Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del
Offentligt
1649299_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Besvarelse af samrådsspørgsmål nr.
AG, AH og AI stillet efter ønske fra Jan
Johansen (S)
Hvornår:
15. juni 2016
DET TALTE ORD GÆLDER
7. juni 2016
Sags nr.
Akt-id
2016-5706
Tekst:
Samrådsspørgsmål AG
Ministeren bedes redegøre for, om det er intentionen i
lejeloven, at tilbudspligten til lejerne ved udlejers salg af
udlejningsejendomme kan omgås ved at lave en minori-
tetsaktionær-model?
Jf. artiklen »S og DF vil se på tilbudspligt i lejeloven«
fra Altinget den 12. maj 2016.
Samrådsspørgsmål AH
Hvilke konsekvenser mener ministeren, at det kan få for
lejerne og det politiske ønske om billige og blandede bo-
ligformer, hvis minoritetsaktionær-modellen udbredes i
forbindelse med salg af private udlejningsejendomme?
Samrådsspørgsmål AI
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 721: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om reglerne i lejeloven, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1649299_0002.png
2
Hvornår vil ministeren tage initiativ til at modernisere
og tilpasse tilbudspligtreglerne i lejeloven jf. ministerens
svar på spørgsmål S 1144?
Lad mig starte med
spørgsmål AG.
Det korte og hurtige svar er, at tilbudspligten ikke skal
kunne omgås gennem en minoritetsaktionær-model. Men
det er mere sammensat end som så.
Lejeloven indeholder, som bekendt, regler om tilbuds-
pligt. De indebærer, at ejeren af en udlejningsejendom
skal tilbyde lejerne at overtage ejendommen på andelsba-
sis, hvis ejendommen påtænkes solgt.
Reglerne gælder for udlejningsejendomme med mindst 6
beboelseslejligheder. Indeholder ejendommen erhvervs-
lokaler, skal der være mindst 13 beboelseslejligheder.
Ordningen med tilbudspligt, som vi kender den i dag,
kom ind i lejeloven i 1979. Ordningen indeholdt ikke
særlige regler om tilbudspligt ved salg af aktier og anpar-
ter i aktie- og anpartsselskaber, som ejer udlejningsejen-
domme.
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 721: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om reglerne i lejeloven, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
3
Reglerne herom kom ind i lejeloven i 1986. Efter en
mindre præcisering i 1991 fastslår reglerne, at der er til-
budspligt ved salg af aktier og anparter, [og jeg citerer]
”når erhververen herved opnår majoritet af stemmer i
selskabet”.
Det fremgår imidlertid ikke af forarbejderne til de to
lovændringer, hvordan reglen skal forstås i tilfælde, hvor
der er
flere
erhververe. Det fremgår således ikke, om til-
budspligt udløses, når erhververne tilsammen – og altså
ikke hver for sig - opnår majoritet.
Østre Landsret har i 2004 taget stilling i en sådan sag. I
sagen solgtes anparter i et ejendomsanpartsselskab til 3
forskellige købere, som derved ikke - hver for sig - opnå-
ede majoritet i selskabet. Landsretten kom frem til, at der
ikke var tilbudspligt i denne situation.
Det må altså konstateres, at landsretten ikke mener, at
intentionen med bestemmelsen er, at der skal være til-
budspligt ved sådan et ejendomssalg.
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 721: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om reglerne i lejeloven, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1649299_0004.png
4
Man kan argumentere for, at det kan forekomme ulogisk,
at der ikke udløses tilbudspligt i den pågældende situati-
on, når det ville være tilfældet, hvis der kun var én er-
hverver.
Jeg mener på denne baggrund, at der er tale om en pro-
blemstilling, som kræver nærmere overvejelse.
Der er generelt en række problemstillinger i forbindelse
med tilbudspligt, som trænger til afklaring og præcise-
ring. Dette hænger især sammen med udviklingen hen-
imod ejendomsdrift i selskabsform i stedet for den tradi-
tionelle form med personligt ejede ejendomme. Denne
udvikling rejser spørgsmål, som de gældende regler ikke
giver klare svar på. Det vil jeg komme nærmere ind på i
forbindelse med besvarelsen af samrådsspørgsmål AI.
Nu vil jeg gerne vende mig mod
spørgsmål AH.
Der spørges til, hvilke konsekvenser, jeg mener, det kan
få for lejerne og for sammensætningen af billige og blan-
dede boliger, hvis minoritetsaktionær-modellen udbredes
i forbindelse med salg af private udlejningsejendomme.
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 721: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om reglerne i lejeloven, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1649299_0005.png
5
Den såkaldte ”minoritetsaktionær-model” har den virk-
ning, at færre lejeboliger omdannes til andelsboliger via
tilbudspligten. Hvis modellen udløste tilbudspligt, ville
flere udlejningsejendomme alt andet lige blive omdannet
til andelsboligforeninger.
Dermed ville også flere billige lejeboliger blive omdan-
net til andelsboliger. Andelsboliger, som i mange tilfælde
ville være dyrere at bo i.
Det er nemlig ikke nødvendigvis sådan, at en lejebolig
bliver billigere at bo i, fordi den omdannes til en andels-
bolig. Tværtimod kan det ofte være sådan, at boligudgif-
ten for de lejere, som bliver andelshavere, stiger.
En udbredelse af minoritetsaktionær-modellen vil derfor
kunne medvirke til at opretholde det nuværende udbud af
private lejeboliger, herunder udbuddet af billige boliger.
Og så er der
spørgsmål AI.
Jeg tror, at spørgeren er bekendt med det lovgivningsar-
bejde, der er sat i gang med lejelovsforliget fra juni 2014.
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 721: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om reglerne i lejeloven, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
6
Efter forliget skal de seneste lejelovsændringer evalueres
2 år efter, at de trådte i kraft. I forlængelse af evaluerin-
gen skal der fremlægges forslag til én samlet lejelov,
som indeholder reglerne fra både lejeloven og boligregu-
leringsloven. Jeg vil i den forbindelse indkalde partierne
i forligskredsen til en drøftelse.
Efter min opfattelse vil det være oplagt i den forbindelse
at se på tilbudspligtsordningen i sin helhed. Så kan der
arbejdes for en afbalanceret løsning til fordel for både
udlejer og lejere. Så undgår vi også forcerede lappeløs-
ninger, som den gældende lejelovgivning er præget af.
Formålet med at forenkle og modernisere er at skabe
større sammenhæng i lejelovgivningen. Det ville derfor
være kedeligt, hvis vi allerede inden, der er udarbejdet et
forslag til en ny lejelov, gennemfører endnu en lappeløs-
ning.