Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1678162_0001.png
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del endeligt svar på spørgsmål 348
Offentligt
Ministeren
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget har den 5. februar 2016 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 348 (alm. del) efter ønske fra Mattias Tesfaye (S) til udlæn-
dinge-, integrations- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 348:
”Ministeren bedes oplyse, hvordan ”kan”-bestemmelsen i udlændingelovens § 19,
stk. 10, administreres i praksis, herunder om der forelægger sagsbehandlermanu-
aler, cirkulærer, administrative forskrifter eller lignende, som den enkelte sagsbe-
handler træffer sine afgørelser på baggrund af?”
9. februar 2016
International rekruttering
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
Svar:
Jeg går ud fra, at der i spørgsmålet henvises til bestemmelsen i udlændingelovens
§ 19, stk. 1, nr. 12 (tidligere § 19, stk. 1, nr. 10), der omhandler inddragelse af
studieopholdstilladelser på grund af ulovligt arbejde.
Det er Styrelsen for International Rekruttering og Integration, der administrerer
reglerne som studieopholdstilladelser og træffer afgørelse om bl.a. inddragelse af
studieopholdstilladelser. Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg derfor
indhentet et bidrag fra styrelsen, der har oplyst følgende:
”Styrelsen for International Rekruttering og Integration foretager et konkret skøn i
hver sag, om en studerendes opholdstilladelse skal inddrages på grund af ulovligt
arbejde.
Til brug for behandlingen af denne type sager bruger styrelsen ikke ’sagsbehand-
lermanualer, cirkulærer, administrative forskrifter eller lignende’. Sagsbehandlin-
gen tager udgangspunkt i ordlyden i udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 12, der er
følgende:
”§ 19. En tidsbegrænset opholdstilladelse kan inddrages:
12) Når en udlænding, der er meddelt opholdstilladelse med henblik på at deltage
i en uddannelse eller et kursus ved en uddannelsesinstitution her i landet, er
Sagsbehandler
Marianne Ulrik Mertens
Tel.
Mail
[email protected]
Sags nr.
AktId
2016-1316
44854
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 943: Spm. om hvilke ændringer af regler ministeriet har foretaget for at leve op til Folketingets vedtagelse V 22 m.v., til udlændinge-, integrations- og bolig ministeren
idømt eller har vedtaget en bøde eller er tildelt en indenretlig advarsel for at ar-
bejde uden fornøden tilladelse, jf. § 59, stk. 3, eller i strid med de betingelser, der
er fastsat for en arbejdstilladelse, jf. § 60, stk. 1, eller over for Styrelsen for Inter-
national Rekruttering og Integration har erkendt at have arbejdet uden fornøden
tilladelse eller i strid med de betingelser, der er fastsat for en arbejdstilladelse.”
Bestemmelsen blev indsat i udlændingeloven ved lov nr. 572 af 31. maj 2010.
Retningslinjerne for inddragelse af en studieopholdstilladelse fremgår af forarbej-
derne til bestemmelsen (forarbejderne til lov nr. 572 af 31. maj 2010 om ændring
af udlændingeloven (lovforslag nr. 188 fremsat den 26. marts 2010 afsnit 5) ved-
rørende forslag om inddragelse af studieopholdstilladelser ved ulovligt arbejde):
”Ulovligt arbejde er uacceptabelt. Regeringen foreslår derfor i overens-
stemmelse med aftalen af 15. marts 2010 med Dansk Folkeparti, at der i
udlændingeloven indsættes hjemmel til, at Udlændingeservice kan ind-
drage en studieopholdstilladelse i de tilfælde, hvor en udenlandsk stude-
rende ved domstolene idømmes en bøde for ulovligt arbejde eller erken-
der at have arbejdet ulovligt og i den forbindelse vedtager et bødeforelæg
eller tildeles en indenretlig advarsel. Det samme skal gælde, hvis den på-
gældende erkender forholdet over for Udlændingeservice [nu Styrelsen
for International Rekruttering og Integration]. Dette skal gælde, selvom
den studerende er studieaktiv. Herved sikres det, at en udenlandsk stude-
rende, der misbruger sin opholdstilladelse til at arbejde ulovligt, kan miste
opholdsgrundlaget også i de tilfælde, hvor der ikke er grundlag for udvis-
ning.
Forslaget skal gælde, uanset hvornår studieopholdstilladelsen er meddelt.
Det afgørende for, om en studieopholdstilladelse kan inddrages, er, om
udlændingen ved domstolene er idømt bødestraf for ulovligt arbejde, har
vedtaget en bøde for ulovligt arbejde, er blevet tildelt en indenretlig ad-
varsel for ulovligt arbejde eller over for Udlændingeservice [nu Styrelsen
for International Rekruttering og Integration] har erkendt at have arbej-
det ulovligt".
Ordlyden af bestemmelsen fastslår tydeligt, at når en udlænding har fået en
dom/bøde, eller over for styrelsen har erkendt at have arbejde ulovligt, kan op-
holdstilladelsen inddrages. Når bestemmelsen fortolkes i overensstemmelse med
forarbejderne angives det klart, at inddragelsen kan ske uanset, om den stude-
rende fortsat er studieaktiv.
Efter styrelsens fortolkning af ordlyden af bestemmelsen i § 19, stk. 1, om, at op-
holdstilladelsen kan inddrages - sammenholdt med forarbejderne - er undtagelsen
fra inddragelse alene tiltænkt situationer, hvor der er hensyn som beskrevet i
udlændingelovens § 26. Det betyder, at inddragelse af en opholdstilladelse ikke
skal ske, hvis inddragelsen vil virke særligt belastende af de grunde, der er nævnt i
udlændingelovens § 26. Dette følger af udlændingelovens § 19, stk. 6.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 943: Spm. om hvilke ændringer af regler ministeriet har foretaget for at leve op til Folketingets vedtagelse V 22 m.v., til udlændinge-, integrations- og bolig ministeren
I vurderingen af, om en inddragelse vil virke særligt belastende indgår blandt an-
det oplysninger om udlændingens alder, helbred og andre personlige forhold,
udlændingens tilknytning til herboende personer, udvisningens konsekvenser for
herboende nære familiemedlemmer, manglende tilknytning til hjemlandet eller
andre lande, hvor udlændingen kan forventes at tage ophold eller risikoen for at
udlændingen risikerer at lide asylrelevant overlast i hjemlandet eller andre lande,
hvor udlændingen kan forventes at tage ophold jf. udlændingelovens § 26.”
Med venlig hilsen
Inger Støjberg
/
Anne Thorsen
Side
3/3