Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del
Offentligt
1668151_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
26. september 2016
Spørgsmål fra
Udlændinge-,
Integrations- og
Boligudvalget til
udenrigsministeren af 8.
september 2016. UUI
alm. del. spm. 907.
UUI alm. del spørgsmål 907:
Vil ministeren redegøre for forløbet og opstille en tidslinje over kommunikationen,
fra danske myndigheder første gang retter henvendelse til Australiens og Naurus
myndigheder vedrørende besøg på Nauru af en delegation fra Folketingets
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalg, og frem til Naurus myndigheder træffer
endelig afgørelse om, at halvdelen af delegationens medlemmer ikke kan få visum til
Nauru, og angive, hvilken skriftlig og mundtlig kommunikation der finder sted
mellem danske myndigheder, myndigheder i Australien og på Nauru samt
udvalgssekretariatet og udvalgsformanden?
Svar:
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget henvendte sig til ambassaden Canberra
i september 2015 med anmodning om assistance til at arrangere en studierejse til
Australien i foråret 2016. Tidsplanen blev efterfølgende udskudt af udvalget til 28.
august – 2. september 2016. Udvalget udtrykte i september 2015 ønske om at
inkludere et besøg på et af Australiens oversøiske detentionscentre på Manus eller i
Nauru. I lyset af de praktiske vanskeligheder herved rejstes der alternativt ønske om
besigtigelse af et patruljefartøj, og ønsket om besøg på et oversøisk detentionscenter
udgik. Da skibene fra Australian Border Force primært befinder sig i det nordlige
Australien, gik planlægningen på det tidspunkt i retning af at indlægge et besøg i
Darwin.
Medio juli d.å. blev ambassaden orienteret om, at integrationsministeren ønskede at
ledsage udvalget. Fra UIBMs side blev der lagt meget stor vægt på, at ministeren fik
mulighed for at aflægge et besøg på et oversøisk detentionscenter. I dette lys var
meldingen fra udvalget, at den samlede delegation ønskede at besøge
Nauru. Ambassaden orienterede udvalget om såvel de logistiske vanskeligheder
(begrænsede flymuligheder og lang transporttid) som de høje udgifter forbundet
hermed. Det viste sig, at der i givet fald ville medgå tre af de fem dage afsat til
besøget. Udvalget ønskede at gå videre med besøget til Nauru.
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 907: Spm. om ministeren vil redegøre for forløbet og opstille en tidslinje over kommunikationen ifbm. udvalgets rejse til Australien og Nauru m.v., til udenrigsministeren
Integrationsministeren meldte afbud til besøget den 16. august d.å. Dette ændrede
ikke ved udvalgets fortsatte ønske om at besøge Nauru. Den 22. august blev
ambassaden orienteret om, at Simon Emil Ammitzbøll havde meldt afbud, og at
hans plads var overtaget af Naser Khader.
Naurus udenrigsministerium (DFAT) har været en positiv samarbejdspartner i
planlægningen af besøget. DFAT har udarbejdet detaljeret program for opholdet
omfattende møder med regeringen og detentionscentret, givet tilsagn om at møde
delegationen ved ankomst i Naurus lufthavn, stillet en bus til rådighed under
besøget og bekræftet, at delegationens visa ville være gebyrfri, da der var tale om en
officiel delegation (normalt er visum til Nauru meget dyrt).
Det er sædvanlig praksis, at folketingsudvalg selv står for ansøgning om
visum. Dette var tilfældet for Australiens vedkommende. Men da Nauru ikke har
et konsulat i Europa, tilbød ambassaden i Canberra at være udvalget behjælpelig
med at søge om visum. Efter ønske fra Nauru og i overensstemmelse med
sædvane blev visumprocessen indledt med fremsendelse den 22. juli 2016 af en
Note Verbale til DFAT via Naurus eneste repræsentation i Australien,
generalkonsulatet i Brisbane. Denne note blev efter modtagelsen af paskopier fra
samtlige delegationsmedlemmer fulgt op med en ny note dateret den 18. august
2016. Den 23. august blev DFAT orienteret om MF Naser Khaders deltagelse.
Ambassaden spurgte løbende til status for visumprocessen og fik konsekvent det
svar fra DFAT, at sagen var i god gænge, at bekræftelse på indrejsetilladelse ville
blive fremsendt elektronisk, så snart den forelå, mens de egentlige visa ifølge
gældende praksis først ville blive udstedt ved ankomst til Nauru. Ambassaden har
løbende orienteret udvalgssekretæren om fremdriften i programplanlægningen,
og efter delegationens ankomst er udvalgsformanden ligeledes løbende blevet
orienteret om udviklingen. På baggrund af den konsekvente samarbejdsvilje og
accept fra Naurus regering af at møde delegationen, har ambassaden ikke haft nogen
anledning til at betvivle de løbende forsikringer fra DFAT om, at visumprocessen
var i god gænge. Senest lørdag d. 27. august bekræftede Naurus udenrigsministerium
overfor ambassaden, at man ikke forudså vanskeligheder.
Først mandag d. 29. august, hvor den danske delegation allerede var i Australien,
modtog ambassaden en e-mail fra DFAT om, at der kun var udstedt
indrejsetilladelse til 8 af delegationens 11 medlemmer. Den skriftlige meddelelse fra
DFAT indeholdt ingen begrundelser.
Ambassaden forsøgte efterfølgende gennem direkte kontakter til både
DFAT's fungerende direktør, til Naurus justits- og immigrationsminister og til
stabschefen for Naurus præsident at få udvirket, at der blev udstedt indrejsetilladelse
til de sidste tre folketingsmedlemmer. Justits- og immigrationsministeren gav under
samtale med ambassadøren og udvalgsformanden udtryk for Naurus suveræne ret til
at bestemme, hvem man ville give adgang til landet. Ministeren tilføjede, at en kritik
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 907: Spm. om ministeren vil redegøre for forløbet og opstille en tidslinje over kommunikationen ifbm. udvalgets rejse til Australien og Nauru m.v., til udenrigsministeren
af Australiens flygtninge- og asylpolitik også faldt tilbage på Nauru og Papua Ny
Guinea.
Parallelt med ambassadens indsats var der fra Udenrigsministeriets side kontakt til
stabschefen for Naurus præsident, som oplyste, at Naurus regering var bekymret
for, at kritik kunne føre til intern ustabilitet og ny uro i detentionscentret.
Udenrigsministeriet var endvidere i kontakt med Australiens ambassadør i
København, ligesom FN-ambassadøren i New York var i kontakt med den
australske FN-ambassadør, mens han forgæves forsøgte at få kontakt med Naurus
FN-ambassadør. Jeg forsøgte også selv at få telefonisk kontakt med repræsentanter
for Naurus regering, men det lykkedes ikke.
Den danske ambassade i Canberra har under hele forløbet også haft et tæt
samarbejde med det australske immigrationsministerium (DIBP). Efter meddelelsen
fra Nauru d. 29. august blev der taget kontakt til DIBP, som gav udtryk for, at man
anså det for positivt, at en dansk delegation ville besøge Nauru, og at man gerne
ville bistå med at opnå de udestående indrejsetilladelser. Det blev dog samtidigt
fremhævet, at Nauru selv træffer sine egne beslutninger om udstedelse af visa.
Da det ikke lykkedes at opnå indrejsetilladelse for alle udvalgsmedlemmer,
besluttede udvalget tirsdag d. 30. august om aftenen helt at aflyse rejsen til Nauru,
idet man ikke ønskede at splitte delegationen op.