Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
21. marts 2016
Jens Christian Probst/Ulrik
Larsen
Click here to enter text.
16/03770
Notat om arealreservationer i hovedstadsområdet
Transportkorridorens planlægningsgrundlag
Princippet om at holde visse korridorer til fremtidige overordnede trafik- og forsyningsanlæg fri for
byudvikling og placering af byfunktioner blev introduceret i hovedstadsområdets planlægning i Regi-
onplan 1973. Begrundelsen var de særlige problemer i hovedstadsområdet med at fremføre nye over-
ordnede strækningsanlæg på grund af omfattende bymæssig bebyggelse og byudviklingsinteresser.
I Hovedstadsrådets Regionplantillæg 1982 blev princippet detaljeret til en konkret arealreservation og
dermed gjort bindende for kommune- og lokalplanlægningen. Fra 1990 indgik transportkorridorerne
først i amternes og siden i Hovedstadens Udviklingsråds regionplaner. Efter kommunalreformen i 2006
er arealreservationen videreført i landsplandirektivet Fingerplan 2007 (nu Fingerplan 2013), og kom-
munerne har overtaget det regionale ansvar i hovedstaden for administrationen af korridorarealerne.
Transportkorridorerne på tværs af byfingrene er en vigtig planforudsætning for byfingerstrukturen med
mellemliggende grønne kiler. Når storbyregionen udbygges med større og fortættet ”håndflade” inde-
fra og med nye og udbyggede bycentre i fingerbyerne, øges behovet for regional transport på tværs i
storbyregionen.
I et rettet udkast til vejledning oplyser Erhvervsstyrelsen
https://erhvervsstyrelsen.dk/sites/default/files/Bilag5TKrevvejledningmaj2011.pdf:
Formålet med transportkorridorerne
Transportkorridoren er en reservation af areal til fremføring af mulige fremtidige, overordnede infra-
strukturanlæg. Det vil sige regionale, nationale og internationale trafik- og forsyningsanlæg og lign.,
der har betydning for hele hovedstadsområdets udvikling. Reservationen er først og fremmest
tænkt som en reservation til fremtidige strækningsanlæg, der kan blive behov for på længere sigt,
men som ikke er kendt eller besluttet detaljeret endnu. Reservationen rummer imidlertid også eksi-
sterende motorvejsstrækninger, hvor den fungerer som en støjdæmpende afstandszone til støjføl-
som bebyggelse, samt naturgas- og højspændingsledninger med sikkerhedszone omkring. Trans-
portkorridorerne har en strategisk beliggenhed nord-syd og øst-vest midt gennem hovedstadsom-
rådet, og kan derfor betjene hele fingerbystrukturen trafikalt og energimæssigt.
Hensigten med at holde korridorer fri for byudvikling og byanlæg er at sikre passagemulighed for
fremtidige trafik- og forsyningsanlæg på steder, hvor ny bymæssig bebyggelse ellers ville blive en
barriere. Derved kan de samfundsmæssige omkostninger til ekspropriation af nyopførte huse samt
indgrebene i bymiljø og landskab minimeres. Ved i visse tilfælde at samle infrastrukturanlæg i
transportkorridoren, kan påvirkningen af landskaber og natur andre steder undgås.
Reservationen skal sikre, at transportkorridorarealerne holdes fri for udlæg af ny byzone i kommu-
ne- og lokalplanlægningen, og at landzoneadministrationen inden for reservationen undgår place-
Vejdirektoratet
Niels Juels Gade 13
1022 København K
Telefon +45 7244 3333
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450