Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
B 14 Bilag 3
Offentligt
1574053_0001.png
Julianelund Grundejerforening
Lennart Damsbo-Andersen
Medlem af folketinget, og Transport- og Bygningsudvalget
Vedrørende: B 14 Forslag til folketingsbeslutning om at ophæve areal-
reservationerne i Ring 5-transportkorridoren.
Kære Lennart Damsbo-Andersen,
Jeg henvender mig til dig for at gøre opmærksom på ovenstående beslutningsforslag,
idet det ikke ses fyldestgørende og jeg vil på vegne at Grundejerforeningen Julianelund,
3000 Helsingør, henstille til at forslaget justeres, således at hele areal-reservationen
ophæves på strækningen fra Køge til Helsingør – se kort af den nordligste del nedenfor.
I det fremsatte forslag, vil man bevare den nordligste del af transportkorridoren, hvilket
ikke skaber fornuft, hvilket begrundes nedenfor.
Transportkorridor – Webgis
En bevarelse af den nordligste del af transportkorridoren skaber ikke fornuft i dag, fordi:
-
Siden transportkorridoren fra 1973 blev udlagt har dens primære hensigt været at
sikre motorvejsforbindelse til et nordligt brohoved for en bro til Sverige. En bro til
Sverige er ikke længere aktuel i den form som tænkt i 1973. Helsingborg har by-
udviklet nord for byen, hvor broen skulle have været gået i land og den primære
infrastruktur i Helsingborg er i dag samlet syd for byen! En fast forbindelse
mellem Helsingør og Helsingborg, er i dag tænkt som en sænketunnel syd for
1
B 14 - 2015-16 - Bilag 3: Henvendelse af 29/11-15 fra Grundejerforeningen Julianelund
Helsingør til syd for Helsingborg og vil ikke involvere den arealreservation der
unødigt fastholdes i dag!
-
Helsingør Kommune har ved de seneste revisioner af transportkorridoren bedt om
ophævelse af den funktionsløse arealreservation, hvilket over for transport-
ministeren er blevet gentaget af den nuværende borgmester.
en ophævelse vil betyde, at en lang række grundejere i hele korridoren ikke
længere på fyrretyvende år holdes som gidsler af en arealreservation, der nu er
helt uden mening.
At grundejerforeningen Julianelunds 55 parceller, familier og huse undgår
nedrivning og kan påbegynde en proces med udvikling for øje, en proces der gik i
stå i 1973!
-
-
Selv om Transport- og bygningsudvalget ikke er forslagsstillere, er det vores inderlige
håb, at I i Transport- og bygningsudvalget vil arbejde positivt for at medtage den
nordligste del af transportkorridorren inden
B 14 Forslag til folketingsbeslutning om at
ophæve arealreservationerne i Ring 5-transportkorridoren,
bliver besluttet endeligt.
Er det nødvendigt med yderligere information eller materiale, står vi naturligvis til
disposition.
Med venlig hilsen og på vegne af Julianelund Grundejerforening
Ditte Kanstrup, bestyrelsesmedlem i Grundejerforeningen Julianelund
Julianelund 16
3000 Helsingør
Mobil 28833072
2