Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del
Offentligt
1664544_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Samråd AK om tålt ophold
Hvornår:
23. august 2016 kl. 15.00
DET TALTE ORD GÆLDER
19. august 2016
Sags nr.
Akt-id
2016 - 6264
88437
[Indledning]
Tak for ordet.
Jeg er i dag blevet bedt om at redegøre for regeringens
planer om skærpede regler omkring tålt ophold.
Jeg vil gerne starte med at sige, at regeringens planer helt
grundlæggende handler om to ting:
For det første skal vi arbejde for at gøre det muligt at ud-
sende udlændinge på tålt ophold.
Der er tale om udlændinge, der er uønskede i Danmark.
Der skal ikke være nogen tvivl om, at jeg gerne ser, at de
alle sammen bliver udsendt. De skal ikke opholde sig her
i landet.
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 846: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om tålt ophold, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
2
For det andet skal vi sikre, at udlændinge på tålt ophold
overholder deres opholds- og meldepligt, mens de er her
i landet.
Som bekendt indgik regeringen den 15. juni 2016 en af-
tale med en række politiske partier om netop de to
spørgsmål.
Aftalen indeholder initiativer, der har til formål at sikre
en bedre overholdelse af opholdspligten og meldepligten
for udlændinge på tålt ophold og kriminelle udviste. Og
så er der ét initiativ, der handler om styrket indsats på
udsendelsesområdet.
Jeg har forstået spørgsmålet sådan, at det kun vedrører
tålt ophold, selvom aftalen altså også omfatter de krimi-
nelle udviste.
Flere af de initiativer, der står i aftalen, kræver lovgiv-
ning. Vi er derfor i ministeriet i fuld gang med at udar-
bejde et lovforslag, der skal fremsættes i næste folke-
tingsår. Af den grund vil jeg være tilbageholdende med
at gå i detaljer på dagens samråd.
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 846: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om tålt ophold, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
3
Det er efter min opfattelse også mest rimeligt, at man
først drøfter den nærmere gennemførelse af en politisk
aftale med de partier, der står bag den, før man tager
drøftelsen med dem, der ikke er med i aftalen.
Det har jeg desværre endnu ikke haft lejlighed til.
Også af den grund vil jeg tillade mig at være forsigtig
med at gå i detaljer på dagens samråd med spørgeren,
hvis parti jo ikke ønskede at være en del af aftalen.
Men når lovforslaget er fremsat, vil der selvfølgelig være
rig mulighed for at diskutere det i folketingssalen. Det er
jeg også helt sikker på, at dagens spørger vil bidrage til.
[Kontrolforanstaltninger]
Inden jeg løber hovedpunkterne i aftalen igennem, vil jeg
sige lidt om baggrunden for aftalen.
Udlændinge på tålt ophold skal i dag som det klare ud-
gangspunkt pålægges opholds- og meldepligt.
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 846: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om tålt ophold, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
4
Formålet er, at myndighederne skal have kendskab til ud-
lændingenes opholdssted, så der kan ske udsendelse, når
muligheden opstår.
De skal tage ophold i et indkvarteringssted. Det kaldes
opholdspligt. Og de skal melde sig dagligt hos politiet i
centret. Det kaldes meldepligt.
Udlændinge på tålt ophold er i øjeblikket indkvarteret på
Center Sandholm. Her til efteråret vil de blive flyttet til
Udrejsecenter Kærshovedgård.
[Den politiske aftale og dens baggrund]
Den politiske aftale har til formål at sikre en bedre kon-
trol med og overholdelse af opholds- og meldepligten for
udlændinge på tålt ophold.
Baggrunden er ganske enkel: Der er for mange udlæn-
dinge på tålt ophold, der ikke overholder deres opholds-
og meldepligt. Det skal vi gøre noget ved.
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 846: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om tålt ophold, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
5
[Initiativerne i aftalen]
Overordnet set er der tale om tre grupper af initiativer.
For det første en ny forpligtelse, en underretningspligt.
For det andet en række initiativer, der skal sikre, at det
har konsekvenser at overtræde sin opholds- og melde-
pligt. Og for det tredje nogle initiativer om gennemførel-
sen af opholds- og meldepligten.
[Underretningspligt]
Underretningspligten indebærer, at udlændinge på tålt
ophold fremover skal give underretning til indkvarte-
ringsoperatøren, hvis de har til hensigt at opholde sig
uden for indkvarteringsstedet – Udrejsecenter Kærsho-
vedgård – mellem kl. 23.00 og kl. 6.00.
Det betyder, at hvis en udlænding vil gå en tur kl. 1.00
om natten, så skal han underrette kriminalforsorgen om
det. Det gælder også, hvis han er på besøg hos nogle
venner og ikke når hjem til centret inden kl. 23.00.
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 846: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om tålt ophold, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
6
Hvis man ikke overholder sin underretningspligt, skal
man kunne straffes med fængsel indtil 1 år og 6 måneder.
Underretningspligten har til formål at sikre en bedre
overholdelse af opholdspligten. Den skal minde udlæn-
dingen om, at han skal tage ophold på udrejsecentret og
som udgangspunkt overnatte dér hver nat.
Underretningspligten har også til formål at styrke kon-
trollen med, om udlændingene overholder opholdsplig-
ten. Underretningspligten vil nemlig give Udlændinge-
styrelsen supplerende oplysninger til brug for vurderin-
gen af, om en udlænding overholder sin opholdspligt.
Jeg vil gerne understrege, at underretningspligten er en
selvstændig forpligtelse. Den gælder ved siden af op-
holds- og meldepligten. Man kan ikke bruge underret-
ningspligten til at slippe for at overholde sin opholds-
pligt.
[Forhøjelse af strafferamme og strafniveau for over-
trædelse af opholds- og meldepligt]
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 846: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om tålt ophold, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
7
Den anden gruppe af initiativer handler om skærpede
konsekvenser for manglende overholdelse af opholds- og
meldepligten.
I dag kan udlændinge på tålt ophold straffes med fængsel
indtil 1 år. Og det konkrete strafniveau i de enkelte sager
er alt for lavt.
Der er f.eks. udlændinge, som har overtrådt opholds- og
meldepligten i flere år. Og det har domstolene straffet
med ubetinget fængsel i 40 dage.
Det er simpelthen for lavt. Vi lægger derfor op til, at
strafferammen hæves til 1 år og 6 måneder og til en mar-
kant forhøjelse af strafniveauet. Vi foreslår en trinvis
model, så straffen bliver højere, jo flere gange man er
dømt for overtrædelse.
Hvis man eksempelvis er dømt 3 gange for at overtræde
opholds- og meldepligten og derefter overtræder sin op-
holdspligt 500 gange, skal man som udgangspunkt
idømmes 5 måneders fængsel.
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 846: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om tålt ophold, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
8
[Fastmontering af fodlænke som en del af straffen]
Vi foreslår også, at en del af straffen for at overtræde op-
holds- og meldepligten skal afsones i fodlænke i udrejse-
centret. Der vil altså ske afsoning både i et almindeligt
fængsel og i fodlænke i udrejsecentret.
[Særlig adgang til varetægtsfængsling og varetægts-
fængsling ved brug af fodlænke]
Herudover indeholder aftalen et punkt om skærpet ad-
gang til varetægtsfængsling. Aftalen indebærer bl.a., at
der skal indføres en særlig adgang til varetægtsfængsling
ved grovere overtrædelser af opholds- og meldepligten.
[Skærpede økonomiske konsekvenser]
Derudover skal det have skærpede økonomiske konse-
kvenser, når udlændingene overtræder deres opholds- og
meldepligt. I dag kan det have konsekvenser. Fremover
skal det som udgangspunkt have konsekvenser.
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 846: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om tålt ophold, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
9
[Løbende vurdering af opholds- og meldepligt for ud-
lændinge på tålt ophold]
Nu vil jeg gå til det tredje element i aftalen, der handler
om gennemførelse af opholds- og meldepligten.
I dag skal myndighederne løbende vurdere, om en afgø-
relse om opholds- og meldepligt skal opretholdes.
De internationale konventioner sætter nogle grænser for,
hvor lang tid man kan være på opholds- og meldepligt.
Det var det, som vi så i Karkavandi-sagen.
Efter Karkavandi-sagen etablerede man en ordning, hvor
myndighederne hver 6. måned skal se på, om en afgørel-
se om opholds- og meldepligt skal ændres. Men det er
altså ikke noget, der følger direkte af Karkavandi-sagen.
Og vi kan se nu, at der ikke altid er behov for at se på sa-
gerne så ofte.
Aftalen indebærer, at myndighederne fremover kun skal
foretage én årlig revurdering af, om påbuddene kan op-
retholdes. Sådan skal det være de første fem år efter en
afgørelse om opholds- eller meldepligt.
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 846: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om tålt ophold, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
10
Udlændinge, der alene er idømt fængselsstraffe på 1�½ år
eller derunder, skal være omfattet af den gældende ord-
ning. Her skal der stadig ske revurdering hvert halve år.
Myndighederne vil ligesom i dag være forpligtede til at
ophæve eller lempe opholds- og meldepligten, hvis det er
nødvendigt af hensyn til Menneskerettighedskonventio-
nen.
[Afvikling af meldepligt i et tidsrum mellem kl. 9.00
og 15.00]
Endelig foreslås det, at meldepligten fremover afvikles i
et tidsrum mellem kl. 9.00 og 15.00.
I dag skal meldepligten som udgangspunkt afvikles på et
bestemt tidspunkt, kl. 10.00.
Når planerne for Kærshovedgård er fuldt udrullede, vil
det være praktisk og administrativt meget vanskeligt for
politiet at afvikle meldepligten på et bestemt tidspunkt
for de mange udlændinge.
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 846: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om tålt ophold, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
11
[Udsendelse]
Nu vil jeg komme ind på det sidste initiativ, der står i af-
talen. Jeg vil i dag koncentrere mig om udsendelse af ud-
lændinge på tålt ophold og brugen af diplomatiske for-
sikringer.
[Udsendelse ved brug af diplomatiske forsikringer]
Diplomatiske forsikringer bliver jævnligt nævnt som en
mulighed for at udsende udlændinge på tålt ophold. Som
jeg har nævnt, kan udlændinge på tålt ophold ikke
tvangsudsendes, fordi de risikerer forskellige overgreb i
hjemlandet.
En diplomatisk forsikring er så en garanti fra hjemlandet
om, at en udlænding, der udsendes, ikke bliver udsat for
dødsstraf, tortur eller andre overgreb.
Diplomatiske forsikringer har altså til formål at sikre, at
der kan ske udsendelse, uden at vi kommer i konflikt
med vores internationale forpligtelser.
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 846: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om tålt ophold, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
12
I praksis er det dog ikke helt lige til. Det skyldes bl.a., at
der ligger et meget ressourcekrævende forløb forud for
indgåelsen af en aftale om en diplomatisk forsikring, og
også efter aftalen er indgået.
Det kræves eksempelvis, at lokale advokater, en NGO
eller lignende kan stå for monitorering og overvågning
af, om hjemlandet overholder aftalen, efter at en udlæn-
ding er blevet udsendt.
Derudover er der det praktiske problem: Hvad skal
Danmark gøre, hvis hjemlandet alligevel ikke overholder
aftalen?
Det er også en betingelse, at hjemlandet har et stabilt re-
gime og har fuld kontrol med de retshåndhævende myn-
digheder.
Men jeg vil ikke afvise brugen af diplomatiske forsikrin-
ger og er i gang med at undersøge andre landes erfarin-
ger på området.
[Forholdet til Danmarks internationale forpligtelser]
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 846: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om tålt ophold, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
13
Jeg vil nu besvare den del af spørgsmålet, der vedrører
forholdet til Danmarks konventionsmæssige forpligtel-
ser.
Menneskeretligt er der ikke noget til hinder for at gen-
nemføre de her initiativer.
For det er vigtigt at huske på, at vi ikke med vores initia-
tiver skærper opholds- og meldepligten for udlændinge
på tålt ophold.
Når man siger, at vi i forhold til udlændinge på tålt op-
hold er gået til kanten af vores internationale konventio-
ner, handler det om, at vi ikke kan skærpe opholds- og
meldepligten.
Det vil sige, at vi ikke kan pålægge dem meldepligt flere
gange dagligt. Og vi kan ikke pålægge dem at opholde
sig på udrejsecentret på et bestemt tidspunkt.
Men vi kan godt gennemføre initiativer, der skal sikre en
bedre overholdelse af opholds- og meldepligten. Det er
noget andet.
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 846: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om tålt ophold, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
14
Og i lovforslaget vil vi selvfølgelig redegøre for forhol-
det til Danmarks internationale forpligtelser, i det om-
fang vores initiativer giver anledning til det.
På nuværende tidspunkt vurderer vi, at der alene vil være
behov for at knytte nogle bemærkninger til det nye initia-
tiv underretningspligten.
Derfor vil jeg gerne sige et par ord om underretningsplig-
ten.
[Underretningspligten og forholdet til Danmarks in-
ternationale forpligtelser]
Jeg kan starte med at berolige med, at vi er på sikker
grund.
En underretningspligt kan rejse spørgsmål om retten til
privatliv. Den er beskyttet i Menneskerettighedskonven-
tionens artikel 8. Underretningspligten kan også rejse
spørgsmål om retten til at færdes frit. Den er beskyttet i
en tillægsprotokol til Menneskerettighedskonventionen.
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 846: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om tålt ophold, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
15
Men det, der er afgørende, er, om underretningspligten
varetager et såkaldt anerkendelsesværdigt formål. Der-
udover skal det være rimeligt at pålægge en underret-
ningspligten, set i forhold til hvad vi vil opnå med den.
Det er det, der kaldes proportionalitet.
Underretningspligten skal sikre en bedre overholdelse af
opholdspligten og skal derfor forebygge nye overtrædel-
ser. Det er utvivlsomt et anerkendelsesværdigt formål.
Underretningspligten står også i et rimeligt forhold til det
formål. Den er altså proportional.
Der er nemlig et meget stort behov for at sikre en bedre
overholdelse af og styrke kontrollen med opholdspligten.
Og underretningspligten er jo samtidig et meget beske-
dent indgreb. Der er ikke tale om, at udlændingene skal
oplyse, hvorfor de ikke vil opholde sig på Udrejsecenter
Kærshovedgård. De skal heller ikke oplyse, hvor de op-
holder sig, når de ikke er på udrejsecentret.
Derfor er underretningspligten i overensstemmelse med
Menneskerettighedskonventionen og Danmarks interna-
tionale forpligtelser i øvrigt.
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 846: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om tålt ophold, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
16
[Afslutning]
Det var min gennemgang af de fleste af initiativerne over
for udlændinge på tålt ophold og kriminelle udviste.