Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del
Offentligt
1673532_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget har den 7. september 2016 stillet
følgende spørgsmål nr. 899 (alm. del) efter ønske fra Sofie Carsten Nielsen (RV) til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 899:
Ministeren bedes oplyse, om asylansøgere har tilgang til oplysningsmateriale på
deres modersmål, således at de får kendskab til alle de tilbud, der stilles til
rådighed for dem?
Svar:
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet har til brug for besvarelsen af
spørgsmålet indhentet et bidrag fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst følgende,
som jeg kan henholde mig til:
”Det fremgår af operatørkontrakterne, at indkvarteringsoperatørerne
på modtagecentre skal informere nyankomne asylansøgere om
modtagecentersystemet, herunder asylansøgerkurset og den
medicinske modtagelse samt indkvarteringssystemet generelt. Der
skal endvidere udleveres informationsmateriale om det videre
ophold.
Udlændingestyrelsen har til brug for besvarelsen indhentet
informationer fra de kommunale indkvarteringsoperatører og Røde
Kors, der driver asylcentre på vegne af Udlændingestyrelsen.
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet har endvidere
anmodet Justitsministeriet om bidrag til besvarelsen af
udvalgsspørgsmålet, idet Kriminalforsorgen driver Udrejsecenter
Sjælsmark og Udrejsecenter Kærshovedgård på vegne af
Udlændingestyrelsen. Udlændingestyrelsen har via Udlændinge-,
Integrations- og Boligministeriet modtaget Kriminalforsorgens bidrag
fra Justitsministeriet og taget Kriminalforsorgens bidrag fra denne
høring i betragtning ved udarbejdelse af nærværende bidrag.
7. oktober 2016
Koncernøkonomi
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
2016 - 10389
124482
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 899: Spm. om asylansøgere har tilgang til oplysningsmateriale på deres modersmål m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Udlændingestyrelsen har bedt indkvarteringsoperatørerne oplyse,
om asylansøgere ved ankomsten til centrene får udleveret eller på
anden vis (f.eks. elektronisk) har adgang til oplysningsmateriale om
de tilbud om undervisning, aktivering og fritidstilbud, der er til
rådighed for dem på centeret, og om dette materiale er tilgængeligt
på asylansøgernes modersmål.
Operatørerne har generelt bekræftet, at asylansøgere umiddelbart
efter ankomsten til det enkelte center orienteres om de tilbud, der er
til rådighed på eller i tilknytning til centret. Informationen gives f.eks.
i form af tolkede velkomstsamtaler, udlevering af skriftligt materiale,
opslag og/eller informationsskærme på centrene, hjemmebesøg fra
netværksmedarbejdere mv. Flere operatører anvender en
kombination af kommunikationsmidler til at oplyse beboerne om de
tilbud, der er til rådighed for dem. De enkelte centre har forskellig
praksis for oversættelse af informationsmateriale. Generelt har
operatørerne oplyst, at der er materiale til rådighed på en række
sprog.”
Inger Støjberg
/
Anette Görtz
Side
2/2