Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del
Offentligt
1676183_0001.png
Ministeren
Folketinget
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget har den 16. september 2016 stillet
følgende spørgsmål nr. 938 (Alm. del) efter ønske fra Martin Henriksen (DF) til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 938:
Ministeren bedes oplyse, om ministeren er indstillet på at undersøge
mulighederne for at frihedsberøve personer på tålt ophold, hvor disse som
udgangspunkt frihedsberøves, indtil de kan hjemsendes? Og er ministeren i givet
fald indstillet på at undersøge muligheden for en tilsvarende model i Danmark?
Svar:
En udlænding på tålt ophold er en udlænding, som på grund af grove forbrydelser
eller lignende er udelukket fra asyl her i landet, men som ved en tilbagevenden til
hjemlandet risikerer at blive udsat for asylbegrundende overgreb eller forfølgelse
såsom dødsstraf eller tortur. Udlændingen kan derfor ikke – som følge af det
såkaldte refoulementsforbud – udsendes tvangsmæssigt af Danmark, da den
pågældende ved en tilbagevenden til hjemlandet risikerer asylbegrundende
overgreb eller forfølgelse.
En udlænding, der er udelukket fra at opnå asyl, men som ikke kan udsendes
tvangsmæssigt, vil i stedet være henvist til at opholde sig her i landet på tålt
ophold.
Udlændinge på tålt ophold skal som udgangspunkt pålægges opholdspligt i et
bestemt indkvarteringssted og daglig meldepligt hos politiet. Formålet er at sikre,
at myndighederne løbende har kendskab til den pågældendes opholdssted,
således at der kan ske udsendelse, så snart muligheden herfor opstår.
Der er ikke i udlændingeloven hjemmel til at frihedsberøve en udlænding på tålt
ophold, indtil den pågældende kan hjemsendes.
En ordning, hvorefter der indføres adgang til frihedsberøvelse af en udlænding på
tålt ophold, indtil den pågældende kan udsendes, kan alene ske i det omfang, det
er i overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser.
11. oktober 2016
Udlændingeafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
2016 - 10713
128284
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 936: Spm. om kommentar til forslagene i artiklen "Jeg har været med Folketingets udlændingeudvalg i Australien" m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Den personlige frihed er bl.a. beskyttet i artikel 5 i Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention (EMRK), som bl.a. fastslår, at frihedsberøvelser
alene kan legitimeres af en eller flere af de grunde, der er opregnet i
bestemmelsens stk. 1, litra a-f.
Det følger af EMRK artikel 5, stk. 1, litra f, at der kan ske lovlig anholdelse eller
anden frihedsberøvelse af en person for at hindre den pågældende i uretmæssigt
at trænge ind i landet (indrejsesituationen) eller af en person, mod hvem der
tages skridt til udvisning eller udlevering (udrejsesituationen), når det sker i
overensstemmelse med den ved lov foreskrevne fremgangsmåde.
Bestemmelsen indebærer, at der kan ske frihedsberøvelse af en udlænding i
forbindelse med bl.a. udsendelse. Frihedsberøvelse med henblik på udsendelse
kan ske for at sikre den pågældendes tilstedeværelse og forudsætter, at
processen med udsendelse er i fremdrift. Der skal således på tidspunktet for
frihedsberøvelsen foreligge en reel mulighed for at gennemføre en udsendelse.
Som anført befinder en udlænding på tålt ophold sig her i landet, fordi den
pågældende ikke kan udsendes tvangsmæssigt. Det vurderes på den baggrund, at
det ikke inden for rammerne af Danmarks internationale forpligtelser vil være
muligt at indføre en ordning, hvorefter udlændinge på tålt ophold som
udgangspunkt frihedsberøves, indtil de kan hjemsendes.
Dette ændrer ikke ved, at en udlænding på tålt ophold skal udsendes af landet, så
snart muligheden herfor opstår, og at de pågældende derfor skal pålægges
opholds- og meldepligt, jf. ovenfor.
Det er også helt afgørende, at personer på tålt ophold overholder deres
forpligtelser. Som bekendt har regeringen før sommerferien indgået en politisk
aftale med Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti om en strengere kontrol over for udlændinge på tålt
ophold og kriminelle udviste, der skal sikre en bedre overholdelse af
kontrolforpligtelserne. Jeg forventer i den forbindelse at fremsætte et lovforslag,
som udmønter aftalen, den 9. november 2016.
Inger Støjberg
/
Frederik Gammeltoft
Side
2/2