Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del
Offentligt
1692604_0001.png
Folketinget
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Christiansborg
1240 København K
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
25. november 2016
Politikontoret
Tine Rahr Kristensen
2016-0032/38-0135
2130579
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 834 (Alm. del), som Folketin-
gets Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalg har stillet justitsministeren
den 16. august 2016. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henrik-
sen (DF)
Søren Pind
/
Anders Sparholt Jørgensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 834: Spm. om ministeren vil kommentere på artiklen "Livet i et indvandrerområde" fra Den Korte Avis m.v., til justitsministeren
Spørgsmål nr. 834 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge-, Integrati-
ons- og Boligudvalg:
”Ministeren bedes venligst kommentere på artiklen ”Livet i et
indvandrerområde: Mens ægteparret så TV, røg der sten gen-
nem ruden, og dreng råbte “fuck dig” – myndighederne sagde,
at de skulle ignorere det” bragt i Den Korte Avis den 9. aug.
2016, samt oplyse, om det er korrekt - og i så fald om det er
hensigtsmæssigt - at myndighederne beder borgerne om at ig-
norere chikane og lovovertrædelser, fordi de bor i et område
med mange indvandrere?”
Svar:
Rigspolitiet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet bl.a. oplyst, at den
polititjenestemand, som modtog anmeldelsen, der er omtalt i artiklen, un-
der samtalen bemærkede, at ”der jo til tider kan være tale om et lidt bela-
stet område.”
Politiet er til for borgerne – og politiet skal prioritere bekæmpelsen af den
borgernære kriminalitet højt, herunder kriminalitet rettet mod private hjem.
Derfor vil jeg også understrege, at jeg forventer, at politiet hverken i
kommunikation eller opgaveløsning på nogen måde bagatelliserer den
form for kriminalitet, der er beskrevet i spørgsmålet.
Jeg har i lyset af en række sager den seneste tid besluttet at iværksætte en
kortlægning af, hvordan politiet møder borgerne. Kortlægningen skal bl.a.
fokusere på, hvilken oplevelse borgerne har, når de indgiver en anmeldel-
se, eller når de ringer til alarmcentralen, og hvordan myndighedsindsatsen
kan forbedres.
2