Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
B 14 Bilag 10
Offentligt
1648602_0001.png
Trafikal analyse af
Hovedstadens trafik
- fokus på transportkorridoren
Helga Theil Thomsen
Planlægningsdirektør
Vejdirektoratet
B 14 - 2015-16 - Bilag 10: Præsentationer høringen den 9. juni 2016 om perspektiverne i en Ring 5-motorvej og en ophævelse af transportkorridoren, fra transport- og bygningsministeren
1648602_0002.png
Trafikal analyse af Hovedstadens trafik
- fokus på transportkorridoren
Hvad er de trafikale udfordringer i Hovedstadsområdet i dag
- og på længere sigt?
Hvilke løsningsmuligheder har tidligere analyser peget på?
Ny trafikal analyse af Hovedstadsområdet
Trafikale perspektiver
B 14 - 2015-16 - Bilag 10: Præsentationer høringen den 9. juni 2016 om perspektiverne i en Ring 5-motorvej og en ophævelse af transportkorridoren, fra transport- og bygningsministeren
1648602_0003.png
Trafikale udfordringer
Trafikale udfordringer på længere sigt
2015
2030
B 14 - 2015-16 - Bilag 10: Præsentationer høringen den 9. juni 2016 om perspektiverne i en Ring 5-motorvej og en ophævelse af transportkorridoren, fra transport- og bygningsministeren
1648602_0004.png
Trafikale udfordringer
Trafikale udfordringer på længere sigt
Rejsemønstre i 2025
B 14 - 2015-16 - Bilag 10: Præsentationer høringen den 9. juni 2016 om perspektiverne i en Ring 5-motorvej og en ophævelse af transportkorridoren, fra transport- og bygningsministeren
1648602_0005.png
Hvilke løsningsmuligheder
har
tidligere analyser
peget på?
B 14 - 2015-16 - Bilag 10: Præsentationer høringen den 9. juni 2016 om perspektiverne i en Ring 5-motorvej og en ophævelse af transportkorridoren, fra transport- og bygningsministeren
1648602_0006.png
Tidligere analyser
Strategisk analyse af
vestlig ringkorridor - 20132013c
• En motorvej i en ny vestlig ringkorridor vil have en
god trafikal effekt
• En sydlig Ring 5 vil give en mærkbar aflastning af
Køge Bugt motorvejen
Anlægsoverslag
Mia. kr.
Ring 5
Ring 5�½
1. etape af Ring 5
(Køge – Frederikssundmotorvej)
11,0
12.5
6.5
Intern rente
11,3 %
9,3 %
10,0 %
B 14 - 2015-16 - Bilag 10: Præsentationer høringen den 9. juni 2016 om perspektiverne i en Ring 5-motorvej og en ophævelse af transportkorridoren, fra transport- og bygningsministeren
1648602_0007.png
Ny
trafikal analyse
for Hovedstadsområdet
B 14 - 2015-16 - Bilag 10: Præsentationer høringen den 9. juni 2016 om perspektiverne i en Ring 5-motorvej og en ophævelse af transportkorridoren, fra transport- og bygningsministeren
1648602_0008.png
Trafikal analyse
Forskellige scenarier beregnet med
trafikmodel
Udbygning af de eksisterende
ringforbindelser
Anlæg af Ring 5-motorvej
Delstrækninger af Ring 5
i kombinationer med
udbygning af andre veje
Perspektiver i en HH -
forbindelse
B 14 - 2015-16 - Bilag 10: Præsentationer høringen den 9. juni 2016 om perspektiverne i en Ring 5-motorvej og en ophævelse af transportkorridoren, fra transport- og bygningsministeren
1648602_0009.png
Trafikal analyse
Udbygning af Ring 4-korridoren
Trafikstigning på 13 - 22.000 biler/hverdag
på Ring 4 nord for Ballerup og 3 - 13.000
biler/hverdag mellem Ishøj og Ballerup
Udbygningen kan
kombineres med
kørsel i nødspor
på Motorring 3
Ændringer i rejsetid
(eksisterende trafikanter)
2
1.000 køretøjstimer
(pr. hverdagsdøgn)
0
-2
-4
-6
-8
-10
Ring 4-korridoren (1)
Ring 5 - Syd (4)
Ring 5 (3)
B 14 - 2015-16 - Bilag 10: Præsentationer høringen den 9. juni 2016 om perspektiverne i en Ring 5-motorvej og en ophævelse af transportkorridoren, fra transport- og bygningsministeren
1648602_0010.png
Trafikal analyse
Anlæg af en Ring 5-motorvej
Mellem 22 - 38.000 biler på en fuldt
udbygget Ring 5
Størst aflastning af Køge Bugt og
Helsingørmotorvejen
Ændringer i rejsetid
(eksisterende trafikanter)
Ring 4-korridoren (1)
Ring 5 - Syd (4)
Ring 5 (3)
Giver markante
tidsbesparelser for
de eksisterende
trafikanter
2
1.000 køretøjstimer
(pr. hverdagsdøgn)
0
-2
-4
-6
-8
-10
B 14 - 2015-16 - Bilag 10: Præsentationer høringen den 9. juni 2016 om perspektiverne i en Ring 5-motorvej og en ophævelse af transportkorridoren, fra transport- og bygningsministeren
1648602_0011.png
Samlede rejsetidsgevinster på
et hverdagsdøgn ved anlæg
af Ring 5-motorvej
B 14 - 2015-16 - Bilag 10: Præsentationer høringen den 9. juni 2016 om perspektiverne i en Ring 5-motorvej og en ophævelse af transportkorridoren, fra transport- og bygningsministeren
1648602_0012.png
Trafikal analyse
Anlæg af en sydlig Ring 5-motorvej
Kombineret med Frederikssundmotorvejen og
nordlige del af Ring 4
Sammen med nordlig del af eksisterende rute
6 skabes en gennemgående ringforbindelse
Sydlig del af Ring 5 benyttes
af 20 - 27.000 biler/hverdag
1.000 køretøjstimer
(pr. hverdagsdøgn)
Ændringer i rejsetid
(eksisterende trafikanter)
2
0
-2
Giver markante
rejsetidsforbedringer
-4
-6
-8
-10
Ring 4-korridoren (1)
Ring 5 - Syd (4)
Ring 5 (3)
B 14 - 2015-16 - Bilag 10: Præsentationer høringen den 9. juni 2016 om perspektiverne i en Ring 5-motorvej og en ophævelse af transportkorridoren, fra transport- og bygningsministeren
1648602_0013.png
Samlede rejsetidsgevinster
på et hverdagsdøgn for:
Sydlig Ring 5-motorvej
Frederikssundmotorvejen
Forbedringer på Ring 4
B 14 - 2015-16 - Bilag 10: Præsentationer høringen den 9. juni 2016 om perspektiverne i en Ring 5-motorvej og en ophævelse af transportkorridoren, fra transport- og bygningsministeren
Trafikale perspektiver
En ny motorvej i en vestlig ringkorridor vil have en god trafikal
effekt. Det gælder også deletaper heraf.
Det er vigtigt at sikre den trafikale kapacitet i ringforbindelser
også på kort sigt.
Analyserne peger på, at der er grundlag for opretholdelse af
transportkorridoren, da man ikke kender trafikløsninger på
morgendagens udfordringer.
Hvis man ønsker at opgive eller indsnævre transportkorridoren
anbefales det at igangsætte en konkret planlægning og sikre
arealer til en fremtidig motorvej.
Der er også perspektiver i andre linjeføringer end Ring 5.
B 14 - 2015-16 - Bilag 10: Præsentationer høringen den 9. juni 2016 om perspektiverne i en Ring 5-motorvej og en ophævelse af transportkorridoren, fra transport- og bygningsministeren
1648602_0015.png
Tak for opmærksomheden