Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del
Offentligt
1659214_0001.png
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del endeligt svar på spørgsmål 612
Offentligt
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget har den 18. maj 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 612 (alm. del) efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL) til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 612:
Ministeren bedes oplyse hvilke forpligtelser henholdsvis Udlændingestyrelsen og
driftsoperatøren har for at føre tilsyn med forholdene på asylcentre – herunder
forhold som dem, der omtales i artiklen ”Lejrchef spredte frygt blandt
asylansøgere” Information, 14. maj 2016?
Svar:
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet har til brug for besvarelsen af
spørgsmålet indhentet bidrag fra Udlændingestyrelsen, hvortil der henvises:
”Udlændingestyrelsen er ansvarlig for at tilvejebringe og drive
indkvarteringssteder for asylansøgere. I praksis driver en række
indkvarteringsoperatører asylcentrene på vegne af
Udlændingestyrelsen. Driften er reguleret i årlige operatørkontrakter
mellem Udlændingestyrelsen og indkvarteringsoperatørerne, hvoraf
det fremgår, hvilke opgaver operatøren skal udføre.
Operatørkontrakterne kan ved behov justeres i løbet af året og
indeholder ligeledes bestemmelser om parternes misligholdelse og
ophævelse af kontrakten.
Kontraktforholdet er baseret på en såkaldt bestiller-udfører-model,
hvor Udlændingestyrelsen bestiller operatøren til at udføre den
opgave, som Udlændingestyrelsen har ansvaret for.
Udlændingestyrelsen fører som følge heraf tilsyn med, om opgaven
løses i overensstemmelse med kontrakterne.
Rammerne for Udlændingestyrelsens tilsyn er beskrevet i
operatørkontrakterne. Tilsyn tager typisk udgangspunkt i udvalgte
dele af operatørkontrakten og tilrettelægges på en sådan måde, at
det så vidt muligt sikres, at alle kontraktens opgaver over en årrække
14. juni 2016
Koncernøkonomi
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
2016 - 4690
76025
Side
1/4
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 803: Spm. om, hvor stor en del af de medarbejdere, der varetager de daglige pædagogiske og omsorgsmæssige opgaver i relation til børnene på landets ca. 15 asylcentre for uledsagede mindreårige asylansøgere, der har en pædagogisk uddannelse, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
gøres til genstand for et tilsyn. Tilsyn prioriteres ud fra en samlet
vurdering af opgavernes vigtighed, herunder hvis
Udlændingestyrelsen bliver opmærksom på forhold, som giver
anledning til nærmere undersøgelse, fx ved indberetninger fra
operatørerne selv eller klager fra beboerne.
Udlændingestyrelsen udfører både faglige og økonomiske tilsyn med
operatørens opgaveløsning i form af anmeldte og uanmeldte tilsyn
med operatørens levering af ydelser, herunder ved besøg på
asylcentrene. Tilsyn kan endvidere gennemføres som skriftlige tilsyn.
Som opfølgning på tilsyn kan Udlændingestyrelsen blandt andet
indskærpe overholdelsen af gældende retningslinjer og
myndighedsforskrifter.
Herudover kan Udlændingestyrelsen oplyse, at Udlændingestyrelsen
flere gange om året afholder såkaldte operatørmøder med
indkvarteringsoperatørerne, således at det sikres, at
indkvarteringsoperatørerne er orienterede om
indkvarteringssituationen og eventuelle ændringer i vilkårene for
asylcenterdriften. I tillæg hertil holder Udlændingestyrelsen løbende
bilaterale møder med operatørerne, således at konkrete emner, der
kun er relevante for en enkelt operatør, kan drøftes.
Endelig kan Udlændingestyrelsen oplyse, at Udlændingestyrelsen
følger aktivt op, såfremt Udlændingestyrelsen bliver opmærksom på
forhold på asylcentrene, der bør undersøges nærmere.
Udlændingestyrelsen følger fx op ved indberetninger fra
operatørerne, klager fra beboere eller private, eller hvis der opstår
historier i pressen.
Udlændingestyrelsen følger således aktivt op over for operatørens
opgavevaretagelse.
I forhold til indkvarteringsoperatørernes tilsyn med forholdene på
asylcentrene kan Udlændingestyrelsen oplyse følgende:
Operatørerne har ansvaret for driften af asylcentrene og
opgavebeskrivelsen fremgår af operatørkontrakterne. Det fremgår af
operatørkontrakterne, at det er en overordnet målsætning, at
operatørerne skal give beboerne en meningsfuld og værdig ventetid.
I operatørkontrakten er der derudover opregnet en række tilsyn, som
indkvarteringsoperatøren selv skal foretage i tilknytning til driften af
asylcentrene. Operatørernes egne tilsyn omfatter drift og
vedligeholdelse af ejendomme, tilsyn med beboere, som er tilknyttet
operatørens centre, men som er indkvarteret uden for centrene,
tilsyn med undervisningen af børn, som undervises i hjemmet, tilsyn
med børn af fængslede forældre, tilsyn med uledsagede mindreårige,
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 803: Spm. om, hvor stor en del af de medarbejdere, der varetager de daglige pædagogiske og omsorgsmæssige opgaver i relation til børnene på landets ca. 15 asylcentre for uledsagede mindreårige asylansøgere, der har en pædagogisk uddannelse, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
som er indkvarteret privat, og tilsyn med indkvarterede børns
legemlige og psykiske helbredstilstand. Operatøren skal endvidere
sikre, at der etableres tilsyn med operatørens egne skoler efter
reglerne i bekendtgørelse nr. 786 af 15. juni 2015 af lov om friskoler
og private grundskoler.
Udlændingestyrelsen har endvidere indhentet oplysninger fra
indkvarteringsoperatørerne, der på vegne af Udlændingestyrelsen
driver asylcentrene, om deres tilsyn med forholdene på asylcentrene.
Udlændingestyrelsen har ikke indhentet oplysninger for institutioner,
som anvendes til børnepasning, undervisning og aktivering af
asylansøgere og som ligger uden for asylcentrene, fx kommunale
skoler.
Udlændingestyrelsen har således indhentet oplysninger fra de
kommunale indkvarteringsoperatører (Jammerbugt Kommune,
Langeland Kommune, Thisted Kommune, Tønder Kommune og
Vesthimmerlands Kommune) og fra Røde Kors. Udlændingestyrelsen
har endvidere indhentet oplysninger fra Kriminalforsorgen, der på
vegne af Udlændingestyrelsen står for driften af de to udrejsecentre.
Endelig har Udlændingestyrelsen indhentet oplysninger fra
Beredskabsstyrelsen, der bistår med asylcenterdriften på de
beredskabscentre, der anvendes til asylcenterdrift.
Jammerbugt Kommune, Langeland Kommune og Tønder Kommune
har oplyst over for Udlændingestyrelsen, at de fører ledelsestilsyn
med asylcentrene.
Jammerbugt Kommune har uddybende over for Udlændingestyrelsen
oplyst, at kommunen som led i en større organisationsændring i
foråret og sommeren 2016 ser på, hvordan organisationen
fremadrettet systematisk kan dokumentere kvaliteten internt.
Langeland Kommune har uddybende over for Udlændingestyrelsen
oplyst, at kommunen prioriterer faste ledermøder hver 14. dag, som
afholdes på forskellige centre, så ledergruppen får en forståelse for
og indsigt i de forskellige rammevilkår, som opgaveløsningen fordrer.
Ledermøderne anvendes tillige som kvalitetssikring af, at procedurer
og interne arbejdsgange implementeres.
Tønder Kommune har uddybende over for Udlændingestyrelsen
oplyst, at eventuelle uhensigtsmæssigheder bringes op på det
pågældende centers medarbejderudvalgsmøde.
Thisted Kommune har oplyst over for Udlændingestyrelsen, at
Thisted Kommune udfører økonomisk tilsyn med alle kommunale
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 803: Spm. om, hvor stor en del af de medarbejdere, der varetager de daglige pædagogiske og omsorgsmæssige opgaver i relation til børnene på landets ca. 15 asylcentre for uledsagede mindreårige asylansøgere, der har en pædagogisk uddannelse, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
institutioner, herunder asylcentrene. Thisted Kommune har
endvidere oplyst, at asylcentrene drives på lige fod med Thisted
Kommunes øvrige kommunale institutioner.
Vesthimmerlands Kommune har oplyst over for
Udlændingestyrelsen, at de udfører et centralt administrativt tilsyn
med opgaveløsningen på asylcentrene for at sikre overholdelse af
operatørkontrakten med Udlændingestyrelsen.
Beredskabsstyrelsen har oplyst over for Udlændingestyrelsen, at
Beredskabsstyrelsen jævnligt fører tilsyn med de forhold, som er
omfattet af Beredskabsstyrelsens kontrakt med Udlændingestyrelsen
om at bistå med asylcenterdriften på de beredskabscentre, der
anvendes til asylcenterdrift.
Kriminalforsorgen har oplyst over for Udlændingestyrelsen, at det er
institutionschefen og enhedschefen, der i det daglige varetager tilsyn
med varetagelsen af opgaver på udrejsecentrene.
Røde Kors har oplyst overfor Udlændingestyrelsen, at chefen for
asylcentrene og dennes souschef løbende er på centerbesøg, og at
dette understøttes via andre enheders centerbesøg og løbende tilsyn
med og dialog om faglig indsats. Røde Kors følger endvidere
systematisk op på indberetninger fra centrene, herunder
indberetninger om særlige forhold. Røde Kors har endvidere oplyst,
at retningslinjer for området løbende drøftes på ledermøder.
På det foreliggende grundlag finder Udlændingestyrelsen ikke grund
til at ændre på de eksisterende rammer for tilsyn på asylcentrene.”
Inger Støjberg
/
Anette Görtz
Side
4/4