sin virksomhed. NaturErhvervstyrelsen fremhæver desuden, at FN’s
menneskerettighedskomité noterer sig, at ethvert kvotesystem, der introduceres for at regulere adgang
til en begrænset ressource, i et vist omfang giver fordele til nogle kvoteholdere og er til ulempe for
andre, uden at dette nødvendigvis er diskriminerende.
Komiteen lægger desuden vægt på, at uddeling af kvoteandele til de islandske fiskere er permanent. I
Danmark kan retten til at råde over FKA og IOK opsiges af den danske stat med 8 års varsel. Komiteen
konkluderer, at ejerskabsfordelen med permanent tildeling til de oprindelige kvoteholdere – på
bekostning af sagsøgerne – ikke var baseret på et fornuftigt grundlag. Det er opfattelsen, at en lignende
vurdering af det danske kvotesystem ville vise, at grundlaget for det danske kvotesystem indført med
”Ny Regulering” netop er fornuftigt og hensigtsmæssigt.
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
B 152 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om afgørelsen ved FN’s Menneskerettighedsråd den 14. december 2007 i en dansk kontekst, til miljø- og fødevareministeren
Esben Lunde Larsen
/
Ulla Heiden
2