Tak for det, formand, og tak til Alternativet for beslutningsforslaget.
Med forslaget er fokus rettet mod de landmænd, der ønsker at gødske optimalt for at øge produktionen i forhold til så at skulle tage jord ud af omdrift ifølge Alternativet.
Regeringen finder, at beslutningsforslaget skal afvises, og det gør vi af tre årsager.
Det vil koste værdifulde produktionsarealer, hvis en landmand skal tage jord ud af omdrift, hvis han benytter sig af muligheden for et gødske op til økonomisk optimum.
Det gælder også for bedrifter, der ligger langt fra sårbar natur, så det er et forslag om generel regulering helt uden målretning.
Forslaget strider dermed direkte mod regeringens ønsker.
Regeringen vil sikre gode produktionsvilkår og samtidig fremme miljøbeskyttelsen.
Hvor Alternativets forslag vil medføre rigide rammer for regulering, vil regeringen give fleksibilitet, så den enkelte landmand selv kan vælge de virkemidler, der giver størst effekt netop på hans bedrift – det er målretning.
Alternativet har et unuanceret fokus på natur- og miljøhensyn i Produktionsdanmark.
Regeringen vil omvendt forbedre naturen og landbrugets produktionsvilkår, som det er aftalt i form af Fødevare- og landbrugspakken fra december 2015.
Der er i regeringens pakke balance mellem udfasningen af reduktionen af gødningsnormer og de virkemidler, der introduceres for at kompensere for udfasningen.
Dertil kommer, at de iværksatte og planlagte virkemidler i Fødevare- og landbrugspakken er væsentlig mere omkostningseffektive end det, Alternativet her har foreslået.
Det gælder bl.a.
for vådområder og skovrejsning.
Alternativet foreslår, at hvis en landmand udnytter fjernelsen af normreduktionen på 20 pct.
på en del af bedriften, skal han samtidig udtage et andet areal svarende til 20 pct.
af det areal, hvor de øgede normer udnyttes.
En vedtagelse af Alternativets forslag sætter dansk landbrug i en situation som den før udfasningen af de reducerede normer, da det i givet fald vil være en fordel for landmanden ikke at øge kvælstofforbruget på udvalgte arealer, men blot fortsætte efter hidtidig praksis, før normreduktionens udfasning.
En gennemførelse af forslaget vil derfor dermed betyde, at udfasningen af normreduktionen ikke vil blive implementeret i praksis, og at potentialet for at udvide råvaregrundlaget og den samlede fødevareproduktion ikke vil blive udnyttet.
Det er fortsat vigtigt at beskytte og fremme robustheden i de sårbare naturområder.
Alternativets forslag er ikke målrettet, men vil medføre en blind udtagning af eksisterende landbrugsjord.
Udtagningen vil gælde alle landmænd, uanset om deres arealer ligger nær naturområder, som kan have gavn af ekstra beskyttelse.
Det vil have alvorlige økonomiske konsekvenser at tvinge landmænd til at udtage landbrugsjord, så det hverken må gødskes, sprøjtes eller omlægges.
Regeringen er ikke enig med Alternativet i, at vejen frem vil være at begrænse erhvervets produktionsmuligheder.
Det vil ikke gavne udviklingen i Produktionsdanmark, men derimod medføre en reduktion af råvareproduktionen.
Afledt heraf vil der kunne ske et fald i eksporten af fødevarer.
Samfundsøkonomisk vil forslaget således være dyrt for Danmark, fordi den samlede landbrugsproduktion vil falde.
Med Fødevare- og landbrugspakken fra december 2015 indgik regeringen og de øvrige blå partier en aftale, der tilgodeser erhvervets udviklingsmuligheder og samtidig tager hensyn til naturen.
Pakken indeholder bl.a.
indsatser til fremme af vandmiljøets kvalitet og til at modgå de potentielle konsekvenser af, at landmændenes tilladte gødningsforbrug stiger.
Det sker gennem målrettede virkemidler, bl.a.
i form af minivådområder og skovrejsning.
Endelig vil flere kvælstofmålinger give den nødvendige baggrundsviden om, hvor der er udfordringer med udvaskning af kvælstof.
Hermed er grundstenene lagt for målrettede og konkrete miljøindsatser samt for en målrettet kvælstofregulering til gavn for både miljø og natur og til gavn for produktiviteten.
Det er vist tydeligt for enhver, at der er væsensforskelle på B 124 og den måde, som regeringen ønsker at påvirke udviklingen på natur- og miljøområdet.
Med Fødevare- og landbrugspakken er der aftalt et grundlæggende reguleringsskifte væk fra generel og dyr og ineffektiv regulering hen imod en mere målrettet og omkostningseffektiv regulering.
Indsatser skal gennemføres i de områder, hvor der er behov.
Modsat Alternativet ønsker regeringen at fremme en fortsat udvikling af landbruget, der vil fastholde arbejdspladserne i Produktionsdanmark og dermed opretholde den store produktion af fødevarer til forbrugerne og til eksporten.
Med målrettet regulering af landbrugets anvendelse af kvælstof med hensyntagen til behov for øget beskyttelse af sårbar natur vil et samtidigt hensyn til landbrugsproduktion kunne gennemføres.
Ved at benytte omkostningseffektive virkemidler vil ressourcerne kunne udnyttes optimalt og med minimal påvirkning af naturen.
Den målrettede regulering bliver påbegyndt indfaset fra 2018.
Ca.
60 pct.
af Danmarks areal er udnyttet til landbrugsproduktion.
Landbrugsarealet er reduceret igennem en lang årrække på grund af et øget areal med skovveje og byer.
Alligevel er det lykkedes for erhvervet at opretholde produktionens omfang.
Teknologiudvikling og fokus på effektivitet, produktivitet og reduktion af omkostninger er centralt for denne proces.
Med Fødevare- og landbrugspakken og den kommende implementering af målrettet regulering vil landbrugets produktivitet og konkurrenceevne fortsat kunne fremmes.
Vi er et velstående land.
Det skyldes bl.a., at vi har en stor og effektiv landbrugsproduktion.
Det skal vi fortsat arbejde for, og derfor afviser vi Alternativets forslag.