Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del
Offentligt
1660142_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
31. august 2016
Politikontoret
Tine Rahr Kristensen
2016-0032/38-0124
1995193
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 704 (Alm. del), som
Folketingets Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalg har stillet til ju-
stitsministeren den 14. juni 2016. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jo-
hanne Schmidt-Nielsen (EL).
Søren Pind
/
Anders Sparholt Jørgensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 706: Spm. om ministeren kan oplyse et overslag over, hvor mange penge det offentlige kunne have sparet i disse 115 sager, hvis der havde eksisteret en aftale med Sverige om ubureaukratisk og hurtig overtagelse af personer, der antræffes under de nævnte omstændigheder, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 704 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge-, Integra-
tions- og Boligudvalg:
”I forlængelse af svarene på UUI alm. del - spørgsmål 579-581
ønskes oplyst, om mulighederne for at tilbagesende asylansø-
gere med en verserende svensk asylsag til Sverige, når de ved
en fejl tager toget til Danmark, fungerer med den optimale ef-
fektivitet, hurtighed og smidighed, og om ministeren i modsat
fald vil tage kontakt til sin svenske kollega for at sikre, at der
forhandles en smidig aftale på plads snarest muligt.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for ministeriets besvarelse af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet og fra Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet.
Rigspolitiet har oplyst følgende om politiets behandling af såkaldte Dub-
lin-udsendelser:
”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at Rigspolitiet – i for-
hold til den praktiske fremgangsmåde i forbindelse med poli-
tiets behandling af Dublin-udsendelser – har indhentet en udta-
lelse fra Nordsjællands Politi.
Nordsjællands Politi har i den forbindelse bl.a. oplyst, at en ud-
lænding med ulovligt ophold, der træffes i Danmark (uanset
om den pågældende søger asyl i Danmark), bliver registreret af
politiet. Udlændingens fingeraftryk bliver i den forbindelse op-
taget med henblik på en søgning i det såkaldte EURODAC-re-
gister. Hvis udlændingen ses at være asylansøger i en anden
EU-medlemsstat, foretager politiet en vurdering af, om der skal
ske frihedsberøvelse af udlændingen, eller om mindre indgri-
bende foranstaltninger såsom opholds- eller meldepligt må an-
ses for at være tilstrækkelige til at sikre den pågældendes tilste-
deværelse til udsendelsen.
Sagen forelægges herefter for Udlændingestyrelsen, som sna-
rest muligt træffer afgørelse om afvisning, overførsel eller ud-
visning og i givet fald udsendelse.
Nordsjællands Politi har endvidere oplyst, at såfremt udlændin-
gemyndighederne træffer endelig afgørelse om, at en udlæn-
ding skal overføres til et andet land i medfør af Dublin-forord-
ningen, vil sagen blive sendt til Nordsjællands Politi, Udlæn-
dingecenter Nordsjælland (UCN), med henblik på overførslens
gennemførelse.
2
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 706: Spm. om ministeren kan oplyse et overslag over, hvor mange penge det offentlige kunne have sparet i disse 115 sager, hvis der havde eksisteret en aftale med Sverige om ubureaukratisk og hurtig overtagelse af personer, der antræffes under de nævnte omstændigheder, til justitsministeren
UCN tilsiger i den forbindelse indledningsvis udlændingen til
en såkaldt udrejsekontrol, som er en afhøring, der finder sted
kort tid efter udløbet af den udrejsefrist, som udlændingemyn-
dighederne har fastsat. Ved afhøringen vejledes udlændingen
blandt andet om udrejsepligten, politiets bistandsmuligheder i
forbindelse hermed, samt konsekvenserne ved manglende fri-
villig udrejse.
Herudover håndteres de praktiske forhold i relation til udsen-
delse af den pågældende, ligesom det afdækkes, om der måtte
være særlige omstændigheder i sagen, som politiet skal tage
højde for i forhold til at få den pågældende udsendt.
På baggrund af politiets afhøring af udlændingen og de øvrige
oplysninger i sagen, udarbejder UCN herefter en sikkerheds-
vurdering, der afklarer, om udsendelsen kan ske som en påset
udsendelse, hvor den pågældende følges til gaten, og politiet
påser at flyet forlader Danmark, eller om der skal ske ledsagel-
se af udlændingen til den endelige destination.
UCN bestiller herefter billetter og arrangerer udrejsen. Herun-
der kontaktes det ansvarlige Dublin-medlemsland i forhold til
tilrettelæggelse af, hvornår og hvordan udlændingen kan over-
føres til landet, således at det sikres, at myndighederne i det
ansvarlige land har mulighed for at tage imod udlændingen.
Rigspolitiet skal i den forbindelse bemærke, at der i forhold til
de fleste Dublin-medlemslande er restriktioner for, i hvilket
tidsrum og på hvilke dage en udlænding kan overføres, hvor
mange udlændinge der kan overføres om dagen, samt hvor i
udsendelseslandet de pågældende kan overføres til.”
Udlændinge-, Integrations og Boligministeriet har oplyst følgende om reg-
lerne i Dublin-forordningen:
”Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet kan oplyse, at
efter Dublin-forordningens artikel 18, stk. 1, litra c, er den
medlemsstat, som i henhold til forordningen er ansvarlig for
behandling af en asylsag, forpligtet til at tilbagetage en udlæn-
ding, hvis asylansøgning er under behandling, og som opholder
sig på en anden medlemsstats område uden opholdstilladelse.
Dublin-forordningen fastsætter i artiklerne 23-25 og 29 nær-
mere betingelser for en sådan tilbagetagelse, herunder frister
for anmodninger/besvarelser om tilbagetagelse.
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet har til brug for
besvarelsen indhentet en udtalelse fra Udlændingestyrelsen,
der vedrørende anvendelsen af Dublin-forordningen har oplyst
følgende:
3
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 706: Spm. om ministeren kan oplyse et overslag over, hvor mange penge det offentlige kunne have sparet i disse 115 sager, hvis der havde eksisteret en aftale med Sverige om ubureaukratisk og hurtig overtagelse af personer, der antræffes under de nævnte omstændigheder, til justitsministeren
”Nordsjællands Politi, Udlændingecenter Nordsjælland (UCN),
forelægger sager om udlændinge med ulovligt ophold i Dan-
mark, som har søgt om asyl i andre medlemsstater, for Udlæn-
dingestyrelsen, som i medfør af udlændingelovens § 48 a, sna-
rest muligt træffer afgørelse om afvisning, overførsel eller ud-
visning og i givet fald udsendelse. Udlændingestyrelsens afgø-
relser om overførsel/tilbageførsel til en anden medlemsstat i
medfør af Dublin-forordningen kan påklages til Flygtninge-
nævnet inden for en frist på 7 dage. En rettidig klage tillægges
automatisk opsættende virkning, jf. udlændingelovens § 53 a,
stk. 2, 1. og 4. pkt.
Den anmodede medlemsstat skal tage stilling til anmodningen
så hurtigt som muligt og under alle omstændigheder senest en
måned efter den dato, hvor den modtog anmodningen, eller se-
nest to uger efter modtagelsen, hvis anmodningen bygger på
oplysninger fra Eurodac-systemet. Hvis den anmodede med-
lemsstat accepterer anmodningen, sender Udlændingestyrelsen
sagen til UCN med henblik på effektuering af overførslen/til-
bageførslen, enten når klagefristen er udløbet, og der ikke er
modtaget en klage, eller når klagesagen er afgjort, forudsat at
Flygtningenævnet stadfæster Udlændingestyrelsens afgørelse.”
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet kan i øvrigt op-
lyse, at det fremgår af Dublin-forordningens artikel 36, stk. 1,
at medlemsstaterne indbyrdes kan indgå bilaterale administrati-
ve aftaler for at lette forordningens gennemførelse og gøre den
mere effektiv. Sådanne aftaler kan bl.a. vedrøre forenkling af
procedurerne og nedbringelse af fristerne for fremsendelse og
behandling af anmodninger om overtagelse og tilbagetagelse af
ansøgere. En udlændings rettigheder i forhold til klagefrist og
opsættende virkning vil derimod ikke kunne fraviges ved ind-
gåelsen af en sådan aftale.
Danmark og Sverige har ikke indgået en bilateral aftale om
forenkling af Dublin-procedurer.
Lad mig afslutningsvis slå fast, at det efter min opfattelse er
vigtigt, at en afgørelse om Dublin-overførsel eller tilbagetagel-
se effektueres så hurtigt som muligt. Det gælder ikke mindst i
sager, hvor det klart skyldes en utilsigtet fejl, at udlændingen
er kommet til Danmark, og hvor det er åbenlyst, at det land,
som den pågældende er indrejst fra, efter Dublin-forordningen
er forpligtet til at tilbagetage den pågældende.”
4