FNV
Foreningen Naturparkens Venner
Naturparken
mellem Farum og Slangerup
Til Folketingets Transportudvalg
Farum, den 4. maj 2016
Vedr: Folketingsforslag om nedlæggelse af Transportkorridoren
Vi skal hermed kommentere folketingsforslaget om nedlæggelse af Transportkorridoren, som vi
anbefaler nedlagt og evt. afløst af en almindelig tværvej syd for en ny Frederikssundsmotorvej.
Naturparken mellem Farum og Slangerup
I 1938 lovgav statsminister Thorvald Stauning og kredsen omkring ham om fredninger i
Københavns grønne områder, hvilket bl.a. i 1942 førte til stiftelsen af Farum Naturpark omkring
Mølleåens tunneldal. Stauning indså mulighederne, men døde 2 måneder efter at have været
medindkalder til det stiftende møde, så naturparker blev aldrig formaliseret ved lovgivning. Siden er
selve Naturparken blevet færdigetableret. Naturparken er i dag antageligt det bedst bevarede større
sammenhængende naturområde i nærheden af København, hvor den særegne geologi og hydrologi
resulterer i en meget høj biodiversitet. Hele aksen er EU Natura 2000-område, som er fastlåst af det
unikke netværk af tunneldale, der er nationalt geologisk interesseområde. Tidl. miljøminister Karen
Ellemann har i fjernsynet erklæret, at det er uerstattelig natur. Også den kulturhistoriske og
rekreative værdi er meget høj i det smukke, kuperede landskab i S-togs-afstand fra storbyen – bl.a.
et populært cykleområde. Det er et gammelt grænseområde mellem 9 sogne på 50 km2, som er
uberørt af tekniske anlæg. Natur og kultur er her bevaret i modsætning til den generelle udvikling
på resten af Sjælland. I 2010 kunne Naturklagenævnet endda frede bl.a. yderligere 2 km af
Transportkorridoren – nødvendigvis med respekt af korridoren. (Se i øvrigt menuen ”Udpegnings-
grundlaget” på
www.fnv.dk
om Naturparken).
Den planmæssige baggrund for Transportkorridoren
I 1959 publicerede Politiken ifølge Vejdirektoratets 100 års jubilæumsbog en vision om
Øresundsbyen, hvor A6 fra Helsingør-broen til Roskilde lå som en ringvej uden om Naturparken.
Denne var beskyttet af den berømmede Fingerplan, som ikke indeholdt nogen Ring 5. En by
omkring et så stort vandhul giver imidlertid en håbløs infrastruktur. Fingerplanens fader, Steen Eiler
Rasmussen, skrev i 1969 i sin bog København (s. 285-88 i 1994-udgaven), at byplanlæggerne fra
det tidligere Egnsplankontor, bl.a. han selv og Peter Bredsdorff, mente, at storbyen skulle udvikle
sig på Vestegnen langs Køge Bugt – modsat trafikplanlæggerne, som ønskede en ”krans” om
København (www.fnv.dk/Eiler_Rasmussen.pdf). Det var hos vejfolkene, at Ring 5 opstod som en
projekteringslov, men denne diskussion gik Jens Rørbech let hen over i sin redegørelse til
Ministerierne af januar 2011, hvor man får det indtryk, at den nordlige transportkorridor var en
konsekvens og del af den ”geniale” Fingerplan. Fingerplanen skulle imidlertid ikke gå længere mod
nord end den gjorde dengang, da Nordsjælland ifølge Steen Eiler Rasmussen ”ikke
burde ødelægges
ved yderligere bebyggelse”.
Hans udviklingstanker blev bestyrket af Urban-planen og bekræftes af
metropolens nyeste udvikling, når man ser på aksen Malmø – Kastrup Lufthavn – Urbanplanen –
Vestegnen lige syd for Centrum. En moderne vækstdynamo kræver en struktur koncentreret om en
Postadresse:
Foreningens formål er at værne om og udbrede kendskabet til landskabs- og naturmæssige, historiske, arkitektoniske,
arkæologiske og rekreative værdier i NATURPARKEN mellem Farum og Slangerup (også kaldet Farum Naturpark).
Foreningens interesseområde omfatter kommunerne: Allerød - Egedal - Frederikssund - Furesø.