Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
21. marts 2016
Ulrik Larsen/Anette
Jacobsen
Click here to enter text.
16/03770
Trafikale beregninger af langsigtede vejprojekter i ho-
vedstadsområdet i relation til transportkorridoren
Baggrund og formål
I forlængelse af forslag B14 om at ophæve arealreservationerne i transportkorridoren i Hovedstads-
området har Vejdirektoratet igangsat et arbejde med at tilvejebringe et opdateret grundlag om trafik-
ken i Hovedstadsområdet, herunder trafikale konsekvenser for en række muligt fremtidige infrastruktu-
relle tiltag på vejnettet i Hovedstadsområdet.
By- og trafikplanlægning i Hovedstadsområdet baseres på Fingerplanstrukturen. Infrastrukturen vil i
fremtiden være under pres med hensyn til at kunne håndtere forventet stigende trafik og stadig mere
komplekse rejsemønstre på tværs af Hovedstadsområdet. I Vejdirektoratets analyse er der derfor
fokus på de tiltag, der i større eller mindre grad kan tænkes at imødekomme disse trafikale udfordrin-
ger.
Forudsætninger om fremtidig trafik og byområder samt mulige transportkorridorer har betydning for
planlægningen af Hovedstadsområdets udvikling og en mulig fremtidig større Øresunds byregion efter
2025. Der er derfor igangsat trafikale beregninger af forskellige scenarier med forudsatte motorvejs-
udbygninger i tænkte motorvejskorridorer.
Tiltagene omfatter både opgraderinger af dele af det eksisterende vejnet samt anlæg af helt nye veje.
Der er tidligere i forskellige sammenhænge gennemført analyser af en række scenarier med henblik
på at reducere trængslen på især ringvejsnettet rundt om København.
Trafikale scenarier
Der er opstillet 7 grundscenarier for de trafikale scenarier, der laves beregninger for. Som grundlag
gennemføres der beregninger i forhold til et ”basisscenarie 2015”, som omfatter trafikken i 2015. Der-
udover gennemføres der beregninger af et ”basisscenarie 2025”, som indbefatter den trafikale situati-
on i Hovedstadsområdet i 2025, hvor der ikke er gennemført nogen opgraderinger af infrastrukturen
udover de allerede politisk besluttede og finansierede projekter.
De 7 scenarier er nærmere beskrevet i bilag 1.
Udover de 7 scenarier beregnes der som tillæg 2 scenarier med anlæg af en HH-forbindelse (Helsin-
gør-Helsingborg) med og uden anlæg af en Ring 5.
Vejdirektoratet
Niels Juels Gade 13
1022 København K
Telefon +45 7244 3333
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450