Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del
Offentligt
1649124_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget har den 26. maj 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 650 (alm. del) efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL) til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 650:
”Kan ministeren i forlængelse af svaret på UUI alm. del - spørgsmål 524 oplyse,
om det er korrekt, at kommunens éngangsudbetaling på 3.500 kr. i den konkrete
sag baserer sig på, at der kun er én forælder i familien, og at familien
havde fået 7.000 kr. udbetalt, hvis der havde været to forældre? I givet fald
ønskes oplyst, om gældende lovgivning efter ministerens opfattelse i tilstrækkelig
grad tager hensyn til enlige forsørgere med flere børn, eller om der kan
være grund til at overveje en ændring af reglerne, så de tager udgangspunkt i
antallet af personer og ikke i antallet af forældre?”
Svar:
Ministeriet er som oplyst i UUI nr. 524 ikke bekendt med de konkrete forhold, der
ligger til grund for de i artiklen beskrevne forhold, men kan alene oplyse generelt
om reglerne for modtagelse af integrationsydelse og andre ydelser.
Modtageren kan inden 4 uger efter, at personen har fået meddelelse om
afgørelsen, klage over en afgørelse om hjælp til Ankestyrelsen.
I forbindelse med, at kontanthjælpen i 2002 gik fra at være forudbetalt til at være
bagudbetalt blev der i § 25 a i lov om aktiv socialpolitik indført en mulighed for, at
kommunen kan yde op til én måneds engangshjælp til en person, der har søgt om
f.eks. kontanthjælp, indtil de har ret til en hel måneds hjælp. Dermed er personer,
der f.eks. kommer fra en forudbetalt ydelse eller er nye i systemet, sikret et
forsørgelsesgrundlag den første måned.
Med indførelsen af integrationsydelsen blev personer, der er berettiget til
integrationsydelse, ligeledes omfattet af muligheden for at modtage
engangshjælp efter § 25 a i lov om aktiv socialpolitik.
Engangshjælpen er en skønsmæssig ydelse, der højst kan udgøre et i loven fastsat
beløb pr. måned. For personer over 25 år samt personer under 25 år, der er
23. juni 2016
Integrationskontor
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
2016 - 6491
89201
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 650: Spm. om udbetaling til enlige forsørgere med flere børn, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
udeboende, udgør beløbet max 5.862 kr. (satsen for 2016), og for personer under
25 år, der er hjemmeboende, udgør beløbet max 2.914 kr. (satsen for 2016).
Kommunen kan yde op til en måneds engangshjælp. Der kan ikke ydes
engangshjælp, hvis ansøger og/eller ægtefællen selv råder over tilstrækkelige
midler til hele eller dele af forsørgelsen frem til udbetaling af bagudbetalt
integrationsydelse. Det kan fx være egne eller ægtefællens indtægter eller
formue.
Mens man modtager engangshjælpen, skal man stå til rådighed efter de gældende
regler.
Engangshjælpen ydes til den enkelte person, som er berettiget til hjælp, og
engangshjælpen ydes som tidligere nævnt skønsmæssigt i forhold til
forsørgelsesbehovet. Det kan således ikke som i spørgsmålet konkluderes, at hvis
der havde været tale om et ægtepar, ville ægtefællerne hver have fået 3.500 kr. i
engangshjælp.
Inger Støjberg
/
Henrik Thomassen
Side
2/2