Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del
Offentligt
1646193_0001.png
Folketingets Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalg
[email protected]
[email protected]
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget har ved brev af 20. maj 2016 (UUI
alm. del – spørgsmål 627) bedt om min besvarelse af spørgsmål:
”Vil ministeren i forlængelse af samrådet den 13. maj 2016 om opfølgning på
TV 2s programserie ”Moskeerne bag sløret” præcisere, hvilke tilsyn der i dag
føres med bl.a. friskoler og forskellige foreninger og organisationer m.v., her-
under hvilke foreninger og organisationer m.v. der kontrolleres, og hvad der
konkret kontrolleres, og vil ministeren redegøre for, hvor ofte tilsynet har ført
til, at man har frataget foreninger og organisationer m.v. deres tilskud samt den
konkrete begrundelse for fratagelse af tilskud i hvert enkelt tilfælde?”
Svar:
Til brug for besvarelsen af den del af spørgsmålet, der vedrører tilsyn med for-
eninger og organisationer, har jeg indhentet svarbidrag fra Kulturministeriet,
der oplyser:
”Det er kommunerne, der yder tilskud og anviser lokaler til folkeoplysende for-
eninger efter folkeoplysningsloven. Det følger endvidere heraf, at kommunerne
kan indhente alle de nødvendige oplysninger hos den enkelte forening og kan
standse eller tilbageholde udbetalinger samt kræve tilbagebetaling af allerede
udbetalt tilskud, hvis en forening ikke overholder lovens tilskudsbetingelser.
Desuden skal de folkeoplysende foreninger hvert år indsende et regnskab, der
skal dokumentere, at tilskuddet er anvendt i overensstemmelse med loven.
Det er kommunerne selv, der tilrettelægger, hvordan de konkret fører tilsyn ud
fra de lokale forhold. Kulturministeriet har ikke oplysninger om, hvordan
kommunerne gør det i praksis, herunder hvor ofte kommuner har frataget for-
eninger tilskud samt begrundelserne herfor.
Ministeriet henviser i øvrigt til svar på KUU alm. del – spm. 116, hvor Aarhus
Kommune har redegjort for, hvordan de konkret fører tilsyn med de folkeoply-
sende foreninger.
Som følge af aftalen om initiativer over for religiøse forkyndere m.v. vil det bli-
ve indskærpet, at kommunerne har pligt til at føre tilsyn med, at foreninger, der
modtager støtte efter folkeoplysningsloven, overholder lovens krav. Herunder
skal kommunerne vurdere på baggrund af fx stikprøver, om der er risiko for, at
foreninger overtræder lovens bestemmelser, og i de tilfælde udføre et egentlig
tilsyn.”
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
Telefax 3392 3913
e-post
[email protected]
Dokument nr.: 70384/16
Dette dokumentnr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 15. juni 2016
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 627: Spm. om, hvilke tilsyn der i dag føres med bl.a. friskoler og forskellige foreninger og organisationer, til kirkeministeren
1646193_0002.png
Til brug for besvarelsen af den del af spørgsmålet, der vedrører tilsyn med fri-
skoler, har jeg indhentet svarbidrag fra Ministeriet for Børn, Undervisning og
Ligestilling, der oplyser:
”Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling fører det statslige tilsyn med
frie grundskoler. Tilsynsopgaven er henlagt til Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet.
Styrelsen har oplyst, at det statslige tilsyn med frie grundskoler i forhold til, om
undervisningen står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen, og
om skolen samtidig forbereder eleverne til at leve i et samfund som det danske
med frihed og folkestyre, føres som:
Enkeltsagstilsyn, som typisk iværksættes på baggrund af henvendelser
fra forældre, lærere, elever, presse m.v.
Tematiske tilsyn, som muliggør en målrettet og klart defineret tilsyns-
indsats på særlige områder, hvor skolerne er udfordrede, eller hvor der
er et politisk ønske om fokus. Skolerne udvælges ofte på baggrund af en
stikprøve.
Risikobaserede tilsyn, hvor skoler udtages til tilsyn hvert andet år på
baggrund af en screening af resultater fra folkeskolens 9.-klasseprøver,
elevernes overgang til ungdomsuddannelse og den socioøkonomiske
reference for 9.-klasseprøverne (det vil sige hvordan eleverne klarer sig
i sammenligning med elever på landsplan med samme baggrundsfor-
hold).
Dokument nr.: 70384/16
Side 2
Styrelsen kan iværksætte et skærpet tilsyn med en skole, hvis det som led i til-
synet med skolen konstateres, at der er anledning til tvivl om, hvorvidt skolen
lever op til friskolelovens krav om, at undervisningen står mål med, hvad der
almindeligvis kræves i folkeskolen (stå mål med-kravet) og/eller kravet om, at
skolen efter sit formål og i hele sit virke forbereder eleverne til at leve i et sam-
fund som det danske med frihed og folkestyre og udvikler og styrker elevernes
kendskab til og respekt for grundlæggende friheds- og menneskerettigheder,
herunder ligestilling mellem kønnene (frihed og folkestyre-kravet).
Styrelsen har aktuelt 21 igangværende tilsynssager med frie grundskoler, heraf
17 enkeltsagstilsyn og fire tilsyn som led i et tematisk tilsyn med frie grundsko-
ler uden overbygning.
Hovedparten af enkeltsagstilsynene vedrører, om undervisningen står mål
med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen, herunder også om skolens
mål og planer for undervisningen lever op til lovens krav. Styrelsen har pt. to
tilsynssager, hvor skolernes overholdelse af både stå mål med-kravet og frihed
og folkestyre-kravet indgår i tilsynet. Styrelsen fører derudover tilsyn med én
skole, hvor det udelukkende er med fokus på frihed og folkestyre-kravet. Ende-
lig handler to sager om, hvorvidt skolen har overholdt FN’s Børnekonvention i
forbindelse med ophør af samarbejde med familie.
Styrelsen udtager skoler til det risikobaserede tilsyn i efteråret 2016.
Der er for tiden ingen skoler under skærpet tilsyn i forhold til, om undervisnin-
gen står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen, og om skolen
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 627: Spm. om, hvilke tilsyn der i dag føres med bl.a. friskoler og forskellige foreninger og organisationer, til kirkeministeren
1646193_0003.png
samtidig forbereder eleverne til at leve i et samfund som det danske med frihed
og folkestyre.
De seneste ti år har Styrelsen for Undervisning og Kvalitet ført syv skærpede
tilsyn med frie grundskoler, hvor tilsynet har medført, at de pågældende skoler
ikke længere kunne omfattes af friskoleloven og ikke længere kunne få tilskud
efter friskoleloven. I tre af tilsynssagerne indgik frihed og folkestyre-kravet
som en del af begrundelsen.
Styrelsen fører herudover et økonomisk tilsyn med de frie grundskoler, som i
vidt omfang baseres på afrapporteringer og tilskudserklæringer fra institutio-
nernes revisorer. Her er der på nuværende tidspunkt 7 frie grundskoler under
skærpet tilsyn.”
Jeg kan henholde mig hertil.
Dokument nr.: 70384/16
Side 3
Bertel Haarder
/
Louise Wendel Niss