Til beslutningsforslag nr.
B 149
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 27. maj 2016
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om konsekvensanalyse af lovforslags
betydning for retssikkerheden
[af Lisbeth Bech Poulsen (SF) m.fl.]
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 1. april 2016 og
var til 1. behandling den 24. maj 2016. Beslutningsforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudval-
get.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 1 møde.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA, RV, KF og SIU) ind-
stiller beslutningsforslaget til
forkastelse.
Et
mindretal
i udvalget (EL, ALT og SF) indstiller be-
slutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
SF’s medlemmer af udvalget ønsker, at regeringen skal
foretage obligatoriske konsekvensanalyser af et lovforslag,
hvis lovforslaget skønnes at ville have væsentlige positive
eller negative konsekvenser for retssikkerheden, og redegøre
herfor i lovforslagets bemærkninger som en del af grundla-
get for Folketingets behandling af lovforslag.
Det er SF’s opfattelse, at det er det mest naturlige, at bor-
gernes retssikkerhed er i højsædet, når regeringen fremsæt-
ter lovforslag. Det vil både øge fokus på retssikkerheden og
give Folketinget et bedre grundlag for at vurdere et lovfor-
slags konsekvenser for borgernes retssikkerhed.
I forvejen indeholder bemærkningerne til et lovforslag en
oversigt bl.a. med en vurdering af de økonomiske og admi-
nistrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner og
for erhvervslivet, en miljøvurdering og en vurdering af for-
holdet til EU-retten. Endelig er der også en vurdering af de
administrative konsekvenser for borgerne. Sidstnævnte, me-
ner både justitsministeren og en række partier, dækker de
retssikkerhedsmæssige konsekvenser for borgerne. SF er
dybt uenig heri. Et konkret eksempel er den omdiskuterede
seneste ændring af udlændingeloven (L 87, Forslag til lov
om ændring af udlændingeloven). Loven har været kritiseret
af organisationer, der beskæftiger sig med menneskerettig-
heder og retssikkerhed, den har splittet Folketinget og været
en af de mest kontroversielle love i de senere år. Under
punktet »Administrative konsekvenser« i lovforslagets be-
mærkninger er der dog kun en kort passus om, at der skal
betales et gebyr. Intet andet.
Det er SF’s opfattelse, at borgernes retssikkerhed i Dan-
mark er presset af både regering og et flertal i Folketinget.
Flygtningekrise, terrortrusler, cyberkriminalitet og meget
andet imødegås af forslag, lovgivning og praksis, der har
omfattende indvirkning på spørgsmålet om borgernes rets-
sikkerhed. For SF er borgernes retssikkerhed af yderste vig-
tighed, ikke mindst når Folketinget vedtager love og regler,
der har stor betydning for borgernes liv.
Derfor finder SF det ubegribeligt, at et flertal af partierne
i Folketinget ikke kan støtte et forslag, der kort og godt illu-
strerer, hvordan og på hvilken måde vores lovgivning påvir-
ker borgernes retssikkerhed. Det er ikke bureaukratisk eller
unødvendigt, som nogle partier hævder, tværtimod. Derfor
vil SF gerne takke Enhedslisten og Alternativet, der som de
eneste partier støtter forslaget.
Et
andet mindretal
i udvalget (IA) vil ved 2. behandling
stemme hverken for eller imod beslutningsforslaget.
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for be-
tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i
udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
DokumentId
Journalnummer