Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del
Offentligt
1687409_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget har den 8. september 2016 stillet
følgende spørgsmål nr. 906 (Alm. del) efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen
(EL) til udlændinge-, integrations- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 906:
Ministeren bedes kommentere artiklen ”Jimmy elsker thai-mad: Men nu skal
konen udvises efter 8 år”, Ekstra Bladet den 7. september 2016 og redegøre
for de trufne afgørelser i sagen, der involverer ægteparret Jimmy Jan Jakobsen
og Aun Hong Jakobsen. I forlængelse heraf bedes ministeren tilkendegive,
om hun finder, at de regler, der tilsyneladende betyder, at Aun Hong Jakobsen
må forlade Danmark, er for strenge.
Svar:
1. Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet har til brug for besvarelsen af
spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Udlændingenævnet, der har oplyst følgen-
de:
”Udlændingenævnet kan overordnet oplyse, at Udlændingenævnet ikke nær-
mere kommenterer konkrete personsager. Udlændingenævnet kan derudover
henvise til Udlændingenævnets afgørelse af 6. september 2016 i sin helhed,
som vedlægges til fortrolig orientering af Folketingets Udlændinge-, Integrati-
ons- og Boligudvalg.”
Udlændingenævnets afgørelse er vedlagt som fortroligt bilag til denne besvarelse.
Der henvises i det hele til nævnets redegørelse for de trufne afgørelser i sagen,
der involverer ægteparret Jimmy Jan Jakobsen og Aun Hong Jakobsen.
2. En af regeringens vigtigste prioriteter er, at færre forsørges af det offentlige, og
at udlændinge, der kommer til Danmark, bidrager positivt. For regeringen er det
derfor også vigtigt at føre en politik, der sikrer, at familiesammenførte par som
udgangspunkt ikke ligger det offentlige til byrde.
I tråd hermed er en opholdstilladelse i Danmark efter reglerne om ægtefælle-
sammenføring bl.a. normalt betinget af et krav om selvforsørgelse.
14. november 2016
Udlændingeafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
2016 - 10388
124480
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 906: Spm. om kommentar til artiklen Jimmy elsker thai-mad: Men nu skal konen udvises efter 8 år m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Efter udlændingeloven er opholdstilladelse som ægtefællesammenført således
bl.a. normalt betinget af, at den herboende ægtefælle i 3 år forud for afgørelsen
om opholdstilladelse ikke har modtaget hjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller
integrationsloven, og at hverken den herboende ægtefælle eller den udenlandske
ægtefælle modtager sådan hjælp i tiden indtil den udenlandske ægtefælle medde-
les permanent opholdstilladelse. Det er ikke til hinder for ægtefællesammenfø-
ring, hvis man har modtaget enkeltstående ydelser af mindre beløbsmæssig stør-
relse, der ikke er direkte relateret til forsørgelse, eller ydelser, der må sidestilles
med løn eller pension eller træder i stedet herfor.
I tillæg til selvforsørgelseskravet er en ægtefællesammenføringstilladelse endvide-
re bl.a. normalt betinget af, at den herboende ægtefælle stiller økonomisk sikker-
hed til dækning af eventuelle fremtidige udgifter til hjælp efter lov om aktiv soci-
alpolitik eller integrationsloven til den udenlandske ægtefælle.
Selvforsørgelseskravet og kravet om økonomisk sikkerhedsstillelse stilles ikke, hvis
ganske særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed, afgørende taler
derimod. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis den herboende ægtefælle er alvorligt
syg.
En tidsbegrænset ægtefællesammenføringstilladelse kan bl.a. inddrages eller
nægtes forlænget, hvis opholdstilladelsen er betinget af, at den udenlandske eller
den herboende ægtefælle ikke modtager hjælp efter lov om aktiv socialpolitik
eller integrationsloven, og den udenlandske eller den herboende ægtefælle mod-
tager sådan hjælp.
Ved afgørelse om inddragelse eller nægtelse af forlængelse af en ægtefællesam-
menføringstilladelse indgår en række konkrete hensyn, herunder udlændingens
tilknytning til det danske samfund, udlændingens alder, helbredstilstand og andre
personlige forhold, udlændingens tilknytning til herboende personer, afgørelsens
konsekvenser for udlændingens herboende nære familiemedlemmer, herunder i
relation til hensynet til familiens enhed, og udlændingens manglende eller ringe
tilknytning til hjemlandet eller andre lande, hvor udlændingen kan ventes at tage
ophold.
Efter min opfattelse er der med reglerne fundet den rette balance med afsæt i
regeringens politik om, at familiesammenførte par som udgangspunkt ikke bør
ligge det offentlige til byrde.
Regeringen har derfor ingen aktuelle planer om at ændre familiesammenførings-
reglerne på dette punkt.
Inger Støjberg
/
Jesper Gori
Side
2/2