Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del
Offentligt
1587327_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Johanne Schmidt-Nielsen (EL) har den 27. oktober 2015 stillet følgende spørgsmål nr. 67 til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 67:
Det fremgår af svaret på UUI alm. del- spørgsmål nr. 124 (2014-15, 2. samling), at alle
sager om ægtefællesammenføring til herboende flygtninge med oprindelse i Syrien med
undtagelse af seks sager af Udlændingestyrelsen er kategoriseret som "komplicerede"
sager. Vil ministeren redegøre for, hvorfor næsten alle syriske familiesammenføringssager
kategoriseres som "komplicerede", samt for de typiske komplikationer, der fører til, at
syriske ægtefællesammenføringssager næsten altid havner i denne kategori?
Svar:
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en
udtalelse fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst følgende:
”En familiesammenføringssag betragtes i relation til fastlæggelsen af ser-
vicemål som kompliceret, når det vil kræve nærmere undersøgelser og vur-
deringer at tage stilling til sagen.
Ved ansøgning om ægtefællesammenføring skal Udlændingestyrelsen vur-
dere, hvorvidt de grundlæggende betingelser for opholdstilladelse er op-
fyldt. Styrelsen skal eksempelvis tage stilling til, hvorvidt det ægteskab, der
søges på baggrund af, er retsgyldigt.
I sager, hvor den herboende er flygtning, giver denne vurdering erfarings-
mæssigt ofte anledning til nærmere undersøgelser. Selvom et ægteskab ikke
er retsgyldigt her i landet, skal det i flygtningerelaterede sager ofte undersø-
ges og vurderes nærmere, om der er tale om et fast, længerevarende sam-
liv, eller om der i øvrigt foreligger et beskyttelsesværdigt familieliv, jf. art. 8 i
Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.
Ved den sidstnævnte vurdering undersøger styrelsen eksempelvis, om et
par, der ikke kan anses for gift eller samlevende, har forpligtet sig overfor
hinanden i en sådan grad, at der er etableret et beskyttelsesværdigt familie-
liv. I denne vurdering indgår en nærmere undersøgelse af, hvor længe parret
har samlevet, hvorvidt de selv har anset sig som værende gift og har etable-
ret sig herefter, og hvorvidt familielivet er afbrudt af den herboendes flugt,
12. januar 2016
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
1216 København K
Tel.
7226 8400
Mail
[email protected]
Web
www.uibm.dk
CVR-nr.
Sagsnr.
36977191
2015 - 551
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om, hvorfor næsten alle syriske familiesammenføringssager kategoriseres som "komplicerede", til udlændinge-, integrations- og boligministeren
eller om familielivet kan antages at være frivilligt afbrudt og således ikke
længere som udgangspunkt nyder beskyttelse efter konventionens art. 8.
I sådanne sager skal styrelsen således vurdere, om de internationale forplig-
telser med hensyn til familiens enhed skal begrunde, at der meddeles op-
holdstilladelse, uden at de almindelige betingelser for ægtefællesammenfø-
ring kræves opfyldt. Det afgørende for denne vurdering er, hvorvidt den
herboende kan henvises til at leve i et andet land med sin ægtefælle, således
at familielivet menneskeretligt set kan udøves dér.
På baggrund af disse behov for nærmere undersøgelser og vurderinger be-
tragtes familiesammenføringssager, der relaterer sig til en herboende flygt-
ning, som komplicerede med et servicemål på 5 måneder.”
Inger Støjberg
/
Jesper Gori
Side
2/2