Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del
Offentligt
1675913_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget har den 20. september 2016 stillet
følgende spørgsmål nr. 964 (alm. del) efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen
(DF) til udlændinge-, integrations- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 964:
Svaret på UUI alm. del – spørgsmål 839 viser den procentvise fordeling af asyl-
opholdstilladelser efter udlændingelovens § 7 fordelt på henholdsvis stk. 1, 2 og 3
for året 2015 samt for 1. og 2. kvartal 2016. Vil ministeren fremsende en tilsva-
rende opgørelse over den procentvise fordeling på henholdsvis stk. 1 og stk. 2 i
udlændingelovens § 7 i årene 2000-2014?
Vil ministeren på baggrund af svaret på UUI alm. del -spørgsmål 839 redegøre for,
hvorfor anvendelsesområdet for udlændingelovens § 7, stk. 2 (beskyttelsesstatus)
nu synes at være blevet så lille, at kun mellem 1 og 3 procent af samtlige asyl-
opholdstilladelser i 2015 og 2016 gives efter denne bestemmelse?
Svar:
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet har til brug for besvarelsen af
spørgsmålet indhentet et bidrag fra Udlændingestyrelsen.
”Udlændingestyrelsen har udarbejdet nedenstående opgørelse, der viser
den procentvise fordeling af asyltilladelser på henholdsvis udlændinge-
lovens § 7, stk. 1 og § 7, stk. 2, i perioden 2000-2014.
2000
Konventionsstatus
(§ 7, stk. 1)
B-status/ de facto
status (§ 7, stk. 2)
34 %
66 %
2001
39 %
61 %
2002
43 %
57 %
2003
55 %
45 %
2004
55 %
45 %
2005
45 %
55 %
2006
65 %
35 %
2007
18 %
82 %
2008
46 %
54 %
2009
50 %
50 %
2010
54 %
46 %
13. oktober 2016
Koncernøkonomi
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
2016 - 10872
135801
2011
62 %
38 %
2012
64 %
36 %
2013
57 %
43 %
2014
69 %
31 %
Opgørelsen for 2000-2014 er endelig, opgjort på baggrund af registre-
ringer i udlændingeregistret og udlændingemyndighedernes elektroni-
ske sagsbehandlingssystem.
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om anvendelsesområdet for udlændingelovens § 7, stk. 2 m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1675913_0002.png
Generelt bemærkes, at de statistiske oplysninger er behæftet med usik-
kerhed, da udlændingesystemerne er opbygget som journaliserings- og
sagsstyringssystemer og ikke som egentlige statistiksystemer.
Opgørelsen i besvarelsen af spørgsmål nr. 839 viser den procentvise for-
deling i 2015 og 2016 af asyltilladelser på henholdsvis udlændingelovens
§ 7, stk. 1, § 7, stk. 2 og § 7, stk. 3, i sager, hvor ansøgningen om asyl er
indgivet fra og med 14. november 2014, dvs. sager hvor den nuværende
bestemmelse i udlændingelovens § 7, stk. 3, om midlertidig beskyttel-
sesstatus finder anvendelse.
Opgørelsen i besvarelsen af spørgsmål nr. 839 viser følgende:
Paragraf
2015
1.
kvartal
2016
66 %
3%
31 %
2. kvar-
tal
2016
68 %
1%
31 %
§ 7, stk. 1
§ 7, stk. 2
§ 7, stk. 3
77 %
2%
21 %
Opgørelsen for 2015 er endelig og opgjort på baggrund af registreringer i
udlændingemyndighedernes elektroniske sagsbehandlingssystem. Opgø-
relserne for 2016 er foreløbige, opgjort på baggrund af registreringer i
udlændingemyndighedernes elektroniske sagsbehandlingssystem pr. 6.
august 2016.
For så vidt angår udviklingen i andelen af tilladelser meddelt efter ud-
lændingelovens § 7, stk. 2, bemærker Udlændingestyrelsen, at dele af
anvendelsesområdet for § 7, stk. 2, ved lov nr. 153 af 18. februar 2015
blev overført til den nuværende bestemmelse i § 7, stk. 3. Udlændinge-
lovens § 7, stk. 3, udvider således ikke adgangen til at opnå beskyttelse i
Danmark. Det er fortsat en forudsætning for at opnå asyl, at udlændin-
gen enten er omfattet af flygtningekonventionen (udlændingelovens § 7,
stk. 1) eller har krav på beskyttelse efter de andre internationale kon-
ventioner, som Danmark har tiltrådt, herunder som følge af en reel risiko
for overgreb i henhold til EMRK’s artikel 3 (udlændingelovens § 7, stk. 2).
Efter indførelsen af bestemmelsen i udlændingelovens § 7, stk. 3, beror
afgrænsningen af, om en person fremover meddeles opholdstilladelse
efter § 7, stk. 2 (beskyttelsesstatus), eller efter § 7, stk. 3 (midlertidig be-
skyttelsesstatus), på en vurdering af, om den pågældendes individuelle
forhold giver grundlag for beskyttelse efter stk. 2, eller om der i hjem-
landet foreligger en særlig alvorlig situation præget af vilkårlig voldsudø-
velse og overgreb på civile, jf. stk. 3. Udlændingestyrelsen henviser til af-
snit 2.1.2. i de almindelige bemærkninger i lovforslag L 72, som fremsat
den 14. november 2014, og som vedtaget ved lov nr. 153 af 18. februar
2015.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om anvendelsesområdet for udlændingelovens § 7, stk. 2 m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Udlændingestyrelsen bemærker i øvrigt, at en betydelig del af de op-
holdstilladelser, der er meddelt efter den nuværende bestemmelse i § 7,
stk. 3, er meddelt til statsborgere eller statsløse fra Syrien.”
Inger Støjberg
/
Anette Görtz
Side
3/3