Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del
Offentligt
1646204_0001.png
Folketingets Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalg
[email protected]
[email protected]
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget har ved brev af 20. maj 2016 (UUI
alm. del – spørgsmål 628) bedt om min besvarelse af spørgsmål:
”Vil ministeren i forlængelse af samrådet den 13. maj 2016 om opfølgning på
TV2’s programserie ”Moskeerne bag sløret” oplyse, hvordan tilsynet med frie
skoler skærpes med den indgåede delaftale af 10. maj 2016 om ”Styrkelse af
kvaliteten med frie grundskoler”?”
Svar:
Til brug for besvarelsen af den del af spørgsmålet har jeg indhentet svarbidrag
fra Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, der oplyser:
”Delaftalen af 10. maj 2016 om styrket anvendelse af tilsynet med de frie skoler
lyder sådan:
”Regeringen har den 18. marts 2016 indgået aftale med Dansk Folkeparti, Libe-
ral Alliance og Det Konservative Folkeparti, som senere er tiltrådt af Sociali-
stisk Folkeparti, Radikale Venstre og [Socialdemokraterne] om ”Styrkelse
af
kvaliteten med frie grundskoler”.
Hovedelementerne i aftalen er:
Øget fokus på demokratisk dannelse
Udvikling af et indikatorbaseret tilsyn med indikatorer i forhold til fri-
hed og folkestyre
Styrkelse af tilsynet med skolernes overholdelse af frihed og folkestyre-
kravet, herunder mulighed for indsættelse af ekstern observatør på
skolens bestyrelsesmøder mv. i forbindelse med skærpet tilsyn og for
samtale med elever uden tilstedeværelse af skoleleder/lærer
Yderligere krav til den forældrevalgte tilsynsførende, herunder udvi-
delse af kredsen af personer, der ikke kan vælges som tilsynsførende og
en indførelse af karensperiode samt begrænsning på maksimalt tre
valgperioder som tilsynsførende på samme skole, krav om indberetning
til et centralt register over tilsynsførende, samt styrket uddannelse af
de certificerede tilsynsførende
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
Telefax 3392 3913
e-post
[email protected]
Dokument nr.: 70409/16
Dette dokumentnr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 15. juni 2016
Med nærværende aftale skærpes tilsynet på de frie skoler yderligere med den
hensigt at målrette tilsynsindsatsen mod skoler, der udviser risikoadfærd eller
er under skærpet tilsyn. Det er således ikke forventningen, at det store flertal af
skoler vil blive påvirket nævneværdigt af den målrettede tilsynsindsats.
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 628: Spm. om, hvordan tilsynet med frie skoler skærpes med den indgåede delaftale af 10. maj 2016 om Styrkelse af kvaliteten med frie grundskoler, til kirkeministeren
1646204_0002.png
Ekstern observatør og undersøgelser af bestyrelsens virke mv.
Det indgår i aftalen om styrkelse af kvaliteten på de frie grundskoler, at der
som led i skærpet tilsyn med fokus på frihed og folkestyre-kravet kan indsæt-
tes en ekstern observatør på skolens bestyrelsesmøder, eventuelle generalfor-
samling og forældremøder, ligesom eventuelle dagsordener, referater mv. fra
bestyrelsesmøder, forældremøder mv. gennemgås.
Med henblik på altid at kunne få et bedre grundlag for at vurdere, om og hvor-
dan en skoles bestyrelse forholder sig til frihed og folkestyre-kravet skal der i
tilfælde, hvor en skole er under skærpet tilsyn med fokus på frihed og folkesty-
re-kravet. Der skal indsættes en ekstern statsligt udpeget observatør på sko-
lens bestyrelsesmøder, eventuelle generalforsamling og forældremøder. Med
aftalen af 18. marts og kravet om altid at indsætte en observatør ved styrelsens
skærpede tilsyn, vil skolens bestyrelse ikke længere kunne præge skolen i ret-
ning af manglende overholdelse af frihed og folkestyre-kravet, og skolens be-
styrelse vil dermed reelt være sat under administration i forhold til tilsynets
fokusområde.
Mere systematisk anvendelse af uanmeldte tilsynsbesøg
Der gennemføres fremover mindst et uanmeldt tilsynsbesøg i kvartalet på sko-
ler, der er under skærpet tilsyn for overholdelse af frihed og folkestyre-kravet.
Og der gennemføres fremover mindst to uanmeldte tilsynsbesøg på skoler, der
udtrækkes i det kommende risikobaserede tilsyn med overholdelse af frihed og
folkestyre-kravet.
Der gennemføres ligeledes mindst to uanmeldt tilsynsbesøg på skoler, hvor
styrelsen indleder en tilsynssag med en skoles overholdelse af frihed og folke-
styre-kravet på baggrund af henvendelser fra forældre, lærere, elever mv., op-
lysninger fra kommuner eller omtale i pressen.
Den mere systematiske anvendelse af uanmeldte tilsynsbesøg indebærer, at
styrelsen – udover de to årsværk, som tilføres tilsynet som led i aftalen om
styrket kvalitet på de frie grundskoler – tilføres yderligere 5 årsværk til tilsyns-
indsatsen, således at styrelsen fremover vil råde over i alt 9 årsværk til gen-
nemførelse af tilsyn i forhold til de frie grundskoler.
De facto overtagelse af den lokale tilsynsfunktion ved skærpet tilsyn med frihed
og folkestyre
Når STUK har en skole under skærpet tilsyn ift. frihed og folkestyre-kravet,
overtager styrelsen de facto den lokale tilsynsførendes rolle med at vurdere
skolens efterlevelse af kravet.
Tilførsel af kompetencer hos MBUL (STUK) som tilsynsmyndighed
Med henblik på at sikre en stærk og effektiv tilsynsindsats med frie grundsko-
lers overholdelse af frihed og folkestyre-kravet vil Styrelsen for Undervisning
og Kvalitet som et led i tilførelsen af ekstra ressourcer til tilsynsindsatsen vil
Dokument nr.: 70409/16
Side 2
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 628: Spm. om, hvordan tilsynet med frie skoler skærpes med den indgåede delaftale af 10. maj 2016 om Styrkelse af kvaliteten med frie grundskoler, til kirkeministeren
1646204_0003.png
blive tilført medarbejdere, som har sproglige kompetencer og kendskab til ik-
ke-vestlige kulturer som fx arabisk. Formålet hermed er, at styrelsen i forbin-
delse med tilsynsbesøg kan overhøre og forstå skoleledelses, læreres og elevers
samtaler på fx arabisk, så oplysninger herfra kan indgå i vurderingen af, om
skolen lever op til frihed og folkestyre-kravet. Kendskab til ikke-vestlige kultu-
rer vil endvidere give styrelsen et styrket udgangspunkt for at vurdere skoler-
ne i forhold til, om skolen fx udøver en kulturel praksis, der ikke er i overens-
stemmelse med frihed- og folkestyre-kravet. Det vil ved rekrutteringen blive
sikret, at styrelsens tilsyn også fremover varetages på et uvildigt grundlag.
Oplysninger fra kommuner og brugen heraf
Kommunerne har i dag en generel oplysningspligt, som indebærer, at kommu-
nerne skal oplyse Styrelsen for Undervisning og Kvalitet om forhold, hvor der
kan være bekymring for, om en fri grundskole lever op til frihed og folkestyre-
kravet. Styrelsen for Undervisning og Kvalitet vil rette henvendelse til kommu-
nerne og gøre opmærksom på denne oplysningspligt. En kommune skal desu-
den på anmodning fra styrelsen oplyse om bekymrende forhold på en fri
grundskole.
Inddragelse af oplysninger fra andre myndigheder i tilsynet
Med henblik på at få det bedst mulige grundlag for styrelsens tilsynsvirksom-
hed undersøges det, i hvilket omfang der kan være behov for, at styrelsen ind-
drager oplysninger fra andre myndigheder end alene kommunen, fx udlændin-
gemyndigheder, politi og skattemyndigheder. De konkrete juridiske vilkår for
inddragelsen af oplysninger fra andre myndigheder i tilsynet vil blive afdækket
som led i implementeringen af aftalen Aftalekredsen inddrages i det videre ar-
bejde i forlængelse af denne afdækning.
Indberetning om bekymrende forhold på frie grundskoler til STUK
Muligheden for at rette henvendelse til STUK med henblik på indberetning om
bekymrende forhold på skoler synliggøres. STUK vil orientere om muligheden,
herunder vil der blive vejledt om muligheden på STUKs hjemmeside.
Skærpet økonomisk sanktionspraksis
Det undersøges, hvordan styrelsens tilsynspraksis i forhold til at tilbageholde
tilskud, afskære tilskud eller kræve tilskud tilbagebetalt kan skærpes i relation
til skærpet tilsyn for frihed og folkestyre-kravet.
Herudover vil Styrelsen i forbindelse med skærpede tilsyn indskærpe bestyrel-
sesmedlemmer om reglerne for personlig økonomisk hæftelse, hvis de ikke le-
ver op til deres forpligtelser.
Dokument nr.: 70409/16
Side 3
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 628: Spm. om, hvordan tilsynet med frie skoler skærpes med den indgåede delaftale af 10. maj 2016 om Styrkelse af kvaliteten med frie grundskoler, til kirkeministeren
1646204_0004.png
Skærpelse af ordningen med certificerede tilsynsførende
Karensperioden for, at tidligere ansatte, elever, bestyrelsesmedlemmer og for-
ældre på den pågældende skole kan føre tilsyn med skolen udvides fra 3 år til 5
år efter, at den pågældendes virke i forhold til skolen er ophørt.
Med henblik på at sikre, at der i tilfælde, hvor en skole har været underlagt
skærpet tilsyn med fokus på frihed og folkestyre-kravet, kan være tillid til, at
det lokale tilsyn med skolen udøves kvalificeret og uvildigt, vil kravene til habi-
litet og kvalifikationer hos den tilsynsførende, som skolen vælger, være skær-
pede i forhold til de generelle krav.
Undersøgelse af tælleregler og udskrivning af elever kort tid før prøveaflæggelse
Antallet af elever på frie grundskoler pr. 5. september (tælledagen) afgør stør-
relsen på statstilskuddet til den enkelte skole.
Med henblik på et vurderingsgrundlag og afdækning af, om der er skoler, hvor
elevvandringer til og fra skolen kan give anledning til mistanke om, at skolerne
spekulerer i tællereglerne med det formål at opnå højere statstilskud, vil Sty-
relsen for Undervisning og Kvalitet i efteråret 2016 gennemføre en undersøgel-
se af en række skoler.
STUK vil samtidig undersøge omfanget af skolernes udskrivning af elever kort
tid før aflæggelse af de afsluttende prøver for at afdække, om der er skoler,
hvor omfanget af elevudskrivninger kan give anledning til mistanke om, at sko-
ler benytter deres ret til selv at vælge, hvilke elever der kan gå på skolen, til at
udskrive elever med et fagligt dårligt resultat med henblik på at opnå et højere
samlet fagligt resultat for skolen.
Styrket tilsyn med donationer
Frie grundskoler kan modtage donationer fra organisationer mv., så længe do-
nationerne ikke har et omfang og ikke gives på en måde, som kan så tvivl om,
hvorvidt skolen opfylder lovkravet om uafhængighed.
Med henblik på større viden om, hvem der yder donationer til skolerne, stilles
der fremover krav om følgende:
Frie grundskoler skal i årsregnskabet oplyse om donationer over en vis
bagatelgrænse (fx 20.000 kr.), herunder den enkelte donations størrel-
se og hvem der har ydet donationen.
Den lokale tilsynsførende skal angive oplysning om donationer i den år-
lige tilsynserklæring for skolen.
Frie grundskoler skal oplyse om donationer til skolen på skolens
hjemmeside.
Dokument nr.: 70409/16
Side 4
Parterne er i øvrigt enige om, at regeringen skal undersøge i hvilket omfang,
det er muligt at forhindre visse udenlandske donationer.
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 628: Spm. om, hvordan tilsynet med frie skoler skærpes med den indgåede delaftale af 10. maj 2016 om Styrkelse af kvaliteten med frie grundskoler, til kirkeministeren
1646204_0005.png
Økonomi
Initiativerne vil samlet set medføre merudgifter på 4 mio. kr. årligt, som parti-
erne forpligter sig til at finansiere.”
Jeg kan henholde mig hertil.
Dokument nr.: 70409/16
Side 5
Bertel Haarder
/
Louise Wendel Niss