Julianelund Grundejerforening
Lennart Damsbo-Andersen
Medlem af folketinget, og Transport- og Bygningsudvalget
Vedrørende: B 14 Forslag til folketingsbeslutning om at ophæve areal-
reservationerne i Ring 5-transportkorridoren.
Kære Lennart Damsbo-Andersen,
Jeg henvender mig til dig for at gøre opmærksom på ovenstående beslutningsforslag,
idet det ikke ses fyldestgørende og jeg vil på vegne at Grundejerforeningen Julianelund,
3000 Helsingør, henstille til at forslaget justeres, således at hele areal-reservationen
ophæves på strækningen fra Køge til Helsingør – se kort af den nordligste del nedenfor.
I det fremsatte forslag, vil man bevare den nordligste del af transportkorridoren, hvilket
ikke skaber fornuft, hvilket begrundes nedenfor.
Transportkorridor – Webgis
En bevarelse af den nordligste del af transportkorridoren skaber ikke fornuft i dag, fordi:
-
Siden transportkorridoren fra 1973 blev udlagt har dens primære hensigt været at
sikre motorvejsforbindelse til et nordligt brohoved for en bro til Sverige. En bro til
Sverige er ikke længere aktuel i den form som tænkt i 1973. Helsingborg har by-
udviklet nord for byen, hvor broen skulle have været gået i land og den primære
infrastruktur i Helsingborg er i dag samlet syd for byen! En fast forbindelse
mellem Helsingør og Helsingborg, er i dag tænkt som en sænketunnel syd for
1