Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del
Offentligt
1651733_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Udkast til brug for besvarelse af sam-
rådsspørgsmål AE fra medlem af Folke-
tinget Dan Jørgensen den 28. april
2016
Hvornår:
Den 7. juni 2016
FEJL! BOGMÆRKE ER IKKE DEFINERET.
6. juni 2016
Sags nr.
Tekst:
Det talte ord gælder
”Ministeren bedes redegøre for erfaringerne med græn-
sekontrol i Danmark og andre europæiske lande, og på
den baggrund give sin vurdering af, om den midlertidige
grænsekontrol i Danmark bidrager til at begrænse eller
øge antallet af asylansøgere i Danmark? Ministeren be-
des endvidere redegøre for, om regeringen påtænker at
iværksætte yderligere initiativer på dette område?”
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 697: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om erfaringerne med grænsekontrol i Danmark den 7/6-16, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
2
[Indledning]
1.
Sidste år stod Europa over for en situation, hvor
hundredetusindvis af flygtninge og migranter krydsede
de ydre grænser og skabte kaotiske tilstande – ikke kun i
de sydeuropæiske lande, men også længere mod nord.
Som en konsekvens begyndte flere af vores nabolande –
bl.a. Sverige, Norge, Finland – at stramme op ved deres
grænser.
Sverige besluttede som bekendt at sætte sit transpor-
tøransvar i kraft fra den 4. januar, hvilket medførte en
de facto
lukning af den svenske grænse for asylansøgere
og illegale indvandrere uden korrekte identitetsdoku-
menter.
Det er ikke svært at forestille sig, at dette på kort tid
kunne have ført til en ophobning af udlændinge i hoved-
stadsområdet, der ville videre til bl.a. Sverige, men som
ikke var i besiddelse af korrekte id-papirer.
Og det ville utvivlsomt kunne have udgjort en alvorlig
trussel mod den offentlige orden og den indre sikkerhed
i Danmark.
Regeringen var sig sit ansvar bevidst og indførte derfor
den 4. januar i år midlertidig grænsekontrol ved den
dansk-tyske grænse for at sikre ro og orden i Danmark
og for at undgå en sådan ophobning af flygtninge og mi-
granter.
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 697: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om erfaringerne med grænsekontrol i Danmark den 7/6-16, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
3
[Den danske grænsekontrol]
2.
Kontrollen ved den dansk-tyske grænse er stikprøve-
baseret, afmålt og afbalanceret.
Kontrollen kan løbende afstemmes med, hvad der er
nødvendigt for at sikre den offentlige orden og sikker-
hed.
Det er politiets vurdering, at man ved den nuværende
kontrolindsats antræffer langt de fleste flygtninge og
migranter, der indrejser i Danmark.
Grænsekontrollen har således forbedret mulighederne
for at stoppe udlændinge uden lovlig ophold eller ret til
at indrejse i Danmark, og som ikke ønsker at søge asyl i
Danmark.
Disse personer får simpelthen ikke lov til at indrejse i
Danmark.
[Asyltal og indrejsetal i Danmark]
3.
Grænsekontrollen forhindrer imidlertid ikke udlæn-
dinge i at søge asyl i Danmark. Hvis man ønsker at søge
asyl i Danmark, kan dette ske ”på grænsen”.
I de første dage efter indførelsen af grænsekontrollen
mod Tyskland oplevede vi rent faktisk en stigning i antal-
let af asylansøgere.
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 697: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om erfaringerne med grænsekontrol i Danmark den 7/6-16, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
4
Efterfølgende er antallet af registrerede asylansøgere
dog faldet markant.
Der er således registreret gennemsnitligt ca. 22 asylan-
søgere om dagen i perioden 11. januar-16. maj 2016. I
ugerne 18 og 19 (2.-15. maj) blev der i gennemsnit regi-
streret ca. 11 asylansøgere om dagen.
Herudover er også indrejsetallet faldet betydeligt efter
indførelsen af grænsekontrollen.
På tidspunktet for indførelsen af grænsekontrollen var
indrejsetallet ca. 200 personer dagligt. Rigspolitiet vur-
derer nu, at der i perioden 10.-16. maj i gennemsnit er
indrejst ca. 12 personer dagligt.
Det er ikke muligt entydigt at konkludere, i hvilket om-
fang det faldende indrejsetal skyldes de svenske krav
om ID-kontrol, den danske grænsekontrol eller andre
forhold, herunder de stramninger på asyl- og opholds-
området, som regeringen har gennemført.
[Tilstrømningen til Europa]
4.
Men det er klart, at udviklingen omkring os også be-
tyder noget.
Og tendensen til faldende indrejsetal ses også i andre
lande.
Det er meget positivt.
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 697: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om erfaringerne med grænsekontrol i Danmark den 7/6-16, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
5
Eksempelvis er antallet af grænsekrydsninger mellem
Grækenland og Tyrkiet faldet fra ca. 70.000 i januar
2016, til ca. 1.200 i maj måned [pr. 29. maj 2016].
Faldet kan bl.a. forklares med lukningen af grænsen
mellem Makedonien og Grækenland, men også EU’s af-
tale med Tyrkiet fra marts må formodes at spille en rol-
le.
Når det er sagt, er der fortsat et stort pres på Europas
ydre grænser, og migrationsruterne kan selvfølgelig hur-
tigt ændre sig.
Der er på det seneste sket en stigning i antallet af mi-
granter, som ankommer til Italien via Middelhavet.
[I februar i år ankom der under 4.000 personer til Italien,
mens der i maj ankom ca. 19.000 personer.]
Ifølge de seneste oplysninger fra Europa-Kommissionen
og Den Europæiske Udenrigstjeneste er der dog ingen
sammenhæng mellem nedgangen i antallet af irregulæ-
re migranter, der ankommer til Grækenland fra Tyrkiet,
og stigningen i antallet af ankomster i Italien fra Libyen.
Endvidere er sammensætningen af irregulære migranter
på ruten mellem Libyen og Italien markant forskellig fra
den tidligere strøm af migranter fra Tyrkiet til Græken-
land.
I årets første fem måneder er der registreret ca. 45.000
irregulære migranter i Italien. Langt størstedelen er fra
Afrika syd for Sahara.
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 697: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om erfaringerne med grænsekontrol i Danmark den 7/6-16, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1651733_0006.png
6
Der er med andre ord ikke tale om en ny flygtningerute.
Men der er fortsat stor usikkerhed om, hvorvidt den po-
sitive udvikling i tilstrømningen til Europa holder.
[Yderligere initiativer i Danmark?]
5.
Er der så behov for yderligere initiativer i forhold til
grænsekontrol?
Det er fortsat regeringens opfattelse, at der er risiko for
ophobning af et stort antal udlændinge i Danmark til fa-
re for den offentlige orden og sikkerhed, hvis vi ophæ-
vede grænsekontrollen mod Tyskland på nuværende
tidspunkt.
Det skyldes bl.a., at det svenske transportøransvar fort-
sat i kraft.
Efter Schengenreglerne kan grænsekontrollen i ud-
gangspunktet kun opretholdes i 8 måneder.
Da der fortsat er behov for at have grænsekontrol – og-
så ud over de 8 måneder – sendte jeg sammen med mi-
ne ministerkolleger i Sverige, Tyskland, Østrig og Frank-
rig i begyndelse af maj et brev til Europa-Kommissionen
for at lægge pres på EU for at forlænge grænsekontrol-
len i op til 2 år.
Europa-Kommissionen fremsatte få dage senere et for-
slag om, at bl.a. Danmark kan opretholde sin grænse-
kontrol indtil 12. november. EU’s ministerråd vedtog
forslaget den 12. maj.
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 697: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om erfaringerne med grænsekontrol i Danmark den 7/6-16, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
7
Som bekendt har regeringen den 1. juni 2016 meddelt
EU og de øvrige medlemsstater, at Danmark vil følge
Rådets henstilling.
[Afslutning]
6.
Jeg er meget tilfreds med, at Europa-Kommissionen –
og de øvrige medlemslande – er enig i, at den danske
grænsekontrol udgør en passende reaktion på truslen
mod den indre sikkerhed og den offentlige orden.
For grænsekontrollen giver os langt bedre mulighed for
at håndtere både sikkerheden og migrationsstrømmene.
Det er ikke muligt entydigt at konkludere, i hvilket om-
fang faldet i asyl- og indrejsetal i Danmark skyldes de
svenske krav om ID-kontrol, den danske grænsekontrol
eller andre forhold.
Grænsekontrollen må dog anses for at have haft en
præventiv virkning, idet de lave indrejsetal giver anled-
ning til at tro, at færre mennesker har et ønske om at
rejse gennem Danmark.
I den henseende har grænsekontrollen været medvir-
kende til at opretholde den offentlige orden og den in-
dre sikkerhed i Danmark.
Regeringen følger naturligvis udviklingen i flygtninge- og
migrantsituationen meget tæt og er parate til at tage
yderligere tiltag, hvis det skulle være nødvendigt.
Tak for ordet.