Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del
Offentligt
1583057_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
18. december 2015
Politikontoret
Tine Rahr Lauritsen
2015-0032/38-0053
1779592
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 78 (Alm. del), som Folketin-
gets Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget har stillet til justitsmini-
steren den 30. oktober 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Johanne
Schmidt-Nielsen (EL).
Søren Pind
/
Esben Haugland
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om kommentar til artiklen "Kontrollen in Dänemark verunsichern Flüchtlinge" på den nordtyske radio-/tv-station NDR's hjemmeside, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 78 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge-, Integrati-
ons- og Boligudvalg:
”Ministeren
bedes kommentere artiklen "Kontrollen in Däne-
mark verunsichern Flüchtlinge" på den nordtyske radio-/tv-
station NDR's hjemmeside, http://www.ndr.de/nachrichten/
schleswig-holstein/Kontrollen-in-Daenemark-verunsichern-
Fluechtlinge,flensburg2636.html, og artiklen "Dänemark
schickt Wieder Flüchtlinge zurück", Lübecker Nachrichten, 30.
oktober 2015, og oplyse, hvad der er baggrunden for og formå-
let med, at dansk politi tilsyneladende har intensiveret bestræ-
belserne på at kontrollere flygtninge, der rejser gennem Dan-
mark til Sverige, med henblik på at sende de flygtninge, der
ikke ønsker at søge asyl i Danmark, tilbage til Tyskland? Sam-
tidig ønskes oplyst, om politiet ved den dansk-tyske lande-
grænse i Sønderjylland og ved Rødby Færgehavn har fået til-
ført flere ressourcer i løbet af oktober 2015 med henblik på at
intensivere kontrollen og sende flere flygtninge tilbage til
Tyskland?”
Svar:
1.
Det fremgår af artiklerne, at personer fra den frivillige organisation
”Re-
fugees Welcome Flensburg”
har kritiseret, at flygtninge og migranter, der
ifølge organisationen tidligere har kunnet rejse uhindret gennem Danmark
og videre til f.eks. Sverige, nu stoppes og kontrolleres af det danske politi,
hvorefter nogle sendes tilbage til Tyskland. Der gives bl.a. udtryk for, at
det danske politis kontrol er præget af vilkårlighed, idet det er tilfældigt,
hvilke tog eller busser der standses.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelse af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
kan indledningsvist oplyse, at politiet ved en æn-
dring af udlændingeloven, der trådte i kraft den 1. april 2015, i
lovens § 38, stk. 6, fik hjemmel til at standse og kontrollere
personer efter indrejse i landet for at fastslå deres identitet, na-
tionalitet eller opholdsret. Kontrollen kan ske på grundlag af
oplysninger og erfaringer vedrørende ulovligt ophold eller fak-
tiske omstændigheder, som skaber en begrundet formodning
om ulovligt ophold, eller med henblik på at forhindre ulovligt
ophold.
Lovændringen var begrundet i et ønske om at forbedre politiets
kontrolmuligheder i grænseområder og lufthavne, herunder
ved de indre Schengen-grænser, for derved at sikre, at udlæn-
2
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om kommentar til artiklen "Kontrollen in Dänemark verunsichern Flüchtlinge" på den nordtyske radio-/tv-station NDR's hjemmeside, til justitsministeren
dinge, der ikke har et lovligt ærinde i Danmark, kan pågribes
hurtigst muligt efter indrejse i landet og udsendes.
Den konkrete udmøntning af bestemmelsen i § 38, stk. 6, fin-
des i bekendtgørelse nr. 640 af 12. maj 2015 om kontrol af
ulovligt ophold efter indrejse. Bekendtgørelsen fastsætter
nærmere regler om politiets kontrol i de grænsenære områder
med henblik på at sikre, at kontrollerne sker i overensstemmel-
se med Schengen-reglerne.
Rigspolitiet har i forlængelse heraf udarbejdet en national plan
for politiets kontrolarbejde i de grænsenære områder, og poli-
tikredsene har fulgt op herpå i form af lokale planer for kon-
trolarbejdet.
Indsatsen tilrettelægges på baggrund af efterretninger mv. om
rejsemønstre og antallet af indrejsende uden et opholdsgrund-
lag. Den lokale indsats justeres således løbende i lyset af de
skiftende vurderinger af de rejseformer og -ruter, som udlæn-
dinge uden lovligt opholdsgrundlag anvender.
De berørte politikredse justerer på denne baggrund løbende
kontrolindsatsen. Ved tilrettelæggelsen indgår tillige hensynet
til at opretholde ro, orden og sikkerhed. I lyset af begivenhe-
derne ved den dansk-tyske grænse den 6. - 9. september 2015
lægges der således vægt på, at kontrolarbejdet kan gennemfø-
res uden væsentlige forstyrrelser af trafikken til og fra Tysk-
land og på en måde, der begrænser risikoen for skade på liv og
helbred.
Politikredsene har i en periode efter begivenhederne i septem-
ber haft det primære fokus på udlændinge, som er indrejst i
Danmark med tog eller i privatbiler.
Da efterretninger og analyse af rejsemønstre mv. imidlertid vi-
ste, at et betydeligt antal udlændinge uden lovligt opholds-
grundlag indrejser i Danmark med bus, er politikredsene be-
gyndt også at stoppe disse. Kontrolindsatsen er tilrettelagt så-
ledes, at busserne
hvor der ofte vil være et betydeligt antal
ulovligt indrejste udlændinge, der som udgangspunkt ikke har
noget ønske om at komme i kontakt med de danske myndighe-
der
kontrolleres på en sikkerhedsmæssigt forsvarlig måde.
De berørte politikredse tilføres løbende et betydeligt antal
medarbejdere fra de øvrige politikredse for at kunne håndtere
den ekstraordinære situation ved den dansk-tyske grænse, men
der er ikke tilført medarbejdere eller andre ressourcer særskilt
med henblik på at tilbagesende flere udlændinge til Tyskland.”
Justitsministeriet kan henholde sig til Rigspolitiets udtalelse.
3