Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del
Offentligt
1688592_0001.png
Ministeren
Folketinget
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget har den 17. august 2016 stillet
følgende spørgsmål nr. 835 (Alm. del) efter ønske fra Martin Henriksen (DF) til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 835:
Vil ministeren kommentere på artiklen "Kriminelle asylansøgere i Allerød og andre
steder får frit spil, selv om loven giver mulighed for at ramme dem hårdt" bragt i
Den Korte Avis den 15. august 2016, samt redegøre for, hvorfor den i artiklen
nævnte paragraf, der giver mulighed for frihedsberøvelse af asylansøgere under
behandling af deres asylsag, ikke tages i brug?
Svar:
Jeg vil gerne understrege, at det naturligvis er helt uacceptabelt, hvis asylansøgere
begår kriminalitet, mens de får deres asylsag behandlet i Danmark. Mulige
strafbare forhold skal selvfølgelig meldes til politiet, så der kan ske
strafforfølgning af den pågældende.
Hvis betingelserne herfor er opfyldt, vil der i den forbindelse være mulighed for at
varetægtsfængsle den pågældende efter de almindelige regler i retsplejeloven
eller efter den særlige regel om varetægtsfængsling i udlændingelovens § 35.
Det kan ligeledes få betydning for vurderingen af, hvorvidt den pågældende kan få
asyl, hvis asylansøgeren under sit ophold her i landet begår noget kriminelt og i
den forbindelse udvises med indrejseforbud.
Efter udlændingelovens § 36, stk. 3, er der hjemmel til at frihedsberøve
asylansøgere, der er administrativt udvist efter udlændingelovens § 25 a, stk. 1,
således at der som udgangspunkt vil kunne ske frihedsberøvelse under den
resterende del af asylansøgningens behandling.
Med henblik på at sikre en effektiv fuldbyrdelse af afgørelsen om udvisning giver
bestemmelsen således mulighed for at frihedsberøve en udlænding, som har
indgivet ansøgning om opholdstilladelse i medfør af § 7 (asyl), og som er udvist
16. november 2016
Udlændingeafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
2016 - 9452
113532
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 835: Spm. om kommentar til artiklen "Kriminelle asylansøgere i Allerød og andre steder får frit spil, selv om loven giver mulighed for at ramme dem hårdt" bragt i Den Korte Avis den 15. august 2016, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
efter § 25 a, stk. 1. Udlændingelovens § 25 a giver bl.a. mulighed for
administrativt at udvise udlændinge, der f.eks. er pågrebet under eller i
umiddelbar tilknytning til udøvelsen af eksempelvis et butikstyveri.
Bestemmelsen blev indsat ved lov nr. 458 af 7. juni 2001 om ændring af
udlændingeloven (Frihedsberøvelse af asylansøgere og administrativ udvisning
m.v.). Det fremgår bl.a. af forarbejderne til bestemmelsen, at der ikke skal træffes
afgørelse om frihedsberøvelse i tilfælde, hvor dette på baggrund af en konkret og
individuel vurdering af den pågældendes personlige forhold vil virke særlig
belastende for asylansøgeren. Der skal endvidere ikke ske frihedsberøvelse, hvis
det er overvejende sandsynligt, at den pågældende asylansøger som værende af
en bestemt nationalitet eller befolkningsgruppe vil blive meddelt asyl, idet
udlændinge, der meddeles asyl, ikke kan udsendes til hjemlandet eller et andet
land, hvor de er i risiko for forfølgelse. Der er i sådanne tilfælde ikke udsigt til en
endelig fuldbyrdelse af udvisningsafgørelsen i form af udsendelse.
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet en udtalelse fra
Rigspolitiet vedrørende politiets praktiske anvendelse af § 36, stk. 3. Rigspolitiet
har i den forbindelse oplyst følgende:
”Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet har anmodet
Rigspolitiet om at oplyse, om udlændingelovens § 36, stk. 3,
bliver anvendt af politiet.
Rigspolitiet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra samtlige landets politikredse.
Rigspolitiet skal i den forbindelse bemærke, at politikredsene
ikke har mulighed for ud fra Politiets Sagsstyringssystem
(POLSAS) at opgøre antallet af frihedsberøvelser efter
udlændingelovens § 36, stk. 3. Politikredsene er derfor blevet
anmodet om en generel besvarelse af spørgsmålet om
anvendelsen af den pågældende bestemmelse.
Rigspolitiet kan på den baggrund oplyse, at kredsene er
opmærksomme på bestemmelsen og anvender den – om end i
begrænset omfang. Flere af kredsene har endvidere oplyst, at
der enten allerede er eller snarligt vil blive udarbejdet interne
retningslinjer om anvendelse af bestemmelsen.
Rigspolitiet kan hertil supplerende oplyse, at Rigspolitiet den
24. januar 2013 udsendte en rundskrivelse til politikredsene
vedrørende anvendelse af udlændingelovens § 36, stk. 3, over
for asylansøgere, der er administrativt udvist efter
udlændingelovens § 25 a, stk. 1, hvori de nærmere
forudsætninger for frihedsberøvelsen er beskrevet, herunder
kravet om proportionalitet mellem udvisningsgrundlaget/det
strafbare forhold og længden af frihedsberøvelsen, ligesom der
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 835: Spm. om kommentar til artiklen "Kriminelle asylansøgere i Allerød og andre steder får frit spil, selv om loven giver mulighed for at ramme dem hårdt" bragt i Den Korte Avis den 15. august 2016, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
er redegjort for de situationer, hvor frihedsberøvelse efter
bestemmelsen ikke skal finde sted.”
Jeg har noteret mig, at politikredsene ifølge det oplyste er opmærksomme på
bestemmelsen i udlændingelovens § 25 a, stk. 1. Jeg finder det endvidere
hensigtsmæssigt, at politikredsene udarbejder retningslinjer om bestemmelsens
anvendelse, således at der generelt hos politiet er opmærksomhed om
mulighederne for at anvende muligheden for frihedsberøvelse.
Inger Støjberg
/
Frederik Gammeltoft
Side
3/3