Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
B 14 Bilag 5
Offentligt
1589885_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 14
Folketinget 2015-16
Beretning afgivet af Transport- og Bygningsudvalget den 00. januar 2016
Udkast
til
Beretning
over
Forslag til folketingsbeslutning om at ophæve arealreservationerne i Ring 5-
transportkorridoren
[af Maria Reumert Gjerding (EL), Martin Lidegaard (RV) og Mette Abildgaard (KF)]
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 20. oktober 2015
og var til 1. behandling den 17. december 2015. Beslut-
ningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling
i Transport- og Bygningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i <> møder.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra Poul Drews, Helsingør og Grund-
ejerforeningen Julianelund.
Transport- og bygningsministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3 spørgsmål til transport- og byg-
ningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har be-
svaret.
2. Politiske bemærkninger
[Venstre] har forståelse for hensigten bag forslaget om at
ophæve arealreservationerne for derigennem at mindske de
begrænsninger, som borgere og virksomheder i transport-
korridoren oplever. [Venstre] anerkender også, at en eventu-
el Ring 5-motorvej i transportkorridoren kan få negative
konsekvenser for miljø og natur i de berørte områder.
[Venstre] noterer sig, at Transport- og Bygningsministe-
riet har oplyst, at arealreservationerne i transportkorridoren
ikke kun omfatter trafikanlæg, men også energiforsynings-
anlæg, herunder gastransmissionsledninger og el-forbindel-
ser.
Endvidere har [Venstre] noteret sig, at der er de seneste
år er blevet udarbejdet en række rapporter og betænkninger,
herunder Infrastrukturkommissionens betænkning fra 2008
og Trængselskommissionens rapport fra 2013, der peger på,
at der allerede er fremkommelighedsproblemer i hoved-
stadsområdet, at fremkommelighedsproblemerne forventes
at stige i de kommende år, og at det ikke mindst er på de
tværgående ringforbindelser – Motorring 3 og Ring 4 – at
trængslen vil stige. Samtidig er mulighederne for at udvide
kapaciteten på de eksisterende tværgående ringforbindelser
begrænsede. Transportministeriet har i 2013 gennemført en
analyse af en eventuel Ring 5-forbindelse placeret i trans-
portkorridoren, der med en forrentning på 11,3 pct. viste
meget gode samfundsøkonomiske resultater.
[Venstre] noterer sig, at der foreligger anlægslov om ud-
bygning af vejforbindelserne mod Frederikssund og Hel-
singør, og der er fremsat ønske om udbygning af Hillerød-
motorvejen. [Venstre] bemærker i den forbindelse, at en ud-
bygning af vejforbindelserne i indfaldsvejene ind mod Kø-
benhavn formentlig ikke vil være trafikalt hensigtsmæssig,
hvis ikke ringforbindelserne har tilstrækkelig kapacitet, da
en sådan udbygning ellers blot vil forværre trængselsproble-
merne i ringforbindelserne.
Samtidig bemærker [Venstre], at en ophævelse af arealre-
servationerne i Ring 5-transportkorridoren i praksis vil umu-
liggøre en senere etablering af et infrastrukturanlæg i korri-
doren som følge af merudgifter til ekspropriation.
På den baggrund vurderer [Venstre], at der er behov for
at afdække de fremtidige muligheder for udbygning af vejin-
DokumentId
Journalnummer
B 14 - 2015-16 - Bilag 5: Udkast til beretning
1589885_0002.png
2
frastrukturen i hovedstadsområdet forud for en endelig stil-
lingtagen til hel eller delvis ophævelse af arealreservationer-
ne i Ring 5-transportkorridoren.
På den baggrund er [Venstre] enige om at opfordre trans-
port- og bygningsministeren til at igangsætte en trafikal ana-
lyse af hovedstadsområdet, som skal tilvejebringe et billede
af:
– fremtidige trafikale udfordringer i hovedstadsområdet,
– muligheder for at udbygge den eksisterende statslige
vejinfrastruktur som alternativ til etablering af ny infra-
struktur, og
– muligheder for at tilvejebringe eventuel ny vejinfrastruk-
tur, der tager højde for bysamfund og natur.
[Venstre] vil desuden opfordre transport- og bygningsmi-
nisteren til at involvere udvalget aktivt i arbejdet med den
trafikale analyse af hovedstadsområdet.
P.u.v.
Lennart Damsbo Andersen
formand