Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del
Offentligt
1681703_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget har den 20. september 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 960 (Alm. del) efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL) til udlændinge-,
integrations- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 960:
Kan ministeren henvise til tilfælde forud for vedtagelsen af lov nr. 153 af 18. februar 2015,
hvor Flygtningenævnet har inddraget en flygtnings opholdstilladelse med henvisning til, at
vedkommende som omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 2, ikke var omfattet af
flygtningekonventionens krav om fundamentale, stabile og varige ændringer i hjemlandet
som en forudsætning for inddragelse af opholdstilladelsen? Der henvises til artiklen ”1200
somaliere risikerer at få inddraget opholdstilladelser” Ritzau den16. september 2016.
Svar:
1.
Efter udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 1, kan en tidsbegrænset opholdstilladelse
inddrages, når grundlaget for ansøgningen eller opholdstilladelsen var urigtigt eller ikke
længere er til stede, herunder når udlændingen har opholdstilladelse efter §§ 7 eller 8
(asyl), og forholdene, der har begrundet opholdstilladelse, har ændret sig på en sådan
måde, at udlændingen ikke længere risikerer forfølgelse, jf. §§ 7 og 8. Ved afgørelse efter
1. pkt. skal der tages hensyn til grundlaget for opholdstilladelsen.
Ved lov nr. 153 af 18. februar 2015 blev det ved indsættelse af 2. pkt. i bestemmelsen
præciseret, at der ved en afgørelse om inddragelse af opholdstilladelse skal tages hensyn
til grundlaget for opholdstilladelsen, herunder om opholdstilladelsen er meddelt efter
udlændingelovens § 7, stk. 1, 2 eller 3. På den måde tydeliggøres det, at der er væsentlig
forskel på, hvilke betingelser der skal stilles for inddragelse alt afhængigt af, om der er tale
om konventionsflygtninge, udlændinge med beskyttelsesstatus eller udlændinge med
midlertidig beskyttelsesstatus.
Det fremgår af pkt. 2.5.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget (lovforslag nr. L 72
af 14. november 2014), at konventionsflygtninge, jf. udlændingelovens § 7, stk. 1, er
omfattet af flygtningekonventionen, og udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 1, skal for disse
flygtninges
vedkommende
administreres
i
overensstemmelse
med
flygtningekonventionens artikel 1, litra C, om ophør af flygtningestatus.
13. oktober 2016
Udlændingeafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
2016 - 10866
129612
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 972: Spm. om herboende somaliere med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 3 m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Det betyder, at inddragelsen af opholdstilladelse alene kan ske, hvis der er sket
fundamentale, stabile og varige ændringer i hjemlandet.
Det fremgår endvidere af pkt. 2.5.2 i de almindelige bemærkninger, at udlændinge med
beskyttelsesstatus efter udlændingelovens § 7, stk. 2, og midlertidig beskyttelsesstatus
efter § 7, stk. 3, ikke er omfattet af flygtningekonventionen, hvorfor der som betingelse
for inddragelse ikke skal stilles krav om, at der er sket fundamentale, stabile og varige
ændringer i hjemlandet, uanset at Flygtningenævnet i visse tilfælde synes at have anlagt
en anden praksis.
For sådanne udlændinges vedkommende skal der ifølge lovforslaget foretages en
vurdering af, om der på inddragelsestidspunktspunktet aktuelt fortsat er et krav på
beskyttelse i Danmark i henhold til Danmarks internationale forpligtelser, herunder om en
tilbagevenden til hjemlandet vil indebære overgreb i strid med EMRK’s artikel 3.
Endvidere fremgår det af pkt. 2.5.2 i de almindelige bemærkninger, at der i de situationer,
hvor spørgsmålet om inddragelse af en opholdstilladelse opstår som følge af en forbedring
af de generelle forhold i hjemlandet, efter omstændighederne kan træffes afgørelse om
inddragelse, uanset at forholdene – trods forbedringerne – fortsat er alvorlige og må
betegnes som skrøbelige og uforudsigelige. Inddragelse vil dog kræve, at ændringerne ikke
må antages at være af helt midlertidig karakter.
2.
For så vidt angår Flygtningenævnets praksis har Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Flygtningenævnet, der
bl.a. har oplyst følgende:
”Flygtningenævnet har i formandskabets beretninger siden 1987 løbende
redegjort for nævnets praksis, herunder praksis vedrørende inddragelse
eller nægtelse af forlængelse af opholdstilladelser på baggrund af ændrede
generelle forhold i en flygtnings hjemland.
En gennemgang af beretningerne viser, at Flygtningenævnet i en række
sager løbende har taget stilling til spørgsmålet om inddragelse/nægtelse af
forlængelse af en opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1 eller 2,
som følge af ændrede generelle forhold i hjemlandet.
Som eksempler herpå kan blandt andet henvises til formandskabets 11.
beretning 2002, side 110ff., hvor der er omtalt to sager vedrørende
afghanske statsborgere.
I begge sager fandt nævnet, at de ændrede forhold
i Afghanistan ikke kunne anses for varige og stabile, hvorfor betingelserne
for nægtelse af forlængelse i medfør af udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 1,
ikke var opfyldt. I begge sager var udlændingene meddelt opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 7, stk. 2, og nævnet fandt, at man i fortolkningen
af § 19, stk. 1, nr. 1, skulle medinddrage Flygtningekonventionens
ophørsbestemmelser.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 972: Spm. om herboende somaliere med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 3 m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Herudover har Flygtningenævnet i 2003 i størstedelen af en række sager
vedrørende personer fra Kosovo
tiltrådt Udlændingestyrelsens vurdering af,
at forholdene i Kosovo-provinsen var ændret således, at grundlaget for
opholdstilladelsen ikke længere var til stede, hvorfor opholdstilladelsen
kunne inddrages, jf. udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 1, jf. § 11, stk. 2.
De
pågældende udlændinge var som udgangspunkt meddelt opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 7, stk. 1.
Der
kan nærmere henvises til
formandskabets 12. beretning 2003, side 98ff.
Endvidere har nævnet i 2005 behandlet otte sager vedrørende afghanske
statsborgere. Nævnet fandt, at de ændrede forhold i Afghanistan ikke kunne
anses for varige og stabile, hvorfor betingelserne for nægtelse af
forlængelse/inddragelse i medfør af udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 1,
ikke var opfyldt. De pågældende udlændinge var enten meddelt
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1 eller 2. Der kan herved
henvises til formandskabets
14. beretning, 2005, side
107.
Flygtningenævnet kan efter en gennemgang af samtlige beretninger ikke
henvise til sager, hvor nævnet forud for ikrafttrædelsen af lov nr. 153 af 18.
februar 2015 har truffet afgørelse om inddragelse eller nægtelse af
forlængelse af en opholdstilladelse meddelt efter § 7, stk. 2, på grund af
ændrede generelle forhold i hjemlandet uden at inddrage
flygtningekonventionens ophørsgrunde.”
Inger Støjberg
/
Morten Duus
Side
3/3