Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
21. marts 2016
Jens Christian Probst/Ulrik
Larsen
Click here to enter text.
16/03770
Notat om vejbyggelinjer og sikring i den fysiske
planlægning
Der kan reserveres areal til et statsligt vejprojekt på principielt to forskellige måder, nemlig efter Plan-
loven og efter Vejloven.
Sikring af vejplaner gennem planloven
Eksisterende og planlagte statsveje skal lægges til grund for kommuneplanlægningen. Vejlinjer under
forberedelse eller på vejplan, eller med projekterings- eller anlægslov, koordineres (og sikres) ved
gensidig høring af øvrige sektorinteresser og med visning eller arealudlæg i kommuneplanen.
Formålet med koordineringen er at undgå unødig vanskeliggørelse og fordyrelse af et senere vejan-
læg som følge af fx sammenfald med andre linjeanlæg (fx baneanlæg), udlæg af nye lokale veje, by-
udvikling eller forslag om mere intensiv anvendelse af eksisterende byzonearealer, tilladelser til grus-
gravning mv., der kan være i konflikt med de statslige vejinteresser.
Bredden af et arealbælte eller arealreservation til et eventuelt fremtidigt vejanlæg kan variere fra få
hundrede meter op til flere kilometer afhængigt af de forudgående undersøgelser og eventuelle be-
slutninger om, hvilke løsningsmuligheder, der skal lægges til grund for den videre planlægning.
En arealreservation i en kommuneplan til et eventuelt fremtidigt statsligt vejanlæg er en generel regu-
lering af planvilkår i et område, og ikke et konkret indgreb på den enkelte ejendom. En arealreservati-
on er ikke til hinder for, at lovlig anvendelse kan fortsætte som hidtil, eller for at der sker moderniserin-
ger af ejendommen eller af produktion på ejendommen mv.
Arealreservationer i planloven
Planloven giver alene mulighed for at foretage arealreservationer for beliggenheden af større fremtidi-
ge infrastrukturanlæg, mens beslutninger om realisering træffes ud fra politiske investeringsplaner og
trafik- og energilovgivning. Arealreservationerne sikrer, at fremtidige infrastrukturanlæg kan anlægges
uden at komme i konflikt med den kommunale planlægning. Reservationerne indebærer en mulighed
men ikke en pligt til udnyttelse, hvis det f.eks. ved nærmere undersøgelser viser sig, at en anden pla-
cering er bedre miljømæssigt, sikkerhedsmæssigt, økonomisk osv.
Ud over arealreservationerne til specifikke anlæg i kommuneplanerne og i landsplandirektiv Finger-
plan 2013 for hovedstadsområdet, har Fingerplanen bestemmelse om transportkorridorer, som regule-
rer arealanvendelsen i hovedstadsområdet, således at der af hensyn til den styrende byplanlægning
holdes en bred arealkorridor i det åbne land fri til fremtidige endnu ikke kendte infrastrukturanlæg –
særligt på tværs af byfingrene – dvs. uden at der er tale om specifikke anlæg.
I
”notat om arealreservationer i hovedstadsområdet”
er de arealmæssige reguleringer for Fingerplanen
og transportkorridorerne i hovedstadsområdet nærmere beskrevet.
Vejdirektoratet
Niels Juels Gade 13
1022 København K
Telefon +45 7244 3333
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450