Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget har den 7. september 2016 stillet
følgende spørgsmål nr. 886 (alm. del) efter ønske fra Sofie Carsten Nielsen (RV) til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 886:
Kan ministeren redegøre for, om der er registreret forskelle på asylbørns faglighed
og trivsel, alt efter om de er indskrevet i modtagerklasser eller i folkeskoleklasser?
I bevarelsen bedes ministeren redegøre for, om der er lokale/kommunale
forskelle.
Svar:
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet har til brug for besvarelsen af
spørgsmålet indhentet et bidrag fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst følgende,
som jeg kan henholde mig til:
”Indkvarteringsoperatørerne skal tage hånd om de indkvarterede børns
trivsel inden for operatørkontrakternes rammer.
Det fremgår af operatørkontrakternes overordnede målsætning, at
opholdet på indkvarteringsstederne skal give beboerne en meningsfuld og
værdig ventetid. Det fremgår ligeledes af operatørkontrakterne, at
operatørerne skal tilbyde sundhedsfremmende foranstaltninger, herunder
fremme børns legemlige og psykiske trivsel. Der er endvidere mulighed for
at iværksætte sociale foranstaltninger som led i opfølgningen på børnenes
legemlige og psykiske trivsel.
Der er ikke foretaget undersøgelser af, om der er forskel på asylbørns
faglighed og trivsel, alt efter hvilke rammer asylbørnene modtager
undervisning i.”
5. oktober 2016
Koncernøkonomi
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
www.uibm.dk
36977191
2016 - 10349
124375
Inger Støjberg
/
Anette Görtz
Side
1/1