Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del
Offentligt
1648170_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget har den 20. maj 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 625 (alm. del) efter ønske fra Kenneth Kristensen Berth (DF) til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 625:
Hvad kan ministeren oplyse om det finske Maahanmuuttovirastus beslutning
om, at irakere, afghanere og somaliere ikke længere skal tilbydes opholdstilladelse
i Finland, og at de finske myndigheder vil begynde at returnere asylsøgere fra de
pågældende lande? Og agter ministeren at tage kontakt til de finske
myndigheder med henblik på at undersøge, om der kan drages viden og
erfaringer fra Finland med henblik på at effektuere den samme beslutning i
Danmark, således at Danmark fremadrettet kan afvise anmodninger om asyl
fra personer, der stammer fra de pågældende lande?
Svar:
Den 17. maj 2016 udsendte det finske migrationsverk en pressemeddelelse,
hvoraf det fremgår, at Finland har ophævet en bestemmelse i den finske
udlændingelov, hvorefter en person, der ikke opfylder betingelserne for asyl eller
subsidiær beskyttelse, kan meddeles humanitær opholdstilladelse, såfremt
personen ikke kan vende tilbage til sit hjemland på grund af en miljøkatastrofe
eller den dårlige sikkerhedssituation i landet, herunder eksempelvis som følge af
væbnet konflikt eller menneskerettighedssituationen.
Det fremgår endvidere, at det fremover vil blive vanskeligere for personer fra Irak,
Afghanistan og Somalia er at opnå subsidiær beskyttelse som følge af, at Finland
vurderer, at sikkerhedssituationen er forbedret i disse lande. Pressemeddelelsen
kan læses her:
http://www.migri.fi/for_the_media/bulletins/press_releases/press_releases/1/0/
humanitarian_protection_no_longer_granted_new_guidelines_issued_for_afghan
istan_iraq_and_somalia_67594.
21. juni 2016
Udlændingeafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
2016 - 4933
78445
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 625: MFU spm. om det finske Maahanmuuttovirastus beslutning om, at irakere, afghanere og somaliere ikke længe skal tilbydes opholdstilladelse i Finland, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Da den ophævede bestemmelse alene fandt anvendelse uden for de i finsk ret
asylbegrundende situationer, er der ikke tale om, at Finland afviser
asylansøgninger fra de pågældende lande.
Det er min umiddelbare vurdering, at den danske udlændingelov ikke indeholder
en bestemmelse, der svarer til den ophævede finske bestemmelse om
humanitært ophold.
Det kan dog helt generelt oplyses, at den danske udlændingelovs § 7, stk. 3,
indeholder en bestemmelse, hvorefter der kan meddeles opholdstilladelse, hvis
risikoen for dødsstraf eller for at blive underkastet tortur eller umenneskelig eller
nedværdigende behandling eller straf har baggrund i en særlig alvorlig situation i
hjemlandet præget af vilkårlig voldsudøvelse og overgreb på civile. Det bemærkes
i den forbindelse, at udlændingelovens § 7, stk. 3, vedrører meddelelse af
opholdstilladelse i asylbegrundende situationer med henblik på midlertidigt
ophold.
Endvidere indeholder den danske udlændingelovs § 9 b en bestemmelse om
meddelelse af humanitær opholdstilladelse her i landet.
Kerneområdet for bestemmelsen er helbredsbetinget humanitær opholds-
tilladelse.
Der kan dog også meddeles humanitær opholdstilladelse af andre grunde. Som
eksempel herpå kan nævnes det såkaldte overlevelseskriterium, hvorefter der i
helt særlige tilfælde kan meddeles humanitær opholdstilladelse til enlige kvinder
og familier med mindre børn fra områder, hvor der hersker ekstremt vanskelige
levevilkår, f.eks. som følge af hungersnød eller som følge af helt uforudsigelige
forhold.
Meddelelse af humanitær opholdstilladelse har undtagelsens karakter, og reglen
har et snævert anvendelsesområde, idet de humanitære hensyn skal tale
afgørende for, at tilladelse gives.
Det kan endvidere oplyses, at udlændingelovens § 9 c, stk. 1, indeholder en
bestemmelse om meddelelse af opholdstilladelse, hvis ganske særlige grunde
taler derfor. Bestemmelsen har i helt enkeltstående tilfælde fundet anvendelse i
tilfælde, hvor bl.a. udlændingens visumophold ikke har kunnet forlænges, og hvor
udlændingen som følge af en omfattende naturkatastrofe i ansøgerens hjemland
ikke har kunnet indrejse og opholde sig under humanitært forsvarlige forhold i
hjemlandet.
Jeg har ikke på nuværende tidspunkt planer om at ændre de nævnte
bestemmelser i udlændingeloven.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 625: MFU spm. om det finske Maahanmuuttovirastus beslutning om, at irakere, afghanere og somaliere ikke længe skal tilbydes opholdstilladelse i Finland, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Endelig kan jeg oplyse, at de danske udlændingemyndigheder løbende opdaterer
og supplerer det generelle baggrundsmateriale om forholdene i de lande, hvorfra
Danmark modtager asylansøgere, herunder med rapporter fra andre landes
myndigheder.
Inger Støjberg
/
Jesper Egevang
Side
3/3