Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
B 14 Bilag 7
Offentligt
1616805_0001.png
NOTAT
9. marts 2016
/JepFis/rhh
Proces og hovedspørgsmål ved eventuel indskrænkning eller ophæ-
velse af transportkorridorer i hovedstadsområdet
Baggrund for arealreservationer til transportkorridorer
Arealreservationer til transportkorridorer har været del af en bindende
fysisk planlægning for hovedstadsområdet siden 1982. Transportkorrido-
rerne er langsigtede arealreservationer til eventuelle fremtidige, overord-
nede infrastrukturanlæg, som er af betydning for hele hovedstadsområdet.
Formålet med reservationerne er at sikre mulighed for etablering af større
trafikanlæg og tekniske anlæg i hovedstadsområdet med færrest mulige
samfundsmæssige omkostninger og færrest mulige gener for miljøet.
Efter planlovens kapitel 2 c om planlægning i hovedstadsområdet er det
erhvervs- og vækstministeren, der inden for rammerne af planloven, kon-
kretiserer de overordnede principper for kommuneplanlægningen i ho-
vedstadsområdet og fastlægger reservationer til transportkorridorer. Det
sker i Landsplandirektivet for hovedstadsområdets planlægning (aktuelt
Fingerplan 2013), hvor transportkorridorerne er fastlagt på kort, ligesom
der er oplistet regler for anvendelsen af arealer, som er placeret i korrido-
rerne.
Opgaven med en samlet planlægning for hovedstadsområdet blev overta-
get fra Hovedstadens Udviklingsråd ved kommunalreformen i 2007.
Landsplandirektivet for hovedstadsområdet blev udstedt første gang i
2007 og efterfølgende revideret i 2013. I forbindelse med revisionen i
2013 blev de fleste transportkorridorer videreført uændret. På baggrund
af anbefalinger fra Udvalget om transportkorridorer i hovedstadsområdet
1
blev der imidlertid også foretaget indskrænkninger af flere transportkor-
ridorers afgrænsning
2
.
1
Folketinget vedtog i juni 2010 at bede Miljøministeren, der dengang havde ansvaret for
Fingerplanen, nedsætte et udvalg for at give Fingerplanens transportkorridorer et efter-
syn. Udvalget bestod af embedsmænd ministerier med ansvar for overordnet infrastruk-
tur.
2
En indskrænkning indtil 60 m byggelinje fra Helsingørmotorvejen (Helsingør og Fre-
densborg kommuner); en indskrænkning til 250 m fra Holbækmotorvej og Køge Bugt
Motorvej (Brøndby og Vallensbæk kommuner); en indskrænkning i del af trekanten
mellem den nye jernbane København-Ringsted, Motorring 4 og Ishøj Stationsvej samt
indskrænkning til 250 m fra Holbækmotorvej, Motorring 4 og Køge Bugt Motorvej
(Ishøj Kommune); en indskrænkning indtil 200 m fra hovedtransmissionsledning (Dra-
gør og Tårnby kommuner) og indskrænkning indtil 60 m byggelinje nord for Holbæk-
motorvej/200 m fra hovedtransmissionsledning for naturgas (Lejre Kommune).
B 14 - 2015-16 - Bilag 7: Materiale til kommende møde om beslutningsforslaget, fra transport- og bygningsministeren
1616805_0002.png
2/2
Nedenfor beskrives proces og hovedspørgsmål ved en eventuel ind-
skrænkning eller ophævelse af yderligere transportkorridorer i hoved-
stadsområdet.
Proces ved indskrænkning eller ophævelse af transportkorridorer
En indskrænkning eller ophævelse af transportkorridorer i hovedstadsom-
rådet vil kræve udarbejdelse af et landsplandirektiv, der ændrer den gæl-
dende afgrænsning i Fingerplan 2013.
Det må forventes at tage mindst 6-9 mdr. at udarbejde et snævert tematisk
landsplandirektiv.
I udspillet
Vækst og udvikling i hele Danmark
har regeringen varslet
igangsættelsen af et forarbejde til en revision af landsplandirektivet. Det
fremgår af udspillet, at forarbejdet gennemføres i 2016.
Indskrænkning eller ophævelse af transportkorridorer i hovedstadsområ-
det kan evt. indgå i en kommende revision af det samlede landsplandirek-
tiv for hovedstadsområdet.
Forarbejdet vil bl.a. omfatte en dialog med kommunerne i hovedstadsom-
rådet om deres ønsker til ændringer af det gældende landsplandirektiv.
Det kan bl.a. indbefatte ønsker til indskrænkning eller ophævelse af
transportkorridorer.
Ved indskrænkning eller ophævelse af transportkorridorer i hovedstads-
området skal der vurderes på to forhold:
Ændring af afgrænsningen, der fremgår af et kortbilag i Fingerplan
2013, og
om der, inden for rammerne af planlovens generelle regler for ho-
vedstadsområdets planlægning, skal gennemføres ændringer af de
gældende regler i landsplandirektivets § 23 vedrørende anvendel-
sen af arealer, der er placeret i korridorerne.
Aktuelt gælder følgende regler for transportkorridorer i Fingerplan 2013:
”§ 23. Den kommunale planlægning skal sikre,
1) at den langsigtede reservation af transportkorridorer til fremtidig overordnet trafikal infrastruktur og tekniske
anlæg fastholdes,
2) at transportkorridorernes landzonearealer friholdes for yderligere permanent bebyggelse og anlæg, bortset
fra bebyggelse og anlæg, som er nødvendig for driften af landbrugsejendomme, og
3) at udnyttelse af byzonearealer i transportkorridorerne ikke intensiveres eller sker i strid med konkrete infra-
strukturformål, jf. § 24, § 25
og § 28.
Stk. 2. Transportkorridorerne er vist på kortbilag I.
Stk. 3. Fremtidige trafikanlæg og tekniske anlæg i transportkorridoren skal placeres og udformes med hensynta-
gen til landskabs-, natur- og kulturværdier.”