Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del
Offentligt
1672253_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget har den 7. september 2016 stillet
følgende spørgsmål nr. 888 (alm. del) efter ønske fra Sofie Carsten Nielsen (RV) til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 888:
Ministeren bedes redegøre for, hvad modersmålsundervisning betyder for
asylbørnenes faglige niveau?
Svar:
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet har til brug for besvarelsen af
spørgsmålet indhentet et bidrag fra Udlændingestyrelsen, som jeg kan henholde
mig til:
”Den undervisning, der tilbydes asylansøgerbørn på opholdscentre, skal i
indhold og omfang svare til den undervisning, der tilbydes tosprogede
elever i den danske folkeskole.
Tosprogede elever i den danske folkeskole tilbydes så vidt muligt
modersmålsundervisning. Det gør asylansøgerbørn derfor også. Der
henvises til § 6, stk. 1 og 3, i bekendtgørelse nr. 497 af 3. maj 2010 om
undervisning og aktivering m.v. af asylansøgere m.fl.
Udlændingestyrelsen har ikke kompetence til at vurdere betydningen af
modersmålsundervisning i forhold til tosprogede børns faglige niveau.
Der henvises i stedet til Ministeriet for Børn, Undervisning og
Ligestilling.”
5. oktober 2016
Koncernøkonomi
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
2016 - 10354
124384
Inger Støjberg
/
Anette Görtz
Side
1/1