Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
B 14 Bilag 7
Offentligt
1616804_0001.png
Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
21. marts 2016
Ulrik Larsen/Anette
Jacobsen
[email protected]
Click here to enter text.
16/03770
Trafikale beregninger af langsigtede vejprojekter i ho-
vedstadsområdet i relation til transportkorridoren
Baggrund og formål
I forlængelse af forslag B14 om at ophæve arealreservationerne i transportkorridoren i Hovedstads-
området har Vejdirektoratet igangsat et arbejde med at tilvejebringe et opdateret grundlag om trafik-
ken i Hovedstadsområdet, herunder trafikale konsekvenser for en række muligt fremtidige infrastruktu-
relle tiltag på vejnettet i Hovedstadsområdet.
By- og trafikplanlægning i Hovedstadsområdet baseres på Fingerplanstrukturen. Infrastrukturen vil i
fremtiden være under pres med hensyn til at kunne håndtere forventet stigende trafik og stadig mere
komplekse rejsemønstre på tværs af Hovedstadsområdet. I Vejdirektoratets analyse er der derfor
fokus på de tiltag, der i større eller mindre grad kan tænkes at imødekomme disse trafikale udfordrin-
ger.
Forudsætninger om fremtidig trafik og byområder samt mulige transportkorridorer har betydning for
planlægningen af Hovedstadsområdets udvikling og en mulig fremtidig større Øresunds byregion efter
2025. Der er derfor igangsat trafikale beregninger af forskellige scenarier med forudsatte motorvejs-
udbygninger i tænkte motorvejskorridorer.
Tiltagene omfatter både opgraderinger af dele af det eksisterende vejnet samt anlæg af helt nye veje.
Der er tidligere i forskellige sammenhænge gennemført analyser af en række scenarier med henblik
på at reducere trængslen på især ringvejsnettet rundt om København.
Trafikale scenarier
Der er opstillet 7 grundscenarier for de trafikale scenarier, der laves beregninger for. Som grundlag
gennemføres der beregninger i forhold til et ”basisscenarie 2015”, som omfatter trafikken i 2015. Der-
udover gennemføres der beregninger af et ”basisscenarie 2025”, som indbefatter den trafikale situati-
on i Hovedstadsområdet i 2025, hvor der ikke er gennemført nogen opgraderinger af infrastrukturen
udover de allerede politisk besluttede og finansierede projekter.
De 7 scenarier er nærmere beskrevet i bilag 1.
Udover de 7 scenarier beregnes der som tillæg 2 scenarier med anlæg af en HH-forbindelse (Helsin-
gør-Helsingborg) med og uden anlæg af en Ring 5.
Vejdirektoratet
Niels Juels Gade 13
1022 København K
Telefon +45 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
B 14 - 2015-16 - Bilag 7: Materiale til kommende møde om beslutningsforslaget, fra transport- og bygningsministeren
1616804_0002.png
Forventede resultater:
De trafikale beregninger afsluttes i foråret 2016. Det forventes, at de trafikale beregninger vil give et
grundlag for at vurdere perspektiverne i mulige kommende vejprojekter i Hovedstadsområdet (i og
uden for transportkorridoren). Beregningerne skal bidrage til at skabe et samlet overblik over den vej-
trafikale udvikling og perspektiver for denne i Hovedstadsområdet.
2
B 14 - 2015-16 - Bilag 7: Materiale til kommende møde om beslutningsforslaget, fra transport- og bygningsministeren
1616804_0003.png
Bilag 1.
Scenarier for trafikale beregninger af vejprojekter af langsigtede vejprojekter i Hovedstadsom-
rådet i relation til transportkorridoren
Scenarier
Beskrivelse
Forbedret kapacitet på Motorring 3 ved anvendelse af nødspo-
ret. inkl. ombygning af M13.
Udbygning af kapaciteten i Ring 4-korridoren mellem Hillerød-
motorvejen og Køge Bugt-motorvejen:
-
1)
-
udbygning af den nordlige del af Ring 4 mellem Hillerødmo-
torvejen og Ballerup. Der udvides til 4-sporet byvej mellem
Hillerødmotorvejen og Sortemosevej, samt 4-sporet motor-
vej mellem Sortemosevej og Ballerup C.
udvidelse af antal kørespor mellem Ballerup og Køge Bugt-
motorvejen. Der udvides fra 4 til 6 spor mellem Ballerup og
Frederikssundmotorvejen, fra 6 til 8 spor mellem Frederiks-
sundmotorvejen og frakørsel 6 ved Ishøj Stationsvej, samt
fra 4 til 6 spor mellem frakørsel 6 og Køge Bugt-motorvejen.
Placering
(Det er også forudsat, at den nye forbindelse over Frederikssund
er etableret. Forbindelsen er markeret med en stiplet linje).
Forbedret kapacitet på Motorring 3 ved anvendelse af nødspo-
ret.(Jf. beskrivelse i scenarie 1).
Udbygning af kapaciteten i Ring 4-korridoren mellem Hillerød-
motorvejen og Køge Bugt-motorvejen. (Jf. beskrivelse i scena-
rie 1).
Udbygning af Helsingørmotorvejen mellem Isterød og Hørsholm
S fra 4 til 6 spor.
2)
Udbygning af Hillerødmotorvejen:
- 4-sporet motorvej mellem Hillerød (tilslutning ved Rute 16,
Herredsvej) og Allerød.
- 6-sporet motorvej mellem Farum C og Motorring 3.
Anlæg af Frederikssundmotorvejen mellem Tværvej og den nye
forbindelse over Roskilde Fjord syd for Frederikssund. Linjefø-
ringen kobles til den nye fjordforbindelse, som fremgår med en
stiplet linje på kortet.
Som en del af den analyse, som Vejdirektoratet har igangsat, skal der gennemføres opdaterede be-
regninger af de trafikale perspektiver ved en fuldt udbygget ringkorridor hele vejen fra Helsingør- til
Køge Bugt-motorvejen.
Beregninger af en sådan fuldt udbygget motorringvejsstrækning giver bedst mening trafikalt set, hvis
der er tale om den tidligere undersøgte Ring 5-linjeføring. Tidligere strategiske analyser har vist, at
ringvejens funktion og trafikale effekter ændrer sig, jo mere vestligt den anlægges i Hovedstadsområ-
det.
3
B 14 - 2015-16 - Bilag 7: Materiale til kommende møde om beslutningsforslaget, fra transport- og bygningsministeren
1616804_0004.png
For en fuldt udbygget ringkorridor løbende tværs gennem hele Hovedstadsområdet, foretages der
derfor udelukkende beregninger for en ”ren” Ring 5-linjeføring beliggende i transportkorridoren, som
skitseret nedenfor:
Scenarier
Beskrivelse
Etablering af en ny ringvej, Ring 5, anlagt som ca. 60 km ny 4-
sporet motorvej placeret i den eksisterende transportkorridor.
(Udformet i overensstemmelse med Ring 5-linjeføringen som
beskrevet i den strategiske analyse af ”Vestlig ringkorridor i ho-
vedstadsområdet” fra 2013).
Delstrækning af Frederikssundmotorvejen (mellem Tværvej og
Ring 5).
3)
(Det er også forudsat, at den nye forbindelse over Frederikssund
er etableret).
Der gennemføres ligeledes beregning af 2 varianter af scenarie 3:
Der forudsættes anlagt en HH-forbindelse mellem Helsingborg og
Helsingør, og trafikberegninger gennemføres med og uden anlæg
af en Ring 5 som beskrevet i scenarie 3.
Placering
Scenarier
Beskrivelse
Etablering af en sydlig linjeføring af Ring 5, som forbinder Køge
Bugt-motorvejen med Frederikssundmotorvejen.
Anlæg af Frederikssundmotorvejen mellem Tværvej og den nye
forbindelse over Roskilde Fjord syd for Frederikssund. Linjefø-
ringen kobles til den nye fjordforbindelse.
Udbygning af den nordlige del af Ring 4 mellem Hillerødmotor-
vejen og Ballerup:
- 4-sporet byvej mellem Hillerødmotorvejen og Sortemosevej
- 4-sporet motorvej mellem Sortemosevej og Ballerup C
Placering
4)
4
B 14 - 2015-16 - Bilag 7: Materiale til kommende møde om beslutningsforslaget, fra transport- og bygningsministeren
1616804_0005.png
Scenarier
Beskrivelse
Placering
Etablering af en delstrækning af Ring 5 mellem Holbæk- og
Frederikssundmotorvejen.
5)
Anlæg af Frederikssundmotorvejen mellem Tværvej og den nye
forbindelse over Roskilde Fjord syd for Frederikssund. Linjefø-
ringen kobles til den nye fjordforbindelse.
Scenarie 5 indbefatter en mindre delstrækning af Ring 5, som forbinder Holbækmotorvejen med den
nye Frederikssundmotorvej. Den har til formål at imødekomme den tværgående trafik midt i regionen
samt at aflaste den sydelige del af Motorring 4. Der er en del arbejdspladser placeret i disse to byfing-
re – f.eks. i Høje Taastrup-området samt i Ballerup, og den daglige trafik til og fra disse destinationer
kan ved denne løsning fordeles bedre på vejnettet i området.
Scenarie 6 beskriver en nordlig delstrækning af Ring 5, hvilken er placeret i den udlagte transportkor-
ridor.
Scenarier
Beskrivelse
Placering
Anlæg af en Ring 5 mellem Frederikssund- og Helsingørmotor-
vejen.
6)
Anlæg af Frederikssundmotorvejen mellem Tværvej og den nye
forbindelse over Roskilde Fjord syd for Frederikssund. Linjefø-
ringen kobles til den nye fjordforbindelse.
5
B 14 - 2015-16 - Bilag 7: Materiale til kommende møde om beslutningsforslaget, fra transport- og bygningsministeren
1616804_0006.png
I den nordlige del af Hovedstadsområdet vil der dog også være en række udfordringer ved at lægge
ny infrastruktur i transportkorridoren (ex. værdifuld natur). Linjeføringen i scenarie 7 er derfor lagt uden
for mange af de værdifulde naturområder i området.
Scenarier
Beskrivelse
Udvidelse og etablering af 2+1 motortrafikvej med 90 km/t mel-
lem Frederikssundmotorvejen og Helsingørmotorvejen:
- udvidelse af Ring 6-korridoren mellem Frederikssundmotor-
vejen og Isterødvej.
- etablering af Ring 5�½ mellem Isterødvej og Helsingørmo-
torvejen.
Anlæg af Frederikssundmotorvejen mellem Tværvej og den nye
forbindelse over Roskilde Fjord syd for Frederikssund. Linjefø-
ringen kobles til den nye fjordforbindelse.
Placering
7)
I scenarie 7 kobles linjeføringen også til den nye Frederikssundmotorvej, men syd for Ølstykke. Deref-
ter følger den Rute 6 nordpå indtil den fra Isterødvej tilsluttes den eksisterende Overdrevsvejen og
fortsætter som dennes forlængelse frem mod Helsingørmotorvejen.
Denne meget vestligt beliggende linjeføring er tænkt som en måde at undgå at berøre flere af de sår-
bare naturområder i området lidt længere mod øst.
6