Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
B 132
Offentligt
1643890_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
7. juni 2016
Besvarelse af spørgsmål 1 til B 132 stillet af udvalget den 19. maj
2016 efter ønske Rasmus Nordqvist (ALT) og Lisbeth Bech Poulsen
(SF).
Spørgsmål:
Ministeren bedes udarbejde en oversigt over samtlige direkte og indirekte
offentlige støtteordninger på iværksætterområdet omfattende dels øko-
nomisk støtte (tilskudsordninger, fonde, puljer, skatteregler m.v.), dels
anden form for støtte (programmer, rådgivning m.v.). Tilsvarende bedes
udarbejdet en oversigt over private støtteordninger målrettet iværksætter-
området.
Svar:
Der findes ikke én internationalt anerkendt definition af en iværksætter-
virksomhed. I det følgende er der lagt til grund, at støtte til iværksætteri
omfatter hjælp til nystartede virksomheder, som er op til fem år gamle.
Der findes endvidere ikke én kilde til præcise og sammenlignelige opgø-
relser af omkostningerne til at hjælpe nystartede virksomheder, hvorfor
tallene i besvarelsen er baseret på det bedste skøn ud fra de tilgængelige
kilder. Det er særligt for en række ordninger vanskeligt at afgrænse, i
hvor høj grad ordningen er målrettet hjælp til nystartede virksomheder
frem for til mere etablerede virksomheder. Opgørelserne er derfor gene-
relt behæftet med betydelig usikkerhed.
Der ydes i Danmark støtte til iværksætteri på både statsligt, regionalt og
kommunalt niveau. Disse gennemgås særskilt i det følgende. Der er i op-
gørelsen angivet navnet på den pågældende bevilling samt omkostnin-
gens størrelse de seneste tre år samt budget for indeværende år.
Ud over den nedenfor oplistede direkte og indirekte støtte til iværksætteri
foregår der en vis vejledning i styrelser og departementer, herunder fx
oplysninger om opstart af virksomhed på portalen startvækst.virk.dk. Ho-
vedparten af vejledningsindsatsen til iværksættere indgår dog i nedenstå-
ende oversigt, idet der fx ydes vejledning i kommunerne og i væksthuse-
ne, som indgår i opgørelsen i tabel 5 nedenfor vedrørende kommunernes
omkostninger til iværksætteri.
Erhvervs- og Vækstministeriet har ikke kendskab til kilder til information
om private støtteordninger målrettet iværksætterområdet, da der ikke er
pligt til at indberette private aktiviteter på området. Disse er derfor ikke
omfattet af svaret.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
35 29 10 01
10 09 24 85
[email protected]
www.evm.dk
B 132 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil udarbejde en oversigt over samtlige direkte og indirekte offentlige støtteordninger på iværksætterområdet omfattende dels økonomisk støtte, dels anden form for støtte, til erhvervs- og vækstministeren
1643890_0002.png
2/8
Statslige udgifter til iværksætteri
Der er med afsæt i Redegørelse om erhvervsfremme og støtte foretaget en
enkeltvis vurdering af formål for aktive og ophørte ordninger, som vedrø-
rer iværksætteri. For at identificere, hvilke ordninger, som er målrettet
iværksætteri, er der foretaget en gennemgang af Erhvervs- og Vækstmini-
steriets ordninger samt rettet henvendelse til Beskæftigelsesministeriet,
Uddannelses- og Forskningsministeriet, Udenrigsministeriet, Ministeriet
for Miljø og Fødevarer, Energi-, Klima-, og Forsyningsministeriet samt
Skatteministeriet (for så vidt angår skatteudgifter).
Ordninger, som primært er målrettet iværksætteri, fremgår af tabel 1.
Tabel 1 Ordninger primært målrettet iværksætteri
Mio. kr. (2016-pl)
08.32.08.10 Fonden til entreprenørskab
08.32.09.40 Grønt iværksætterhus
08.33.15.30 Tidlig idéfinansiering -
proof of business
08.33.15.70 Vækstlåneordning for
iværksættere
19.17.04.91 Medfinansiering af innova-
tionsmiljøer
19.23.05.61 Tilskud til Fonden for En-
treprenørskab
24.24.05.20 Indløsning af statsgaranti
vedrørende lån til yngre jordbrugere
24.26.10.30 Indløsning af statsgaranti
vedrørende lån til yngre fiskere
Total
2013
10,1
6,6
10,1
-
218,7
10,1
54,4
-
310,0
2014
10,1
5,9
10,2
-
217,8
10,1
28,9
-
282,9
2015
10,0
7,1
10,1
45,5
218,9
9,9
49,4
-
349,3
2016
10,3
2,5
5,0
45,0
209,7
15,3
27,6
0,1
315,5
Anm: For 08.33.15.70 Vækstlåneordning for iværksættere gælder, at bevillingen er en tabsramme, der under-
støtter udlånet, mens den endelige opgørelse over faktiske tab først kan foretages ved lånenes løbetids udløb.
I tillæg til ovennævnte ordninger, der vurderes primært at være målrettet
iværksættere, findes der på tværs af ministerområderne en række ordnin-
ger, som benyttes af nystartede virksomheder på lige fod med etablerede
virksomheder.
For disse ordninger er udgifterne til iværksætteri så vidt muligt opgivet
som faktiske tal ved summering af relevante udgifter. Såfremt der for den
pågældende ordning ikke foreligger information, som gør det muligt at
udskille udgifter til unge virksomheder, er der foretaget et skøn over an-
delen af støtte tilgået virksomheder, der er op til 5 år gamle, jf. bilag 1.
Udgifterne til statslige ordninger, der delvist er målrettet iværksætteri, er
angivet i tabel 2.
Det bemærkes særligt, at Uddannelses- og Forskningsministeriet, ud over
en konto målrettet teknologiudvikling og innovation under Danmarks
B 132 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil udarbejde en oversigt over samtlige direkte og indirekte offentlige støtteordninger på iværksætterområdet omfattende dels økonomisk støtte, dels anden form for støtte, til erhvervs- og vækstministeren
1643890_0003.png
3/8
Innovationsfond medtaget i tabel 2, ikke har mulighed for at vurdere, om
deres ordninger er delvist målrettet iværksætteri. Ministeriet har således
ikke data for alderen af de virksomheder, der historisk har benyttet sig af
de forskellige øvrige forsknings- og innovationsprogrammer i regi af mi-
nisteriet og relaterede bevillingsorganer.
Tabel 2 Ordninger der delvist vedrører iværksætteri
Mio. kr. (2016-pl)
06.11.01.30 Eksport- og investeringsfremme mv.
06.41.02.10 Eksportstipendiater
06.41.03.10 Indsats for små og mellemstore virksomhe-
der og innovative vækstvirksomheder og iværksættere
08.32.04.10 Markedsmodningsfonden
08.32.08.20 Iværksætteri- og innovationsinitiativer
Note
1
2
3
4
5
2013
5,8
0,8
2,7
65,5
2,1
0,9
1,6
2014
5,2
0,9
2,5
66,0
2,4
0,0
-
2015
5,4
1,0
2,5
89,8
2,1
-
-
2016
5,0
0,9
2,7
0,0
-
-
-
6
08.32.08.30 Industriel symbiose
08.32.08.35 Forundersøgelse vedr. alternative iværksæt-
7
tere
08.32.09.30 Nye iværksættere/væksthuse, kurser i udvik-
ling og vækst samt early warning for nye og mindre
8
virksomheder
08.32.10.10 Tilskud til Design Society
08.32.10.15 Designprisen INDEX:Award
08.32.11.20 Center for Kultur og Oplevelsesøkonomi
08.32.15.10 Grøn omstillingsfond
08.32.15.30 Økologiske iværksættere
08.33.15.25 Vækstkaution (kapitalindskud i VækstFon-
den til en lånegarantiordning for udviklingsaktiviteter i
mindre virksomheder)
08.35 Pulje til forsøgsvirksomhed i landdistrikterne og
de små øsamfund, erhvervsstøtte (14.71.03.20 )
08.35.01.10 Medfinansiering af EU's Regionalfond og
Socialfond
08.71.15.55 Tilskudspulje til grønne maritime demon-
strationsprojekter
19.71.05.61 Del af FL-bevilling til teknologiudvikling og
innovation under Danmarks Innovationsfond
Total
9
10
11
12
13
14
4,3
1,5
0,1
0,6
15,3
-
62,2
2,7
2,0
0,5
0,6
7,5
1,0
38,3
1,3
2,0
0,3
0,6
9,4
1,0
34,9
0,8
2,1
-
-
-
-
9,6
15
16
17
18
-
6,8
1,2
-
1,3
-
-
8,2
-
0,4
-
28,6
-
-
-
115,0
162,3 130,4 170,4 127,4
Anm: Uddannelses- og Forskningsministeriet har ikke data for alderen af de virksomheder, der historisk har
benyttet sig af de forskellige øvrige forsknings- og innovationsprogrammer i regi af ministeriet og relaterede
bevillingsorganer. Det er derfor ikke muligt at vurdere omfanget af støtte til virksomheder yngre end fem år
udover ovennævnte.
Derudover anføres en række ordninger, for hvilke det enten ikke er mu-
ligt at estimere andelen, der er tilgået unge virksomheder, eller som ikke
direkte eller indirekte har iværksætteri som formål, men hvor det ikke kan
udelukkes, at der også ydes støtte hertil under ordningen, jf. tabel 3.
B 132 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil udarbejde en oversigt over samtlige direkte og indirekte offentlige støtteordninger på iværksætterområdet omfattende dels økonomisk støtte, dels anden form for støtte, til erhvervs- og vækstministeren
1643890_0004.png
4/8
Tabel 3 Ordninger, der kan indeholde støtte til iværksætteri, men hvor
der ikke er et kvalificeret grundlag for at estimere omfanget.
08.35.07.10 Udvikling af landdistrikterne under Landdistriktsprogrammet
08.35.08.10 LAG under fiskeri
24.23.03.12 Udvikling i primært jordbrug
24.23.03.43 Økologisk Udvikling
24.23.03.44 Økologitilskud
24.23.06.10 Økologifremme
24.26.30.11 Foranstaltninger inden for fiskeri og akvakultur mv
24.23.03.10 Kompetenceudvikling i landdistrikterne ( tidl. Efteruddannelse indenfor
jordbrugserhvervene), ophørt 2008
24.23.03.19 Etablering af biogasanlæg
24.23.03.41 Udviklings- og demonstrationsprojekter i jordbrugsbedrifter (iht. landdi-
striksstøtteloven, miljørettet), FL:07
24.23.17.10 Innovation, forskning og udvikling i jordbrugs- og fiskerisektoren, flyttet
over på 24.33.02.
24.23.17.50 Forsøgsfiskeri, innovation, forskning, udvikling, er fra og med 2007 over-
ført og sammenlagt med bevillingerne på 24.23.17.10.
24.23.17.60 Forarbejdning af fisk, innovation, forskning og udvikling m.v. indenfor
fiskerisektoren, er fra og med 2007 overført og sammenlagt med bevillingerne på
24.23.17.10.
24.33.02.10 Udviklings- og forskningsaktiviteter inden for fødevaresektoren, GUDP
24.53.11.35 Grønne ildsjæle (23.23.11.35)
24.53.11.50 Pilotprojekter om grøn omstilling (23.23.11.50)
24.55.09.50 Udvikling, test og demonstration af nye miljøteknologier, MUDP
24.55.09.70 Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram, MUDP
24.55.09.71 Grøn innovationspulje
29.22.01.10 Udbygning af dansk energiforskning og –udvikling (note 19)
29.22.01.40 Forskning, udvikling og demonstration inden for energieffektiv transport
(note 20)
Endelig kan to skatteudgifter siges at være særligt målrettet iværksættere,
jf. tabel 4.
Tabel 4 skatteudgifter i forbindelse med støtte til iværksætteri (mindre-
provenu, umiddelbar virkning)
Mio. kr. (2016-pl)
Etablerings- og iværksætterkontoordninger
Skattekreditter for forsknings- og udviklingsaktiviteter
Note
25
26
2013
2014
2015
2016
36
41
40
40
326
478
485
495
Total
362
519
525
535
Anm: Skatteudgifterne viser statens mistede indtægter som følge af, at man har valgt at begunstige visse
aktiviteter eller sektorer med en lempeligere beskatning end den almindeligt gældende. Udgifterne beregnes af
Skatteministeriet efter ”tabt provenu metoden”. Derved opgøres de umiddelbare skatteindtægter, som det
offentlige ville have fået, hvis skatteudgiften blev fjernet.
B 132 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil udarbejde en oversigt over samtlige direkte og indirekte offentlige støtteordninger på iværksætterområdet omfattende dels økonomisk støtte, dels anden form for støtte, til erhvervs- og vækstministeren
1643890_0005.png
5/8
Kommunale og regionale udgifter
Social- og Indenrigsministeriet kan for så vidt angår det regionale og
kommunale område oplyse følgende, som jeg henholder mig til:
De kommunale og regionale nettodriftsudgifter til erhvervsservice og
iværksætteri for perioden 2013 til 2015 samt budget for 2016 er opsum-
meret i tabel 5.
Tabel 5 Oversigt kommunale og regionale nettodriftsudgifter til iværk-
sætteri, 2005-2016, mio. kr. i 2016 pl
Mio. kr. (2016-pl)
2013 2014 2015 2016 (budget)
6,0
513,0
-
519,0
Regioner, Erhvervsservice og iværksætteri
122,0 102,0 143,0
Kommuner, Erhvervsservice og iværksætteri 405,0 416,0 432,0
Kommuner - Heraf væksthuse
75,0 74,0 75,0
Total
527,0 519,0 575,0
Anm. Bemærk afrundingsdifferencer i sumtallet. Fra 2005 til 2015 er der tale om regnskabstal, mens der for
2016 er tale om budgettal.
Kilde: Danmarks Statistik samt Social- og Indenrigsministeriets beregninger.
De regionale udgifter til iværksætteri (2013-2016)
Ifølge den regionale kontoplan dækker kontoen ”Erhvervsservice og
iværksætteri” over tilskud til erhvervsråd, tilskud til investeringsfremme-
organisationer og tilskud til iværksætterrådgivning, jf. lov om erhvervs-
fremme § 9. Endvidere indeholder kontoen EU-tilskud til tilsvarende ak-
tiviteter samt tilsagn om projektstøtte i tilknytning hertil.
Det er ikke muligt at opdele kontoen i specifikke underformål. Det er
derfor ikke muligt at opgøre, hvor stor en andel af den samlede regionale
erhvervsservice, der går til at hjælpe nystartede virksomheder.
De kommunale udgifter til iværksætteri (2013-2016)
Ifølge den kommunale kontoplan dækker kontoen ”Erhvervsservice og
iværksætteri” over tilskud til erhvervsråd, tilskud til investeringsfremme-
organisationer og tilskud til iværksætterrådgivning. Endvidere indeholder
kontoen EU-tilskud til tilsvarende aktiviteter samt udbetalinger i tilknyt-
ning hertil. Udgifterne til væksthuse dækker udgiften til driften af de fem
regionale væksthuse, der hjælper iværksættervirksomheder og mindre
virksomheder med at realisere deres vækstplaner.
Det er ikke muligt at opdele kontoen i specifikke underformål. Det er
derfor ikke muligt at opgøre, hvor stor en andel af den samlede kommu-
nale erhvervsservice, der fx går til at hjælpe nystartede virksomheder.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
B 132 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil udarbejde en oversigt over samtlige direkte og indirekte offentlige støtteordninger på iværksætterområdet omfattende dels økonomisk støtte, dels anden form for støtte, til erhvervs- og vækstministeren
6/8
Bilag 1: Noteliste
1
Af den samlede bevilling skønnes 2 pct. at vedrøre iværksætteri ud fra en betragt-
ning om, at det skønnes, at 2 pct. af Eksportrådets omsætning/aktiviteter, som ikke
vedrører tilskudsprogrammer, er relateret til virksomheder, som falder indenfor
kategorien ’iværksætteri’. Overordnet har Danmarks Eksportråd under Udenrigs-
ministeriet ikke ordninger som er målrettet iværksættere. Endvidere registrerer
Danmarks Eksportråd ikke virksomhedernes alder, hvorfor der ikke foreligger
data, som muliggør en opgørelse ift. den angivne definition (virksomheder, der er
op til 5 år gamle). Opgørelsen over hvor stor en andel af de angivne erhvervsstøt-
teordninger på ministeriets ressort, der vedrører iværksætteri, er derfor baseret på
et groft skøn.
I tillæg til handelsenheder på de enkelte ambassader omfatter Eksportrådets orga-
nisation en række handelskontorer, som finansieres over en særskilt bevilling på
finansloven. I lighed med Eksportrådets overordnede bevilling skønnes 2 pct. at
vedrøre iværksætteri ud fra en betragtning om, at det skønnes at 2 pct. af Eksport-
rådets omsætning/aktiviteter, som ikke vedrører tilskudsprogrammer, er relateret
til virksomheder, som falder indenfor kategorien ’iværksætteri’. Overordnet har
Danmarks Eksportråd under Udenrigsministeriet ikke ordninger, som er målrettet
iværksættere. Endvidere registrerer Danmarks Eksportråd ikke virksomhedernes
alder, hvorfor der ikke foreligger data, som muliggør en opgørelse ift. den angivne
definition (virksomheder, der er op til 5 år gamle). Opgørelsen over, hvor stor en
andel af de angivne erhvervsstøtteordninger på ministeriets ressort, der vedrører
iværksætteri, er derfor baseret på et groft skøn.
Tilskudsbevillingen dækker nedenstående programmer, hvor andel som vedrører
iværksættere er angivet i parentes:
Eksportfremme (10 pct.): Eksportsparring, Eksportstart, Vitus, Regional Key Ac-
count, Strategisk virksomhedsalliance, Markedsbesøg.
Innovation (20 pct.): Innovation Camps, Innovationspakker, Innovation Growth,
Science & Technology Scouting.
Af den samlede tilskudsbevilling skønnes 11 pct. at vedrøre iværksætteri. Til-
skudsbevillingen udgør i 2016 24,4 mio. kr., hvoraf eksportfremmeandelen af be-
villingen udgør ca. 22,4 mio. kr. og innovationsandelen ca. 2 mio. kr.
Overordnet har Danmarks Eksportråd under Udenrigsministeriet ikke ordninger
som er målrettet iværksættere. Endvidere registrerer Danmarks Eksportråd ikke
virksomhedernes alder, hvorfor der ikke foreligger data, som muliggør en opgørel-
se ift. den angivne definition (virksomheder, der er op til 5 år gamle). Opgørelsen
over hvor stor en andel af de angivne erhvervsstøtteordninger på ministeriets res-
sort, der vedrører iværksætteri, er derfor baseret på et groft skøn.
Vurderingen af andelen målrettet iværksætteri er udformet på baggrund af stikprø-
ver blandt virksomheder med tilsagn for i ansøgningsrunder i 2014 og 2015, hvor
andelen af iværksættere var hhv. 50 og 70 pct.
Der er foretaget en konkret optælling af omkostninger vedrørende iværksætteri.
Ved optælling på kontoen er medtaget sponsorater til organisationer, der arbejder
for iværksætteri samt konkrete tiltag fx iværksætterkonferencer, festivaller etc.. I
2014 og i 2015 er der derudover udloddet en særlig pulje til fremme af iværksæt-
ter-økosystemer.
2
3
4
5
B 132 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil udarbejde en oversigt over samtlige direkte og indirekte offentlige støtteordninger på iværksætterområdet omfattende dels økonomisk støtte, dels anden form for støtte, til erhvervs- og vækstministeren
7/8
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Baseret på optælling af tildelte støttekroner. Det vurderes at 15 pct. af den samlede
bevilling vedrører støtte til iværksætteri.
Kontoen vedrører to initiativer: a) 0,2 mio. til workshops for kommuner og alter-
native iværksættere, herunder socialøkonomiske og grønne iværksættere, mhp. at
afdække mulighederne for samarbejde om nye løsninger i og til kommunerne. b)
1,0 mio. til Fonden for Entreprenørskab vedr. identifikation og test af metoder, der
kan fremme alternative iværksættere blandt studerende. Dertil er anvendt 0,4 mio.
kr. i drift. Der er konteret 1 mio. kr. på FL konto 08.32.08.35. Projektet belv der-
udover tilført midler fra Erhvervsstyrelsens almindelige driftmidler.
Kontoen består af midler fra globaliseringsreserven. Globaliseringsreserven er
udmøntet inden for 5 hovedområder: hvoraf ét område ”Styrkelse af iværksætter-
kurltur” medregnes fuldt ud (ca. 13 pct af midlerne i globaliseringsreserven) og
”Tilbud i Væksthusene” (ca. 43 pct. af midlerne i globaliseringsreserven) medreg-
nes delvist på baggrund af den gennemsnitlige andel af Vækstvæksthuskunder, der
er under 5 år gamle. Det vurderes at 20 pct. af den samlede bevilling vedrører støt-
te til iværksætteri.
Kontoen består af midler til tre institutioner Dansk Design Center (DDC) Index og
Danish Fashion Institute (DAFI). DDC: En del af aktiviteter rettet mod små og
mellemstore virksomheder antages at berøre iværksættere. INDEX: En mindre
andel af de nominerede og på anden vis involverede danske virksomheder i
INDEX vurderes at være iværksættere. DAFI (i 2015 midler via DS) En mindre
andel af DAFIs kontaktfladeantages at være iværksættere. Det vurderes at 10 pct.
af den samlede bevilling vedrører støtte til iværksætteri.
Danske deltagere udgør ca. 10 pct. overvejende nye virksomheder.
Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi har skønnet at 25 pct. af den samlede
bevilling vedrører støtte til iværksætteri.
Baseret på optælling af tildelte støttekroner Det vurderes at 30 pct. af den samlede
bevilling vedrører støtte til iværksætteri.
Baseret på optælling af tildelte støttekroner Det vurderes at 20 pct. af den samlede
bevilling vedrører støtte til iværksætteri.
For Vækstkautionsordningen er der estimeret på baggrund af låneformål – det er
ikke umiddelbart muligt at afgøre virksomhedens alder på anmeldelsestidspunk-
tet. For den nye Vækstkautionsordningen fra 2012 er der tale om en optælling af
antallet af iværksættervirksomheder, hvor der dog er anvendt en 0-3 års definition.
Der foreligger ikke data før 2012. Fra 2012 og frem er omkring 37 pct. af puljen
anvendt til virksomheder. Et forsigtigt skøn er, at halvdelen har været unge virk-
somheder, således at 18 pct. af den samlede bevilling vedrører støtte til iværksæt-
teri.
Baseret på konkret optælling af projekter. Kontoen vedr. kun programperioden
2007-2013.
En enkelt iværksættervirksomhed er tilgodeset (6 pct. af den samlede bevilling).
Det anførte beløb dækker over Danmarks Innovationsfonds bevillinger til så-
kaldte iværksætterpiloter fra 2014 og frem. Endvidere dækker det over pro-
jekttilskud til iværksættervirksomheder under fondens InnoBooster-program fra
2015 og frem. Det anførte beløb for 2016 er fondens budgetterede skøn. Fonden
forventer en stor stigning fra 2015 til 2016 bl.a. fordi et større antal InnoBooster-
ansøgninger modtaget i 2015 først er bevilget i 2016, hvor fonden samtidig har
forøget sit budget til InnoBooster-projekter.
B 132 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil udarbejde en oversigt over samtlige direkte og indirekte offentlige støtteordninger på iværksætterområdet omfattende dels økonomisk støtte, dels anden form for støtte, til erhvervs- og vækstministeren
8/8
19
20
21
22
Indsatsen er en del af EUDP. EUDP har til formål at støtte udvikling og demon-
stration af ny energiteknologi samt fremme udnyttelse af danske erhvervspotentia-
ler, men programmet har ikke som formål direkte at støtte iværksætteri. Fra kon-
takten til ansøgerne er der imidlertid viden om, at der i programmet medvirker en
del nye virksomheder, men oplysninger herom registreres ikke. Der er således ikke
systematiske data, der kan danne grundlag for at besvare, hvor stor en andel af
bevillingen, der er gået til iværksætteri.
Indsatsen er en del af EUDP. EUDP har til formål at støtte udvikling og demon-
stration af ny energiteknologi samt fremme udnyttelse af danske erhvervspotentia-
ler, men programmet har ikke som formål direkte at støtte iværksætteri. Fra kon-
takten til ansøgerne er der imidlertid viden om, at der i programmet medvirker en
del nye virksomheder, men oplysninger herom registreres ikke. Der er således ikke
systematiske data, der kan danne grundlag for at besvare, hvor stor en andel af
bevillingen, der er gået til iværksætteri.
Skatteudgifterne vedrører ordningerne iværksætterkonto og etableringskonto.
Skattekreditter for forsknings- og udviklingsaktiviteter anvendes overvejende af
unge virksomheder og medregnes derfor her.