Tak for det.
Som flere har sagt, behandler vi de her to beslutningsforslag fra Alternativet, som har det overordnede tema at øge iværksætteriet i Danmark.
Det er jo en rigtig vigtig dagsorden, og der er gode intentioner i dem.
Desværre må jeg sige, at det her mest af alt er varm luft.
Alternativet foreslår f.eks.
en 2-årig iværksætterydelse, hvor man kan få 80 pct.
af dagpengene.
Som flere har nævnt, er det prøvet før uden nogen succes.
Man må også sige, at det ikke overordnet set er noget, som øger beskæftigelsen i Danmark, for de penge, der skal udbetales til den her iværksætterydelse på 80 pct.
af dagpengesatsen, skal jo komme et sted fra.
De skal opkræves hos nogle virksomheder, endda også hos nogle andre iværksættere, og det mindsker altså beskæftigelsen.
Så det er ikke noget, der vil øge iværksætteriet i Danmark – ud over at det vil være konkurrenceforvridende i forhold til de iværksættere, som ikke vil være på den her ydelse.
Der er intet iværksætteri i det.
Så er der ideen om at oprette et internationalt iværksætterprogram med to tilhørende iværksætterhuse.
Vi har jo nogle lignende foranstaltninger allerede.
Der er væksthuse osv.
osv.
Man kan diskutere, hvor meget iværksætteri det skaber, men det findes i hvert fald i forvejen.
Så er der en idé om, at man skal tilbyde 100 rejselegater til danske iværksættere.
Jeg synes, legater er en fin ting, men det er ikke noget, som det offentlige skal finansiere.
Det er fint, når private tager sådan nogle initiativer, når civilsamfundet træder ind og hjælper unge mennesker eller ældre mennesker, eller hvem det nu er, der kunne tænke sig at være iværksætter, med nogle legater, men det er ikke noget, andre skatteborgere skal finansiere.
Så er der den idé, som jeg måske synes er den mest underlige af de her ideer, og det er, at man vil give 100 arbejds- og opholdstilladelser til internationale iværksættere, og de vil så modtage en startkapital på 250.000 kr., når de kommer til Danmark.
Ud over at jeg synes, det er underligt, at der skal sidde nogle mennesker og vurdere, hvem der er fremtidens udenlandske iværksættere, så må jeg sige, at jeg synes, det er vildt – næsten provokerende.
Altså, tanken er næsten provokerende, at skatteborgere, herunder også iværksættere, skulle være med til at finansiere, at der kom udenlandske iværksættere til Danmark, og at de fik startkapital, når man tænker på, hvor svært det er for danske iværksættere at få startkapital.
Altså, jeg synes, det er en absurd idé.
Udenlandske iværksættere skal være mere end velkomne i Danmark, mere end velkomne.
Vi har sagt i vores iværksætterprogram, at de – som jeg lige har sagt – skal være meget velkomne, men når de kommer hertil, skal de have startkapital med selv.
Det er ikke noget, som vi skal finansiere for dem.
Når det så er sagt, vil jeg selvfølgelig rose Alternativet for at sætte debatten på dagsordenen.
Der er brug for iværksættere i Danmark, for selvstændige i Danmark – at folk springer ud i det at starte egen virksomhed.
Flere har nævnt, at Danmark er et godt sted at drive virksomhed; det bliver tit nævnt i debatten.
På den liste over ease of doing business, som tit bliver nævnt, ligger vi i 2016 på en tredjeplads.
Men det gælder jo det at drive forretning i Danmark generelt.
Hvis man gør sig den umage at dykke lidt ned i rapporten, kan man konstatere, at når det handler om at starte egen forretning, ligger vi på en 29.-plads i Danmark.
Så Danmark er ikke et specielt attraktivt sted at starte sin forretning.
Og hvad er så det, som trækker ned i den her rapport, når de kigger på Danmark?
Det er der en del ting der gør, men det er i høj grad beskatningen i Danmark.
Vi har lavet et iværksætterudspil, som adresserer de udfordringer, der er i forhold til at starte virksomhed i Danmark.
Vi har en lang række forslag – vi har så mange, at jeg nærmest ikke kan nå dem alle sammen her.
Men det, der er gennemgående for vores forslag, er, at vi faktisk har taget udgangspunkt i, hvad man fra forskningen ved betyder noget for iværksætteri.
Og det er ikke alle mulige små ordninger, som kan lyde interessante.
Det er helt overordnet set rammebetingelserne.
Vi har f.eks.
foreslået det, vi kalder et 10-10-fradrag.
Alle danskere har et fradrag, hvis de starter virksomhed, og hvis man starter en virksomhed og selv arbejder i den og man sælger den på et tidspunkt, så har man et fradrag på 10 mio.
kr., og man skal betale 10 pct.
i skat, hvis man sælger sin virksomhed.
Vi har et forslag om, at der skal være bedre mulighed for at fremføre underskud.
Mange nystartede virksomheder har underskud de første år, og man har en begrænset mulighed for at fremføre de her underskud, som er oparbejdet i tidligere år.
Og det er en hindring for mange iværksættere.
Vi havde et forslag om at gøre rammerne bedre for medarbejderaktier.
Det kan være svært for nye virksomheder at tiltrække ansatte, fordi de har svært ved at betale en høj løn, og dermed er det en god idé, at virksomheden så kan tilbyde dem nogle medarbejderaktier på nogle fordelagtige vilkår.
Det var et konkret forslag, som vi tog med i finanslovsforhandlingerne, og som vi rent faktisk også fik gennemført.
Så har vi en fuldstændig afskaffelse af iværksætterskatten, som ikke – i modsætning til hvad der er blevet sagt tidligere på Folketingets talerstol – er blevet afskaffet fuldstændig.
Det er stadig væk sådan, at en virksomhed, som er aktionær i en anden virksomhed, altså en unoteret virksomhed, og som har under 10 pct.
af aktiebeholdningen, beskattes hårdere, end hvis den havde en aktiebeholdning på over 10 pct.
i virksomheden, hvor der ingen beskatning er.
Så har vi noget af det allervigtigste, og det er det her med kapital.
Og man må sige, at kapitalbeskatningen i Danmark nok er den største hindring for iværksætteri.
Og derfor synes vi både, at aktiebeskatningen skal sænkes, men også at selskabsskatten skal sænkes.
Det betyder et større overskud til virksomhederne, og de overskud bliver investeret i andre virksomheder.
Så har vi vores forslag om ingen skat af de første 7.000 kr.
Venstrefløjen går jo meget op i det her fattigdomsbegreb.
Men når man dykker ned i de analyser, der bliver lavet af Erhvervs- og Vækstministeriet, og ser på, hvad det er for en gruppe, der bliver betegnet som fattige, viser det sig, at den tredjestørste enkeltgruppe i gruppen af fattige faktisk er selvstændige.
Og det synes jeg næsten er provokerende – altså at vi har et skattesystem i Danmark, der gør, at mange mennesker har højere indkomster på overførsel, end når man starter egen virksomhed.
Så selvfølgelig skal vi have en beskatning i Danmark, der gør, at man ikke betaler skat, før man kan forsørge sig selv.
Det var nogle af vores forslag.
Vi har også nogle afbureaukratiseringsforslag – f.eks.
én indgang til SKAT, som vil betyde, at det bureaukrati og det store antal telefonopringninger, man nogle gange skal foretage, når man skal i kontakt med en myndighed, når man starter ny virksomhed, vil blive mindre.
Så vi kan ikke støtte det her forslag.
Selv om vi synes, det er godt, at iværksætteri bliver sat på dagsordenen, er det her ikke et forslag, som vil gøre Danmark til en iværksætternation.
Tak.