UDENRIGSMINISTERIET
26. september 2016
Spørgsmål fra
Udlændinge-,
Integrations- og
Boligudvalget til
udenrigsministeren af 8.
september 2016. UUI
alm. del. spm. 921.
UUI alm. del spørgsmål 921:
Vil ministeren redegøre for, hvilken viseringsprocedure, der rent praktisk skulle
følges i forbindelse med Folketingets Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalgs
planlagte besøg på Nauru i august 2016, herunder hvor, hvornår, hvordan og af
hvem
visumstempler
eller
visummærkater
skulle
placeres
i
delegationsmedlemmernes pas?
Svar:
Som angivet i svar på spørgsmål 907 fra Udlændinge-, Integrations- og
Boligudvalget er det sædvanlig praksis, at folketingsudvalg selv står for ansøgning
om visum. Men da Nauru ikke har et konsulat i Europa, tilbød ambassaden i
Canberra at være udvalget behjælpelig med at søge om visum. Efter ønske fra
Nauru og i overensstemmelse med sædvane blev visumprocessen indledt med
fremsendelse den 22. juli 2016 af en Note Verbale til Naurus udenrigsministerium
DFAT via Naurus eneste repræsentation i Australien, generalkonsulatet i
Brisbane. Denne note blev efter modtagelsen af paskopier fra samtlige
delegationsmedlemmer fulgt op med en ny note dateret den 18. august 2016. Den
23. august blev DFAT orienteret om folketingsmedlem Naser Khaders deltagelse.
Ambassaden spurgte løbende til status for visumprocessen og fik konsekvent det
svar fra DFAT, at sagen var i god gænge, at bekræftelse på indrejsetilladelse ville
blive fremsendt elektronisk, så snart den forelå, mens de egentlige visa ifølge
gældende praksis først ville blive udstedt ved ankomst til Nauru.