Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del
Offentligt
1650958_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget har den 24. maj 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 633 (alm. del) efter ønske fra Mattias Tesfaye (S) til udlændinge-,
integrations- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 633:
Mener ministeren, at kontrollen med opholdstilladelser til studerende, der delta-
ger i højskoleophold her i landet, er tilstrækkelig i forhold til at undgå, at højsko-
lerne misbruges som bagdør til resten af Europa?
Svar:
Regeringen vil gerne tiltrække dygtige udenlandske studerende og arbejdstagere.
Vi ønsker et Danmark for dem, der kan og vil.
Danmark er et åbent uddannelsesland. Det skal vi blive ved med at være. Det er
positivt, at udlændinge kan komme til Danmark og opleve højskolekulturen.
Når det er sagt, er det selvfølgelig også vigtigt at pointere, at en studieopholdstil-
ladelse ikke må misbruges med henblik på at få adgang til Europa ad bagvejen.
Det lægger et stort ansvar på uddannelsesinstitutionerne, der skal sikre, at de
tilbyder studiepladser til reelle udenlandske studerende.
Det lægger også et stort ansvar på udlændingemyndighederne. En udlænding, der
får opholdstilladelse i Danmark med henblik på et højskoleophold, får en midlerti-
dig opholdstilladelse for højst varigheden af det pågældende højskolekursus, dog
højst 18 måneder. Længden af udlændingens opholdstilladelse i Danmark fremgår
af udlændingens opholdskort.
Herudover udfører Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI) en
flerstrenget kontrolindsats. Styrelsen har oplyst følgende herom:
”SIRI anvender en flerstrenget tilgang i kontrolarbejdet i tilknytning til opholds-
ordningerne for tredjelandsstatsborgere på erhvervs- og studieområdet. Kontrol-
len har bl.a. til hensigt at sikre, at udlændingens faktiske aktivitet i Danmark har
overensstemmelse med tilladelsens grundlag, om dette så er arbejde, studie eller
20. juni 2016
Udlændingeafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
2016 - 5018
79448
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 633: Spm. om kontrollen med opholdstilladelser til studerende, der deltager i højskoleophold her i landet, er tilstrækkelig, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
kursus på en folkehøjskole. Der fokuseres på de områder, hvor der vurderes at
være størst risiko for manglende regelefterlevelse og der sættes ind med den type
indsats, der vurderes at have størst effekt. Indsatserne har forskelligt fokus og
retter sig mod forskellige situationer i migrationsprocessen. Ved ophold som kur-
sister på folkehøjskoler foretages overordnet følgende typer af kontrol:
Kontrol under ansøgningsprocessen:
Under sagsbehandlingen vurderes det,
om ansøgers intention om at studere er reel. Hvis det vurderes ikke at være
tilfældet, gives der afslag på opholdstilladelse.
Kontrol under ophold:
Hvis der under sagsbehandlingen vurderes at være
behov for at holde ekstra øje med, om betingelser for opholdstilladelsen
overholdes, markeres sagen til efterfølgende kontrol, fx af studieaktivitet.
Hvis det viser sig, at betingelserne ikke er overholdt, kan det efter omstæn-
dighederne føre til inddragelse af opholdstilladelsen. Inddragelse kan endvi-
dere følge af, at folkehøjskolerne har pligt til at indberette til SIRI, hvis en kur-
sist ikke er studieaktiv. Derudover kontrollerer SIRI ved registersamkøring
med eIndkomst, at kursister på folkehøjskoler ikke arbejder og har indkomst
eller modtager offentlig forsørgelse under deres ophold. Også denne kontrol
kan føre til inddragelse af opholdstilladelse.
Kontrol efter ophør af opholdstilladelse:
Med registersamkøring kan SIRI også
finde eventuelle tidligere kursister, der efter inddragelse eller udløb mv. af
opholdstilladelsen fortsat får registreret indkomst og dermed formodes fort-
sat at opholde sig i landet.
SIRI har således både før, under og efter opholdet mulighed for at efterprøve, om
den studerende lever op til betingelserne og formålet med opholdstilladelsen,
ligesom styrelsen er i løbende dialog med Folkehøjskolernes Forening i Danmark
om de problematikker, der kan relatere sig til opholdstilladelser til internationale
kursister.
Når SIRI har meddelt dansk opholdstilladelse til en udlænding, udstedes der ved
ankomsten til Danmark et opholdskort, der bl.a. giver mulighed for at rejse i
Schengenområdet i op til 3 måneder. Hvis SIRI inddrager en opholdstilladelse,
beder SIRI udlændingen om at destruere opholdskortet. SIRI har dog ikke mulig-
hed for at efterprøve, om dette rent faktisk sker, hvilket betyder, at der kan være
en risiko for, at opholdskortet kan anvendes til at tage ophold i andre Schengen-
lande.”
Inger Støjberg
/
Anne Thorsen
Side
2/2