Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del
Offentligt
1650794_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget har den 31. maj 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 662 (alm. del) efter ønske fra Martin Henriksen (DF) til udlændinge-,
integrations- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 662:
Vil ministeren venligst oplyse, hvor mange asyl- og udlændingestramninger, her-
under hvor mange dele inden for reglerne om f.eks. permanent ophold (dansk-
krav, beskæftigelseskrav osv.), der er vedtaget siden folketingsvalget i 2015? I
besvarelsen bedes de forskellige stramninger samt delelementer indeholdt i de
enkelte stramninger være oplistet.
Svar:
1.
Regeringen er garant for en stram og konsekvent udlændingepolitik, som skal
sikre et åbent Danmark for dem, der kan og vil, og lukke dørene for dem, som ikke
vil.
Regeringen har tilbagerullet den tidligere regerings lempelser og har gennemført
en lang række stramninger på udlændingeområdet, der har gjort det mindre at-
traktivt at søge mod Danmark. Det er sket med støtte fra et bredt flertal af Folke-
tingets partier.
En række af de gennemførte stramninger på udlændingeområdet har været inde-
holdt i Asylpakke I og II, der blev vedtaget af Folketinget henholdsvis den 20. no-
vember 2015 og 26. januar 2016.
2.
Asylpakke I omfattede bl.a.:
Mulighed for at frihedsberøve asylansøgere i forbindelse med indrejsen i
Danmark med henblik på at fastlægge ansøgerens identitet, foretage registre-
ring og fastlægge grundlaget for ansøgningen
Mulighed for at suspendere den automatiske domstolsprøvelse af frihedsbe-
røvede udlændinge i særlige tilfælde (ved en større tilstrømning)
28. juni 2016
Udlændingeafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
2016 - 5386
83980
Side
1/4
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 662: Spm. om, hvor mange asyl- og udlændingestramninger, herunder hvor mange dele indenfor reglerne om f.eks. permanent ophold der er vedtaget siden folketingsvalget i 2015, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Indførelse af hjemmel til at optage fingeraftryk med henblik på at gennemfø-
re en elektronisk adgangskontrol ved udrejsecentrene samt mulighed for at
foretage visitation i forbindelse hermed
Forkortelse af udrejsefristen fra 15 til 7 dage for udlændinge, der er meddelt
afslag på asyl
Øget adgang til frihedsberøvelse af afviste asylansøgere og andre udlændinge
med ulovligt ophold, der ikke medvirker til udrejsen
Mere konsekvent brug af opholds- og meldepligt for afviste asylansøgere,
kriminelle udlændinge mv., der ikke medvirker til udrejsen, og som ikke er fri-
hedsberøvet
3.
Asylpakke II omfattede bl.a.:
Skærpelse af kravene for opnåelse af tidsubegrænset opholdstilladelse ved at
skærpe nogle af de grundlæggende betingelser. Det omfatter:
o
opholdskravet,
o
vandelskravet for kriminelle udlændinge,
o
karenstiden for kriminelle udlændinge,
o
danskprøvekravet og
o
beskæftigelseskravet.
o
Endvidere har regeringen tilføjet fire supplerende integrationsrele-
vante kriterier, hvoraf udlændingen skal opfylde to for at opnå tids-
ubegrænset opholdstilladelse.
o
Som led i skærpelsen har regeringen endvidere afskaffet den tidligere
særligt lempelige adgang til tidsubegrænset opholdstilladelse for
flygtninge.
Udskydelse af retten til familiesammenføring for personer med midlertidig
beskyttelse i Danmark fra i udgangspunktet et år til i udgangspunktet tre år
Indførelse af gebyrer for en række ansøgninger om opholdstilladelse, herun-
der
o
ansøgninger om familiesammenføring og
o
ansøgninger om tidsubegrænset opholdstilladelse for flygtninge, per-
soner med beskyttelsesstatus og humanitær opholdstilladelse
Stramning af reglerne om inddragelse af opholdstilladelser for personer med
midlertidig beskyttelse i Danmark på grund af ferie eller andet korterevaren-
de ophold i hjemlandet
Indførelse af hjemmel til, at politiet kan visitere en asylansøger og ransage
ansøgerens bagage med henblik på at beslaglægge aktiver, der kan dække
udgifterne til den pågældendes underhold mv.
Nedsættelse af de økonomiske ydelser, der udbetales til asylansøgere, med
10 pct.
Perioden, i hvilken asylansøgeren skal pålægges at betale for sit og sin even-
tuelle families underhold, er forlænget.
Indførelse af et såkaldt integrationspotentialekriterium ved udvælgelsen af
kvoteflygtninge
Afskaffelse af adgangen for børnefamilier i udsendelsesposition til indkvarte-
ring i selvstændige boliger uden for udsendelsescentrene
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 662: Spm. om, hvor mange asyl- og udlændingestramninger, herunder hvor mange dele indenfor reglerne om f.eks. permanent ophold der er vedtaget siden folketingsvalget i 2015, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Afskaffelse af asylansøgeres mulighed for at blive indkvarteret i selvstændige
og særlige boliger uden for asylcentrene
I tillæg til Asylpakke II har regeringen ved en administrativ ændring af udlændin-
gebekendtgørelsen
begrænset varigheden af opholdstilladelser til udlændinge med beskyttelses-
behov i Danmark i medfør af udlændingelovens §§ 7 og 8 (asyl). Opholdstilla-
delse efter udlændingeloven § 7, stk. 1 (konventionsstatus), og efter § 8 (kvo-
teflygtninge) gives nu for højst 2 år ad gangen mod tidligere 5 år. Samtidig er
forlængelsesmuligheden efter den første opholdstilladelse for denne person-
gruppe reduceret fra højst 5 år til højst 2 år ad gangen. Varigheden af op-
holdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2 (beskyttelsesstatus), er æn-
dret fra 5 år til 1 år, og opholdstilladelsen kan nu forlænges med højst 2 år ad
gangen mod tidligere 5 år ad gangen. Endelig er varigheden af en eventuel
forlængelse af opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 3 (midlerti-
dig beskyttelsesstatus), reduceret fra tidligere højst 2 år ad gangen til nu højst
1 år ad gangen de første to år og derefter højst 2 år ad gangen.
Endvidere har regeringen i tilknytning til Asylpakke II
afskaffet statens betaling for transport til familiesammenførte til herboende
flygtninge,
afskaffet den ekstraordinære asylrådgivning samt
ophævet 2-årsfristen i sager om familiesammenføring med børn.
4.
Udover Asylpakke I og II har regeringen foretaget en række stramninger, der
sigter mod at reducere den økonomiske fordel ved at søge asyl i Danmark. Det
drejer sig bl.a. om følgende:
Brugen af cafeterier på landets asylcentre er øget, således at færre asylansø-
gere i dag er på kostpenge.
Indførelse af integrationsydelse
Udvidelse af personkredsen for integrationsydelsen.
Optjeningsprincip for ret til børnetilskud og børne- og ungeydelse for flygt-
ninge er blevet genindført
Flygtninges adgang til at medregne bopælstid i oprindelseslandet ved bereg-
ning af folkepension er blevet afskaffet. Derved omfattes flygtninge af de
samme regler for optjening af ret til folkepension, som gælder for øvrige ud-
lændinge og danskere, der har haft ophold i andre lande.
5.
På indfødsretsområdet er betingelserne for erhvervelse af dansk indfødsret ved
naturalisation blevet skærpet på en række punkter:
Sprogkravene er hævet fra Prøve i Dansk 2 til Prøve i Dansk 3. Dog skal ansø-
gere, der har været selvforsøgende i 8 �½ år inden for de seneste 9 år, som tid-
ligere alene bestå Prøve i Dansk 2.
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 662: Spm. om, hvor mange asyl- og udlændingestramninger, herunder hvor mange dele indenfor reglerne om f.eks. permanent ophold der er vedtaget siden folketingsvalget i 2015, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Den tidligere statsborgerskabsprøve er erstattet af en ny indfødsretsprøve,
der skal dokumentere ansøgerens kendskab til danske samfundsforhold,
dansk kultur og historie
Selvforsørgelseskravet er hævet således, at ansøgere skal have været selvfor-
sørgende i 4 �½ år inden for de seneste 5 år
Karensperioden for kriminalitet er forlænget med 50 pct.
Kravene til indholdet af lægeerklæringer, der kan danne grundlag for dispen-
sation, herunder krav om speciallægeerklæring for ansøgere med psykiske li-
delser, er skærpet, hvilket indebærer bl.a., at ansøgere med psykiske lidelser,
herunder PTSD, fremover skal indhente en erklæring fra en speciallæge i psy-
kiatri eller en anden person med lægefaglig baggrund baseret på en forudgå-
ende psykiatrisk udredning af ansøgeren
Erklæringsadgangen i indfødsretslovens § 3 A er ophævet, således at unge
udlændinge, der er født og opvokset i Danmark, er henvist til at søge om
dansk indfødsret ved naturalisation efter de almindelige betingelser.
6.
Foruden ovennævnte stramninger har regeringen sikret en øget kapacitet til
indkvartering af asylansøgere og flygtninge samt givet myndighederne en række
nye redskaber til at håndtere en stigning i antallet af flygtninge og migranter, som
indrejser og opholder sig i Danmark, og sikre opretholdelsen af ro og orden.
Det drejer sig bl.a. om adgang til at fravige planlovgivningen i forhold til asylind-
kvartering, adgang til at gøre brug af offentlig ejendom til asylindkvartering eller
tilbageholdelsesfaciliteter uden ejerens samtykke, adgang til at pålægge kommu-
nerne operatøransvar for asylcentre, ligesom kravene til midlertidig boligplacering
af flygtninge er lempet.
Herudover er mulighederne for at sikre en effektiv grænsekontrol forbedret, idet
der er skabt hjemmel til at sætte regler om transportøransvar i kraft i forbindelse
med midlertidig grænsekontrol ved de indre Schengengrænser.
7.
Regeringen følger udviklingen på udlændingeområdet meget nøje og er klar til
yderligere tiltag, hvis der opstår behov for det.
Inger Støjberg
/
Morten Duus
Side
4/4