NOTAT
9. marts 2016
/JepFis/rhh
Proces og hovedspørgsmål ved eventuel indskrænkning eller ophæ-
velse af transportkorridorer i hovedstadsområdet
Baggrund for arealreservationer til transportkorridorer
Arealreservationer til transportkorridorer har været del af en bindende
fysisk planlægning for hovedstadsområdet siden 1982. Transportkorrido-
rerne er langsigtede arealreservationer til eventuelle fremtidige, overord-
nede infrastrukturanlæg, som er af betydning for hele hovedstadsområdet.
Formålet med reservationerne er at sikre mulighed for etablering af større
trafikanlæg og tekniske anlæg i hovedstadsområdet med færrest mulige
samfundsmæssige omkostninger og færrest mulige gener for miljøet.
Efter planlovens kapitel 2 c om planlægning i hovedstadsområdet er det
erhvervs- og vækstministeren, der inden for rammerne af planloven, kon-
kretiserer de overordnede principper for kommuneplanlægningen i ho-
vedstadsområdet og fastlægger reservationer til transportkorridorer. Det
sker i Landsplandirektivet for hovedstadsområdets planlægning (aktuelt
Fingerplan 2013), hvor transportkorridorerne er fastlagt på kort, ligesom
der er oplistet regler for anvendelsen af arealer, som er placeret i korrido-
rerne.
Opgaven med en samlet planlægning for hovedstadsområdet blev overta-
get fra Hovedstadens Udviklingsråd ved kommunalreformen i 2007.
Landsplandirektivet for hovedstadsområdet blev udstedt første gang i
2007 og efterfølgende revideret i 2013. I forbindelse med revisionen i
2013 blev de fleste transportkorridorer videreført uændret. På baggrund
af anbefalinger fra Udvalget om transportkorridorer i hovedstadsområdet
1
blev der imidlertid også foretaget indskrænkninger af flere transportkor-
ridorers afgrænsning
2
.
1
Folketinget vedtog i juni 2010 at bede Miljøministeren, der dengang havde ansvaret for
Fingerplanen, nedsætte et udvalg for at give Fingerplanens transportkorridorer et efter-
syn. Udvalget bestod af embedsmænd ministerier med ansvar for overordnet infrastruk-
tur.
2
En indskrænkning indtil 60 m byggelinje fra Helsingørmotorvejen (Helsingør og Fre-
densborg kommuner); en indskrænkning til 250 m fra Holbækmotorvej og Køge Bugt
Motorvej (Brøndby og Vallensbæk kommuner); en indskrænkning i del af trekanten
mellem den nye jernbane København-Ringsted, Motorring 4 og Ishøj Stationsvej samt
indskrænkning til 250 m fra Holbækmotorvej, Motorring 4 og Køge Bugt Motorvej
(Ishøj Kommune); en indskrænkning indtil 200 m fra hovedtransmissionsledning (Dra-
gør og Tårnby kommuner) og indskrænkning indtil 60 m byggelinje nord for Holbæk-
motorvej/200 m fra hovedtransmissionsledning for naturgas (Lejre Kommune).