NOTAT
Dato
J. nr.
[dato]
2016 - 559
Arealreservationerne i Ring 5 – projekter på baneområdet og en evt.
HH-forbindelse
Der er i de senere år gennemført og igangsat en række større og mindre kollek-
tive trafikprojekter i hovedstadsområdet. I det følgende gennemgås nogle af de
igangværende og mulige fremtidige projekter på baneområdet samt en mulig
HH-forbindelse. På den baggrund vurderes relevansen af arealreservationerne i
Ring 5 fsva. baneområdet og en mulig HH-forbindelse.
Metro- og Letbanelinjer
I 2005 blev det besluttet at udvide det eksisterende metronet med en cityring,
som forventes at stå færdig i 2019. Der er efterfølgende indgået aftaler om at
udvide nettet med en Nordhavnsmetro og en Sydhavnsmetro. En letbane langs
Ring 3 er desuden under behandling i Folketinget.
Der er i løbet af de senere år lavet forskellige analyser af - og forslag til - udbyg-
ning af et metro- og letbanenet kombineret med BRT-linjer i Storkøbenhavn,
herunder i forbindelse med de strategiske analyser, Trængselskommissionens
arbejde og i regi af Region Hovedstaden, DTU m.fl.
Arealreservationerne i Ring 5 er ikke relevante for de forslag, der har været til
nye letbane- og metrolinjer, da de begrænser sig geografisk til området i en
radius fra København og ud omkring Ring 3.
S-banen og knudepunkter
Der er i de senere år igangsat en række undersøgelser af mulige projekter til
forbedring af S-banedriften, herunder en undersøgelse af fordele og ulemper
ved at omlægge den til såkaldt metrodrift (automatisering).
Der er desuden igangværende og mulige fremtidige projekter vedrørende ud-
viklingen af nye trafikale knudepunkter i hovedstadsområdet. Der er perspekti-
ver i at udvikle knudepunkter i Ny Ellebjerg og Glostrup, som vil kunne aflaste
de eksisterende knudepunkter i hovedstadsområdet.