Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del
Offentligt
1645803_0001.png
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet
Udlændingestyrelsen
Ryesgade 53
2100 København Ø
Att: Kirstine Løkke Degn Borg
Asylcenter Holmegaard
Center Humble
Vågebjergvej 5
5932 Humble
Tlf. 63 51 66 40
E-mail: [email protected]
www.asylcenterholmegaard.dk
25.05.2016
Opfølgning på redegørelse omhandlende hændelsen i Beredskabscenter Næstved
Udlændingestyrelsen har umiddelbart som opfølgning på redegørelsen behov for en uddyb-
ning af redegørelsen. Udlændingestyrelsen skal derfor bede Langeland Kommune om at præ-
cisere følgende forhold:
- En beskrivelse af hændelsesforløbet forud for episoden på Center Næstved
Langeland kommune har bedt de to øvrige medarbejdere (der sammen med den fritstillede
leder er en del af magtanvendelsen) om en redegørelse over, hvad der gik forud for episoden
som førte til den viste magtanvendelse. Tilsvarende har ledelsen læst den indberetning i Let
Asyl, som den fritstillede leder har lavet omkring episoden. På baggrund af ovenstående er det
Langeland kommunes opfattelse, at der ikke er direkte overensstemmelse. Langeland kom-
mune har derfor valgt at politianmelde den konkrete hændelse med det formål, at få en uvildig
afgørelse af, hvorvidt der har fundet nødvendig eller unødvendig magtanvendelse sted.
- I redegørelsen gøres opmærksom på en række personalemæssige forhold så som medar-
bejderkursus, teammøder og koordinatornetværk. I hvilket omfang har det været muligt at prio-
ritere afholdelsen af disse på Center Næstved?
Alle medarbejder i Beredskabscenter Næstved har gennemgået det omtalte introduktionskur-
sus.
Der er udpeget koordinatorer i Beredskabscenter Næstved, der deltager i det nævnte koordi-
natornetværk.
De psykosociale teammøder i Beredskabscenter Næstved er iværksat.
Herunder i forhold til, hvilke hensyn Langeland Kommune har taget i forbindelse med en hurtig
ibrugtagelse af Center Næstved.
Ved opstart af alle nye centre sikres der en løbende sidemandsoplæring ved rutinerede ledere
og medarbejdere. I Beredskabscenter Næstved var der således både en rutineret leder der
startede centeret op sammen med rutinerede medarbejdere, som stod for den konkrete side-
mandsoplæring af nyansatte (såvel leder som medarbejdere) i kombination med det ovenfor
nævnte introduktionskursus mv.
Det gode samarbejde med Beredskabsstyrelsen omkring selve etableringen af centeret har
bevirket, at mange andre forhold og samarbejdsrelationer har kunnet etableres meget hurtigt,
eksempelvis samarbejdet med Politiet, sportsklubber og øvrige eksterne samarbejdspartnere.
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 597: Spm. om, hvordan regeringen forholder sig til forholdene og hvilke initiativer, ministeren vil tage for at sikre, at lignende ikke sker igen, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1645803_0002.png
Den hurtige iværksættelse af voksenskoletilbud i samarbejde med Næstved Sprog- og Integra-
tionscenter har tilsvarende medført, at der meget hurtigt kunne igangsættes interne praktikfor-
løb for asylansøgerne.
Har episoden givet anledning til justeringer af retningslinjer eller generelle rammer for asylcen-
terdriften?
Episoden har givet direkte anledning til, at MED-udvalget (samarbejdsudvalget) på asylområ-
det påtænker at indstille til Hovedudvalget i Langeland kommune, at der fremadrettet indhen-
tes straffeattester.
Episoden har givet direkte anledning til, at alle centerledere pointerer overfor såvel medarbej-
dere som frivillige, at henvende sig direkte til den øverste ledelse, såfremt der måtte være
konkrete forhold eller episoder, som giver anledning til bekymring.
Har episoden givet anledning til justering i forhold til samarbejdet med Beredskabsstyrelsen?
Nej, samarbejdet fungerer upåklageligt.
I hvilket omfang har Langeland Kommune ført eget tilsyn med ledelsen på Center Næstved?
I Langeland kommune føres der ledelsestilsyn med alle de centre som kommunen driver.
Blandt andet får den øverste centerleder tilsendt alle indberetninger i Let Asyl til orientering.
Den øverste centerleder har siden åbningen været på jævnlige besøg i Beredskabscenter
Næstved og har tilsvarende haft daglig dialog med den nu fritstillede leder.
Der afholdes ledermøder hver 14. dag. Ledermøderne anvendes blandt andet som en kvali-
tetssikring af, at procedurer og interne arbejdsgange implementeres på alle centre i organisa-
tionen.
Afslutningsvis bedes Langeland Kommune mere konkret forholde sig til, hvordan de i redegø-
relsen beskrevne generelle rammer for asylcenterdriften har haft betydning for driften af Cen-
ter Næstved.
Det er Langeland kommunes opfattelse, at der i forhold til driften af Beredskabscenter Næst-
ved har været gode grundforudsætninger, som har betydet at mange forhold i centeret funge-
rede fra start. Det gode samarbejde med Beredskabsstyrelsen omkring selve etableringen af
centeret har bevirket, at mange andre forhold og samarbejdsrelationer har kunnet etableres
meget hurtigt, eksempelvis samarbejdet med Politiet, sportsklubber og øvrige eksterne sam-
arbejdspartnere. Den hurtige iværksættelse af voksenskoletilbud i samarbejde med Næstved
Sprog- og Integrationscenter har tilsvarende medført, at der meget hurtigt kunne igangsættes
interne praktikforløb for asylansøgerne.
En redegørelse over hændelsesforløbet omkring de i Informations artikel beskrevne forhold på
asylcentret på Beredskabscenter Næstved.
Langeland kommune bliver kontaktet af Dagbladet Information i forbindelse med deres re-
search. Langeland kommune modtager en række spørgsmål, som der ønskes uddybet. Ledel-
sen beder den nu fritstillede leder om, at svare på de stillede spørgsmål. (Vedhæftet som bi-
lag). Den øverste ledelse beslutter, at den nu fritstillede leder skal indkaldes til en uddybende
samtale.
Ledelsen fremsender svarene til Dagbladet Information d. 12. maj 2016 kl. 00:24.
Som det fremgår af det vedhæftede notat vedrørende selve personalesagen modtager Lange-
land kommune sidst på eftermiddagen d. 12. maj 2016 oplysninger om, at Dagbladet Informa-
2/3
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 597: Spm. om, hvordan regeringen forholder sig til forholdene og hvilke initiativer, ministeren vil tage for at sikre, at lignende ikke sker igen, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1645803_0003.png
tion er i besiddelse af videooptagelser der viser, at den nu fritstillede leder lægger en asylan-
søger i benlås.
Disse oplysninger ligger til grund for det videre forløb i den konkrete personalesag jf. vedhæf-
tede notat.
En redegørelse over driftsoperatørens tilsyn med de enkelte asylcentre. Herunder både reg-
lerne og hvordan det i praksis bliver udført. (denne hører vi alle operatører om)
Der henvises til svar på spørgsmål 612.
Er det korrekt, at medarbejderne på asylcentrene siger, at det vil skade asylansøgernes sag,
hvis de er utilfredse med forholdene? (denne hører vi alle operatører om)
Nej det er ikke korrekt.
Direkte adspurgt har medarbejdere svaret, at de oplyser/informerer asylansøgerne om, at de
som medarbejdere, jf. de af Udlændingestyrelsens nuværende procedurer, skal melde en
asylansøger ”udeblevet” efter fravær i tre sammenhængende døgn. Asylansøgerne oply-
ses/informeres om, at dette kan have konsekvenser i forhold til tidsrammen for behandlingen
af deres sag. Oplysningen/informationen gives i lighed med andre oplysninger/informationer.
Beboerrådene på centrene har til formål at tage eventuelle problematikker og kritikpunkter op
for at imødegå eventuelle konflikter og uoverensstemmelser.
Der er ingen sammenhæng mellem eventuelle kritikpunkter omkring forholdene på et center,
og sagsbehandlingen af den enkeltes asylsag.
Hvad er der sket med lederen på asylcentret? Hvad var forløbet omkring afskedigelsen?
Langeland vedhæfter notat omhandlende det konkrete sagsforløb i personalesagen. Lange-
land kommune anmoder om, at notatet behandles med fortrolighed, da der er tale om person-
følsomme oplysninger.
Venlig hilsen
Ulrik Pihl
Centerleder
Sisi Eibye
Asyldirektør
3/3