Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del
Offentligt
1664548_0001.png
Talepapir
Samråd:
Hvornår:
AC og AD (Alm. del) UUI
25. august 2016 kl. 10:00
DET TALTE ORD GÆLDER
22. august 2016
Sags nr.
Akt-id
2016 - 6621
114557
Samrådsspørgsmål AC (til udlændinge-, integrations- og bolig-
ministeren):
”Ministeren bedes redegøre for, om og i givet fald hvordan og
hvornår regeringen agter at styrke grænsekontrollen ved Dan-
marks grænser med henblik på at foretage en ordentlig og sikker
personkontrol af indrejsende, eksempelvis ved at indføre trans-
portøransvar eller ved at give mulighed for at afvise asylansøge-
re ved de danske grænser?”
Spørgsmål er stillet efter ønske fra Christian Langballe (DF).
Samrådsspørgsmål AD (til skatteministeren):
”Ministeren bedes redegøre for, om regeringen vil styrke den
midlertidige grænsekontrol ved at lade toldere deltage i kontrol-
len, da tolderne qua deres erfaring med at spotte bilister, der
kan have smuglergods i sit køretøj såsom vin/spiritus, narkotika,
våben osv., også vil kunne bidrage til spotte menneskesmuglere
og sikre en ordentlig og sikker personkontrol af indrejsende.”
Spørgsmål er stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 847: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om grænsekontrol, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
2
[Indledning]
1.
Tak for spørgsmålet.
Udvalget har stillet ét spørgsmål til mig og ét spørgsmål til skat-
teministeren – begge vedrører grænsekontrollen.
Skatteministeren og jeg har aftalt, at jeg lægger ud med at svare
på spørgsmål AC, der er stillet til mig. Derefter svarer skattemi-
nisteren på spørgsmål AD, der er stillet til ham.
[Situationen i efteråret 2015]
2.
Det er jo efterhånden en fast tradition, at jeg skal svare på
spørgsmål fra Dansk Folkeparti om, hvorvidt grænsekontrollen
er effektiv nok, eller om vi ikke skal gøre noget mere.
Og når spørgsmålene bliver ved med at være de samme, vil det
nok ikke overraske, at svarene også er det.
3.
Sidste år stod Europa som bekendt over for en situation, hvor
hundredetusindvis af flygtninge og migranter krydsede de ydre
grænser og skabte kaotiske tilstande – ikke kun i de sydeuropæi-
ske lande, men også længere mod nord.
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 847: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om grænsekontrol, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
3
Der gik hul på Europa. Det blev imødegået med en række initia-
tiver i forskellige lande; Balkanruten blev lukket, der blev indført
midlertidig grænsekontrol flere steder i Europa, og EU indgik en
aftale med Tyrkiet.
Også Danmark strammede op. Regeringen fik vedtaget Asylpak-
ke I og II, der havde til formål at give vores myndigheder de
nødvendige redskaber, og at gøre det mindre attraktivt for asyl-
ansøgere at søge mod Danmark.
[Grænsekontrollens indførelse og formål]
4.
Som en konsekvens af flygtninge- og migrantkrisen begyndte
flere af vores nabolande – bl.a. Sverige, Norge, Finland – at
stramme op ved deres grænser.
Sverige besluttede som bekendt at sætte sit transportøransvar i
kraft fra den 4. januar, hvilket medførte en
de facto
lukning af
den svenske grænse for asylansøgere og illegale indvandrere
uden korrekte identitetsdokumenter.
Det er ikke svært at forestille sig, at dette på kort tid kunne have
ført til en ophobning af udlændinge i hovedstadsområdet, der
ville videre til bl.a. Sverige, men som ikke var i besiddelse af kor-
rekte id-papirer.
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 847: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om grænsekontrol, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
4
Og det ville utvivlsomt kunne have udgjort en alvorlig trussel
mod den offentlige orden og den indre sikkerhed i Danmark.
Regeringen var sig sit ansvar bevidst og indførte derfor den 4.
januar i år midlertidig grænsekontrol ved den dansk-tyske græn-
se for at sikre ro og orden i Danmark og for at undgå en sådan
ophobning af flygtninge og migranter.
[Artikel 29-grænsekontrol]
5.
Grænsekontrollen er efterfølgende blevet forlænget flere
gange, indtil Rådet den 12. maj vedtog sin henstilling om opret-
holdelse af grænsekontrollen indtil 12. november i år.
Det fremgår af Rådets henstilling, at bl.a. den danske grænse-
kontrol op til den 12. maj udgjorde en passende reaktion på
truslen mod den indre sikkerhed og den offentlige orden i over-
ensstemmelse med Schengenreglerne, og at grænsekontrollen
blev anset for nødvendig og proportional.
På den baggrund fandt Rådet, at Danmark bør være berettiget
til at fortsætte grænsekontrollen.
Regeringen har som bekendt den 1. juni tiltrådt Rådets henstil-
ling.
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 847: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om grænsekontrol, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
5
[Den nuværende grænsekontrols udførelse]
6.
Kontrollen ved den dansk-tyske grænse er stikprøvebaseret,
afmålt og afbalanceret.
Kontrollen kan løbende afstemmes med, hvad der er nødvendigt
for at sikre den offentlige orden og sikkerhed.
Det vil sige, at den kan skaleres op eller ned efter behov.
Det er politiets vurdering, at man ved den nuværende kontrol-
indsats antræffer de fleste flygtninge og migranter, der indrejser
i Danmark.
Grænsekontrollen har forbedret mulighederne for at stoppe ud-
lændinge uden lovlig ophold eller ret til at indrejse i Danmark,
og som ikke ønsker at søge asyl i Danmark.
Disse personer får simpelthen ikke lov til at indrejse i Danmark.
[Grænsekontrollens effekt]
7.
Og grænsekontrollen har givet os langt bedre mulighed for at
håndtere både sikkerheden og migrationsstrømmene.
Vi oplever lige nu meget lave indrejse- og asyltal.
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 847: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om grænsekontrol, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
6
På tidspunktet for indførelsen af grænsekontrollen var indrejse-
tallet ca. 200 personer dagligt. Rigspolitiet vurderer nu, at der i
gennemsnit indrejser ca. 100 personer om ugen. Og i de seneste
par uger er der registreret gennemsnitligt ca. 10 asylansøgere
om dagen.
Regeringen har siden efteråret 2015 medvirket til at finde fælles
europæiske løsninger, der bl.a. har gjort, at der er kommet bed-
re styr på EU’s ydre grænser.
Situationen i dag er da også en anden, end den var i efteråret
2015. Dublinsamarbejdet fungerer i dag i al væsentlighed, og
presset på vores grænser er taget af.
Og grænsekontrollen må anses for at have haft en præventiv
virkning. De lave indrejsetal giver således anledning til at tro, at
færre mennesker har et ønske om at rejse gennem Danmark.
I den henseende har grænsekontrollen været medvirkende til at
opretholde den offentlige orden og den indre sikkerhed i Dan-
mark.
[Afrunding]
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 847: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om grænsekontrol, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
7
8.
Der er fortsat et stort pres på Europas ydre grænser, og mi-
grationsruterne kan selvfølgelig hurtigt ændre sig.
Jeg er derfor meget tilfreds med, at vi kan opretholde grænse-
kontrollen indtil den 12. november i år.
Som sagt har grænsekontrollen givet os langt bedre mulighed
for at håndtere både sikkerheden og migrationsstrømmene. Og
det er vurderingen, at grænsekontrollen i sin nuværende form
er effektiv.
Regeringen følger naturligvis udviklingen i flygtninge- og mi-
grantsituationen meget tæt og er parate til at tage yderligere
tiltag, hvis det skulle være nødvendigt.
Med disse ord vil jeg give ordet videre til skatteministeren.