Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del
Offentligt
1578711_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget har på vegne af medlem af Folketinget Sofie
Carsten Nielsen den 4. november 2015 stillet følgende spørgsmål nr. 90 (alm. del) til ud-
lændinge-, integrations- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål 90:
Ministeren bedes oplyse, hvor meget hver enkelt kommune årligt får tildelt til
dækning af disse udgifter individuelt og over bloktilskuddet - både pr. flygtning og
totalt i kr. og øre. De ønskede informationer bedes angives i tabelform på
kommuneniveau.
Svar:
I vedlagte bilag 1 fremgår en oversigt over hver enkelt kommunes skønnede refusion i
2015 for de ordninger, der indgår i besvarelsen af det samtidige spørgsmål 89 UUI alm.
del. Skønnet er udarbejdet på baggrund af de enkelte kommunernes andel af udgifterne i
2014 og det samlede udgiftsskøn for 2015.
Nedenfor redegøres for de skønnede enhedsudgifter samt det samlede skøn for offentlige
udgifter i 2015 for hver af ordningerne.
Hjælp i særlige tilfælde
På finansloven for 2015 er der budgetteret med offentlige udgifter på i alt 142,6 mio. kr. til
ordningen svarende til en gennemsnitlig månedlig ydelse på 471 kr. pr. person.
Staten refunderer kommunerne 50 pct. i direkte refusion. Ordningen er ikke omfattet af
budgetgarantien, men kommunerne kompenseres for den resterende andel via bloktil-
skud mv.
Kontanthjælp under integrationsprogrammet
På finansloven for 2015 er der budgetteret med offentlige udgifter på i alt 2.215,4 mio. kr.
til ordningen svarende til en gennemsnitlig enhedsomkostning på 11.499 kr. pr. måned.
Staten refunderer kommunerne 50 pct. i direkte refusion. Ordningen er omfattet af bud-
getgarantien, hvorfor kommunerne under ét kompenseres for den resterende andel via
bloktilskuddet.
Det bemærkes, at der med Lov nr. 1000 af 30. august 2015 er indført en integrationsydel-
se. Det indebærer, at der ikke tilgår yderligere personer til ordningen efter 1. september
2015. På den baggrund var der i lovforslaget skønnet mindreudgifter til ordningen på 146
mio. kr. i 2015.
10. december 2015
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
1216 København K
Tel.
7226 8400
Mail
[email protected]
Web
www.uibm.dk
CVR-nr.
Sagsnr.
36977191
2015 - 758
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm. om, hvor meget hver enkelt kommune årligt får tildelt til dækning af disse udgifter individuelt og over bloktilskuddet, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Integrationsydelse under integrationsprogrammet
Der er i ovennævnte lovforslag forudsat offentlige udgifter på i alt 97,4 mio. kr. til ordnin-
gen i 2015. Ydelserne følger satserne for uddannelseshjælp, hvor der på finansloven for
2015 er budgetteret med en gennemsnitlig enhedsomkostning på 7.250 kr. pr. måned.
Ordningen er ikke medtaget i bilag 1, da der endnu ikke foreligger et tilstrækkeligt data-
grundlag til at foretage en kommunefordelt opgørelse.
Staten refunderer kommunerne 50 pct. i direkte refusion. Ordningen er omfattet af bud-
getgarantien, hvorfor kommunerne under ét kompenseres for den resterende andel via
bloktilskuddet.
Danskuddannelse og aktive tilbud i integrationsprogrammet
På finansloven for 2015 er der budgetteret med offentlige udgifter på i alt 367 mio. kr. til
aktive tilbud og 841 mio. kr. til danskuddannelse. For de aktive tilbud er der budgetteret
med en gennemsnitlig enhedsomkostning pr. helårsperson på 43.168 kr. ved forløb med
vejledning og opkvalificering, 971 kr. ved virksomhedspraktik og 48.604 kr. ved løntilskud.
For danskuddannelse er der budgetteret med en gennemsnitlig enhedsomkostning pr.
helårsperson på 41.408 kr.
Staten refunderer kommunerne 50 pct. i direkte refusion og ordningerne er omfattet af
budgetgarantien, hvorfor kommunerne under ét kompenseres for den resterende andel
via bloktilskuddet.
Boligstøtte
De skønnede offentlige udgifter til boligstøtte for deltagere i integrationsprogrammet
udgør i 2015 94,8 mio. kr. Den gennemsnitlige enhedspris pr. modtager er 15.431 kr. Den
skønnede gennemsnitlige refusionsprocent for kommunerne udgør i 2015 50,3 pct.
Hjælp til flygtninge mv. i enkelttilfælde
På finansloven for 2015 er der budgetteret med offentlige udgifter på i alt 503,8 mio. kr. til
ordningen, hvoraf staten refunderer kommunernes udgifter 100 pct.
Udover de refusionsbelagte ordninger modtager kommunerne følgende tilskud fra staten.
Grundtilskud
På finansloven for 2015 er der budgetteret med statslige udgifter på 749 mio. kr. til det
kommunale tilskud. Tilskuddet udgør 2.604 kr. pr. måned pr. udlændinge i integrations-
programmet og 8.658 kr. pr. måned pr. uledsaget mindreårig.
Bloktilskud
Til brug for besvarelse af den del af spørgsmålet, der vedrører bloktilskuddet, er der ind-
hentet bidrag fra Social- og Indenrigsministeriet. Ministeriet har oplyst følgende:
”Social-
og Indenrigsministeriets bidrag til besvarelse af spørgsmål nr. 90:
Kommunernes udgifter finansieres primært gennem indtægter fra skatter og stats-
lige tilskud. Statens bloktilskud til kommunerne fastsættes ved de årlige økonomi-
forhandlinger med KL, så de aftalte udgifter for kommunerne samlet set er finan-
sieret. Bloktilskuddet reguleres i den forbindelse også for udviklingen i de såkaldte
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm. om, hvor meget hver enkelt kommune årligt får tildelt til dækning af disse udgifter individuelt og over bloktilskuddet, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
budgetgaranterede udgifter, herunder kommunale nettoudgifter til danskundervis-
ning til udlændinge samt kontanthjælp og integrationsydelse og aktivering efter in-
tegrationsloven.
I 2015 udgør det samlede bloktilskud til kommunerne ca. 65,0 mia. kr., hvoraf 11,1
mia.kr. er fordelt til kommunerne efter indbyggertal og ca. 53,9 mia. kr. som udlig-
ningstilskud mm., der generelt udligner for forskellene i kommunernes økonomiske
vilkår. Udligningen sker på baggrund af forskelle i befolkningens indkomst, alders-
sammensætning og den sociale struktur i den enkelte kommune, hvor der bl.a. ind-
går et kriterium for antallet af flygtninge, indvandrere og efterkommere fra ikke
vestlige lande. Tilskuds- og udligningsbeløbene fordeles til de enkelte kommuner
på baggrund af en samlet opgørelse af disse forhold.
Det følger af karakteren af det generelle tilskuds- og udligningssystem, at kommu-
nernes indtægter herfra ikke kan fordeles ud på bestemte opgaver eller befolk-
ningsgrupper.
Der er dog også enkelte ordninger inden for Social- og Indenrigsministeriets res-
sort, som er relevante i denne sammenhæng, og som kan fordeles på kommuner.
Det er aftalt med KL, at der i hvert af årene 2015 og 2016 i den ekstraordinære si-
tuation udbetales et tilskud på samlet 325 mio. kr. til kommunerne til modtagelse
og integration af flygtninge og familiesammenførte udlændinge. Tilskuddet adres-
serer bl.a. ekstraordinære udgifter i kommunerne til udvidelse af boligkapaciteten.
Der vedlægges tabel (bilag 2)med fordelingen på kommuner af dette tilskud i 2015.
Der er en særskilt udligningsordning til dækning af merudgifter vedrørende indvan-
drere, flygtninge og efterkommere fra ikke vestlige lande. Ordningen tager sigte på
generelle merudgifter såsom rådgivning, administration, sociale og sundhedsmæs-
sige udgifter vedr. børn samt folkeskoleundervisning. Udligningsordningen finansie-
res af kommunerne efter indbyggertal. Tilskud ydes konkret som et basisbeløb pr.
udlænding samt et tillæg pr. udlænding i alderen 0-16 år. Der vedlægges tabel (bi-
lag 3) med udligningsbeløb i denne ordning i 2015.”
Inger Støjberg
/
Anette Görtz
Side
3/3