Til beslutningsforslag nr.
B 107
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Finansudvalget den 30. marts 2016
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om at trække aktstykke 73 af 17. marts 2016
om formålsbestemte indtægter til flygtningefaciliteten for Tyrkiet tilbage
[af Pelle Dragsted (EL) m.fl.]
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 29. marts 2016 og
var til 1. behandling den 30. marts 2016. Beslutningsforsla-
get blev efter 1. behandling henvist til behandling i Finans-
udvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 1 møde.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 30 spørgsmål til skriftlig besvarelse,
hvoraf 17 er besvaret. Der er stillet 1 spørgsmål til finansmi-
nisten, 7 spørgsmål til forsvarsministeren, 1 spørgsmål til
udenrigsministeren og 21 spørgsmål til udlændinge-, inte-
grations- og boligministeren. Udvalget forventer de ubesva-
rede spørgsmål besvaret inden beslutningsforslagets 2. be-
handling.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller
beslutningsforslaget til
forkastelse.
Et
mindretal
i udvalget (EL, ALT og SF) indstiller be-
slutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Enhedslistens medlem af udvalget støtter forslaget om, at
udbetalingen af de 286,1 mio. kr. til Tyrkiet gøres afhængig
af, at Tyrkiet overholder elementære menneskerettigheder
og efterlever dommene fra Den Europæiske Menneskerettig-
hedsdomstol. Dette er ikke noget særlig radikalt krav, men
derimod helt naturligt. Tyrkiet er medlem af Europarådet og
har selv underskrevet den europæiske menneskerettigheds-
konvention. Derfor burde det være en selvfølgelighed, at
støtte i milliardstørrelsen fra Danmark/EU er betinget af, at
Tyrkiet lever op til allerede indgåede aftaler.
Desværre støttes dette synspunkt ikke af Folketingets
flertal, som ønsker at bruge Tyrkiet til at forhindre flygtnin-
ge i at komme til EU. Det fører til den absurde selvmodsi-
gelse, at Danmark gennem EU har indgået en aftale om at
tilbagesende asylansøgere til Tyrkiet, samtidig med at Dan-
mark – ligesom stort set alle andre EU-lande – ikke selv
sender asylansøgere tilbage til Tyrkiet. Som udlændinge-,
integrations- og boligministeren slår fast i sit svar på spørgs-
mål 6: »Danmark betragter ikke på nuværende tidspunkt
Tyrkiet som et sikkert tredjeland«.
Bevillingen på 286,1 mio. kr. til Tyrkiet gives på et tids-
punkt, hvor hele menneskerettighedssituationen i landet er i
alvorlig forværring. Denne udvikling betyder ikke bare mere
undertrykkelse og umenneskelig behandling af udefrakom-
mende flygtninge i Tyrkiet, men truer i sig selv med at ska-
be flere flygtninge og dermed endnu flere, som forsøger at
søge beskyttelse i EU. Uden en forbedring af menneskeret-
tighedssituationen i Tyrkiet kan aftalen med Tyrkiet derfor
hurtigt vise sig at blive mange gange dyrere end de 286,1
mio. kr., som der bevilges i henhold til aktstykke 73.
Alternativets medlem af udvalget bakker op om beslut-
ningsforslaget. Der er siden aftalen mellem Tyrkiet og EU
kommet informationer om aftalens konsekvenser, der burde
sætte så store udbetalinger i bero. Med så store udbetalinger
til et land, der samtidig indebærer et omfattende strategisk
samarbejde om meget andet end støtte til flygtninge, burde
Danmark som minimum stille krav om overholdelse af
grundlæggende menneskerettighedsstandarder og efterlevel-
se af domme fra Den Europæiske Menneskerettighedsdom-
stol.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
AX018488