Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del
Offentligt
1678989_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget har den 30. september 2016 stillet
følgende spørgsmål nr. 1000 (alm. del) til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1000:
Vil ministeren, på baggrund af henvendelsen fra Lone Martin m.fl., vedr.
beskyttelse af lejerne i forbindelse med renovering af en ejendom, jf. UUI alm.
del- bilag 249, oplyse, hvem der har ansvaret for, at reglerne om, at arbejder der
iværksættes af udlejer, skal foregå med størst mulige hensyntagen til lejeren,
håndhæves? Ministeren bedes herunder oplyse, hvor lejere, der føler sig udsat for
fare i forbindelse med en renovering, kan henvende sig.
Svar:
Det fremgår at lov om leje af almene boliger § 34, at ethvert arbejde, der
iværksættes af udlejeren, skal udføres uden afbrydelse og med den størst mulige
hensyntagen til lejeren. Udlejeren skal straks foretage efterreparationer.
Videre fremgår det af bestemmelsens stk. 2, at beboerklagenævnet kan fastsætte
en tidsfrist for det enkelte arbejdes færdiggørelse.
Udgangspunktet er, at kravet om størst mulig hensyntagen til lejeren indebærer,
at udlejeren meddeler lejeren så nøjagtigt som muligt, hvornår arbejderne
gennemføres. Der ligger således i bestemmelsen et krav til udlejerens
planlægning, der dog tager hensyn til, hvad udlejeren faktisk har mulighed for at
forudse.
Lejeren har mulighed for at indbringe spørgsmålet om færdiggørelsen af
arbejderne for beboerklagenævnet, hvis lejeren finder, at arbejdet ikke udføres så
hurtigt, som lejeren har krav på. Beboerklagenævnet har på den baggrund
mulighed for at fastsætte en frist for arbejdernes færdiggørelse. Såfremt denne
frist ikke overholdes, vil kommunalbestyrelsen, som kommunal tilsynsmyndighed
efter anmodning fra lejeren kunne gribe ind over for udlejer som følge af den
manglende overholdelse af beboerklagenævnets tidsfrist.
17. oktober 2016
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
2016-11322
137452
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 999: Spm. om kommentar til henvendelse fra Lone Martin vedr. asbestlovgivningen, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Tilsidesætter udlejeren bestemmelsen i lov om almene boliger § 34, vil lejerne
efter omstændighederne kunne gøre erstatningskrav gældende mod udlejeren for
de ulemper, som arbejdet har medført. Lejeren vil endvidere efter
omstændighederne kunne kræve forholdsmæssigt nedslag i lejen for den periode,
der medgår til udførelsen af arbejderne ud over, hvad der følger af § 34.
Beboerklagenævnet har ikke kompetence til at behandle eventuelt krav om
erstatning. Lejeren må anlægge sag herom ved boligretten.
Til spørgsmålet om, hvor lejere, der føler sig udsat for fare i forbindelse med en
renovering, kan henvende sig, kan jeg oplyse, at det som udgangspunkt er
udlejeren, der er ansvarlig for, at boligen ikke er sundhedsfarlig at opholde sig i.
Hvis udlejeren ikke følger op på en henvendelse om begrundet sundhedsfare
inden for rimelig tid, kan lejeren henvende sig til kommunalbestyrelsen.
Kommunalbestyrelsen har efter lov om byfornyelse og udvikling af byer pligt til at
føre tilsyn med, at bygninger, som benyttes til beboelse og ophold, ikke er
sundhedsfarlige. Kommunalbestyrelsen skal derfor reagere, hvis den får
henvendelse om, at der er begrundet mistanke om, at en bolig er sundhedsfarlig.
Inger Støjberg
/
Annette Klint Kofod
Side
2/2