FNV
Foreningen Naturparkens Venner
Naturparken
mellem Farum og Slangerup
Til Folketingets Transportudvalg
Farum, den 7. august 2016
Vedr: Folketingsforslag om nedlæggelse af Transportkorridoren
Vejdirektoratet har til Folketingets Transportudvalg i juni 2016 udarbejdet rapport 563 med en
alternativanalyse af bl.a. Ring 5-problematikken. Det må nedenfor konstateres, at rapporternes
trafiktal begynder at nærme sig et realistisk niveau, at Ring 5 Nord’s aflastning af de mest belastede
veje er uvæsentlig, og at problemerne med naturområderne træder mere frem. Med de nye analyse-
tal fra Vejdirektoratet kan den nordlige Ring 5 ikke være rentabel efter ministeriets hidtidige prin-
cipper, og en rentabilitet kalkuleret efter IBU-projektets mere korrekte metode bliver nu et stort tab.
Befolkningsstigning og pendlertal fra Danmarks Statistik
Regionsformand Sophie Hæstorp Andersen udtrykte på høringen 9/6 2016 betænkelighed ved, at
hovedstadens befolkningstal frem til 2030 forventes at stige med 200.000. Tallet nævnes af Dan-
marks Statistik, men analyseres materialet viser det sig, at befolkningsstigningen sker og vil ske i
København og omegn samt på Vestegnen, mens befolkningen i Nordsjælland og øvrige Sjælland
stagnerer. I de seneste 9 år er befolkningstallet i Københavns Kommune steget 5 gange så meget
som i Nordsjælland. Vi har tidligere fra Danmarks Statistik
25/2 2016
fremsendt de faktiske
pendlertal til Transportudvalget, som viser, at pendlerne på tværs af Frederikssundsvej fra sydvest
1/11 2013 androg 4.839 og fra nordøst 3.094 personer. En del af denne pendling vil under alle
omstændigheder også fremover foregå med tog eller ad de øvrige ringveje. Dette tal vil frem til
2030 kun stige med 526 pendlere som følge af den nævnte befolkningsstigning – alt andet lige.
Den tværgående pendling og stigningen herfra er altså kraftigt overvurderet – trafikproblemerne i
hovedstadsområdets myldretid skyldes radialvejene og de indre ringveje.
Vejdirektoratets rapport
Vejdirektoratets rapportering af de nye analyser er meget summarisk – man har ikke en gang
skelnet mellem nord og syd – hvorfor vi har søgt aktindsigt og rapporteret herom nedenfor i Bilag 1.
Modelprognoser kan ikke tillægges samme betydning som de faktiske tal ovenfor, men detaljerne
får næppe den store betydning denne gang. Modeltallenes usikkerhed demonstreres af, at
trafiktallene på Ring 5 gennem Naturparken nu sættes til 30.000 biler, dvs. 25% under IBU-tallene
fra 2010, hvis man lægger 3.500 biler fra HH-forbindelsen oveni, som indgår i et alternativ 3A. Det
skyldes en mere korrekt hastighed. Aflastningen af de kraftigt belastede Helsingørmotorvej, Hille-
rødmotorvej og Ring 3, bliver kun 7-8%, dvs. alt for små til at løse nogen problemer. De kan løses
billigere og bedre af flaskehalsløsninger end af en helt ny motorvej. Ring 4 Nord har kun en trafik
på 20.000 biler, men her viser man i et scenarie, at en udvidelse vil kunne aflaste Ring 3 med 15%,
så det er antageligt her, man i givet fald må sætte ind. På Ring 4 Syd ved Albertslund opnås der
større besparelser af en Ring 5 – vel at mærke Ring 5 Syd.
Det er relevant, at man nævner HH-trafikken, men både Vejdirektoratets og IBU’s tal viser, at
denne transittrafik er uvæsentlig i den københavnske myldretidstrafik på de ydre ringveje. Den er
ikke afgørende for spørgsmålet om Ring 5. Problematikken omtales derfor først sidst i Bilag 1.
Det samfundsmæssige afkast i Nordsjælland
Vejdirektoratet har ikke beregnet samfundsmæssigt afkast, men henvist til de strategiske analyser i
2013, som viste et samfundsmæssigt afkast på 11,3% for hele strækningen og 9,2% for Ring 5�½.
Selv inkl. HH-forbindelsen er trafiktallet i Nord faldet med 14% siden afkastet på 11,3%, som alene
Postadresse:
Foreningens formål er at værne om og udbrede kendskabet til landskabs- og naturmæssige, historiske, arkitektoniske,
arkæologiske og rekreative værdier i NATURPARKEN mellem Farum og Slangerup (også kaldet Farum Naturpark).
Foreningens interesseområde omfatter kommunerne: Allerød - Egedal - Frederikssund - Furesø.