Tak til formanden.
Og tak for forslaget fra Radikale Venstre.
Radikale Venstre ønsker med deres forslag at fremme installation af store varmepumper og at begrænse udbygningen af biomassekedler.
Ifølge forslaget skal regeringen senest den 1.
november i år fremsætte et lovforslag om fremme af varmepumper.
Det fremgår også af forslaget, at Folketinget lægger vægt på, at den grønne omstilling foregår så økonomisk effektivt som muligt.
Det glæder mig, at vi grundlæggende er enige om, at vi skal gennemføre den grønne omstilling økonomisk effektivt.
Det er regeringens ambition på energiområdet, at Danmark frem mod 2050 skal blive uafhængigt af fossile brændsler.
Med energiaftalen fra 2012, som blev indgået af en bred kreds af partier, er Danmark kommet et stykke af vejen mod uafhængighed af fossile brændsler.
Det er samtidig en vigtig præmis for regeringen, at den grønne omstilling netop er omkostningseffektiv.
Det er det, vi i regeringen kalder grøn realisme.
Omstillingen må ikke blive unødig dyr for erhvervslivet og almindelige borgere.
Regeringen ønsker at integrere vedvarende el-produktion i fjernvarmen.
Det er en måde at udnytte den stigende andel af VE-strøm i det danske elsystem.
Øget el i fjernvarmesektoren kan have stor betydning for en omkostningseffektiv energiomstilling.
Det er en naturlig del af et smart energisystem.
Regeringen støtter derfor udbredelsen af varmepumper.
Og der blev med forligskredsens opbakning i forbindelse med udmøntningen af energireserven i december 2015 afsat midler til Energistyrelsens rejsehold for store varmepumper.
Rejseholdet arbejder på at fremme store eldrevne varmepumper.
En af rejseholdets vigtigste opgaver er at hjælpe varmeværkerne med at afklare, om varmepumper kan medvirke til at opnå en lavere varmepris.
Regeringen har fremlagt et forslag til en løsning på vores PSO-udfordring ved over en 4-årig periode at flytte finansieringen af PSO-støtten væk fra elprisen og over på finansloven.
Dette forslag vil i sig selv gøre det mere rentabelt at bruge store varmepumper i varmeforsyningen.
Det er vurderingen, at når PSO-omkostningen fjernes, er varmepumperne styrket i konkurrencen – i konkurrencen med et flisfyret varmeværk.
Der er endvidere i drøftelserne om energiselskabernes energispareforpligtelser lagt et forslag på bordet om, at energibesparelsen ved at benytte en varmepumpe kan regnes med.
Derfor tror jeg, at varmepumperne kan blive et reelt alternativ for de mange kraft-varme-værker, der skal investere i de kommende år.
Regeringen har således allerede fremlagt konkrete initiativer til at fremme varmepumperne.
Forslaget, vi behandler i dag, problematiserer endvidere brug af biomasse.
Lad mig slå fast, at biomasse spiller en afgørende rolle på nogle af de mindste decentrale fjernvarmeværker.
Der er således taget beslutning i den brede kreds af partier bag energiforliget om at give de 85 dyreste varmeværker mulighed for at opstille en biomassekedel.
Det giver værkerne en mulighed for at sænke de høje varmepriser.
Samtidig giver det en begrænset udbygning af biomasseforbrændingen, da det kun er 85 navngivne mindre værker, som har fået tilladelse.
Her er der ikke tale om en massiv konverteringsbølge, men om en hjælp til de varmeforbrugere med de højeste priser.
Der var også enighed i energiforligskredsen om at fremme en større biomassekonvertering på de store kraft-varme-værker.
Mange centrale værker erstatter således i disse år kul med biomasse, og der bliver tale om en bæredygtig biomasse, da der er etableret en brancheaftale, som giver de mest ambitiøse bæredygtighedskrav i EU.
Det er vel kun godt, at vi på den måde baner vej for et energisystem, der er uafhængigt af fossile brændsler.
Regeringen er i gang med en række analyser af de fremtidige rammer for fjernvarmesektoren.
En af de centrale analyser er afgifts- og tilskudsanalysen, der vil medvirke til at kaste lys over behovet for justeringer på området.
Analysen tager tid, også mere tid end forventet, da arbejdet blev sat i gang af den forhenværende regering.
Regeringen har fokus på analysen, men vi vil ikke forhaste den, da det er vigtigt, at analysen er grundig og fyldestgørende.
Dertil kommer analyser, der mere specifikt ser på de fremtidige rammevilkår for fjernvarmesektoren, herunder mulighederne for at fremme anvendelsen af store varmepumper og rammerne for anvendelsen af biomasse.
Nogle hovedspørgsmål, som skal afklares, før vi giver os i kast med at ændre på systemet, er:
Er der behov for at justere på afgifterne, også efter regeringens nye forårsudspil?
Hvilke mulige modeller er der for at løsne på de bindinger, som kraft-varme-værkerne er underlagt i dag i forhold til kraft-varme-krav og brændsler?
Og hvilke konsekvenser er der for varmeforbrugerne?
Der er kort sagt tale om meget omfattende og komplekse problemstillinger.
Jeg er enig med Radikale Venstre i, at det er en god idé at fremme brugen af varmepumper til fjernvarme.
Regeringen har som nævnt allerede lagt konkrete forslag frem, der kan fremme de store varmepumper, og dermed er beslutningsforslaget overflødigt på det punkt.
Regeringen kan heller ikke støtte, at der træffes beslutning om den fremtidige anvendelse af biomasse på et ufuldkomment grundlag, og kan derfor heller ikke støtte beslutningsforslaget på det punkt.
Regeringen ser derimod frem til kommende konstruktive drøftelser på området, også med Radikale Venstre.