Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del
Offentligt
1641361_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget har den 13. maj 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 586 (alm. del) efter ønske fra Merete Dea Larsen (DF) til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 586:
Ministeren bedes kommentarer artiklen ”Postaftale kræver lovændring: Udlejere
skal kunne kommunikere digitalt fremover”, Ejendomsforeningen Danmark,
og oplyse hvordan regeringen forholder sig til, at den indgåede aftale ifølge
artiklen vil medføre administrativt bøvl i udlejning af private ejendomme
og hvordan det er foreneligt med regeringens ambition om at mindske
administrativ byrder og fremme digitalisering?
https://ejendomsforeningen.dk/presse/
pressemeddelelser/2016/postaftale-kraever-lovaendring-udlejere-skal-
kunnekommunikere-digitalt-fremover
Svar:
Ejendomsforeningen Danmark anfører i artiklen, som der henvises til i
spørgsmålet, at den nye postaftale vil betyde, at det vil tage endnu længere for
udlejeren at få et betalingspåkrav frem til lejeren ved manglende betaling.
Organisationen henviser til, at det ifølge den nye postaftale vil tage næsten en
uge, inden et standardbrev er fremme hos modtageren, og at påkravet ikke kan
sendes elektronisk.
I artiklen peger Ejendomsforeningen Danmark endvidere på, at udlejeren gennem
de senere år er blevet mødt med stadig flere administrative krav.
Organisationen ønsker på den baggrund, at reglerne i boliglejeloven ændres, så
udlejere og lejere kan kommunikere digitalt på lige fod med eksempelvis det
offentlige, når postaftalen træder i kraft.
Det skal hertil bemærkes, at lejeren og udlejeren fra den 1. januar 2004 med
nogle ganske få undtagelser har haft mulighed for at aftale digital kommunikation,
hvor der i lejelovgivningen stilles krav om skriftlighed.
1. juni 2016
Boliglovgivning
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
2016 - 4574
74600
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 586: Spm. om at kommentarer artiklen Postaftale kræver lovændring", til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Særligt retsvirkningerne knyttet til fx afgivelse af betalingspåkrav kan være meget
indgribende overfor lejeren. Hvis lejeren ikke rettidigt bliver opmærksom på et
betalingspåkrav, efter at dette er kommet frem, kan det medføre, at lejeren og
eventuelt dennes familie må fraflytte boligen. Det er baggrunden for, at parterne
ikke kan aftale, at disse meddelelser sendes elektronisk.
Det er almindeligt, at betalingspåkrav fremsendes ved anbefalet brev. Herved
opnås en høj grad af sikkerhed for, hvornår påkravet er kommet frem til
modtageren, og at modtageren bliver gjort bekendt med indholdet af
meddelelsen.
Ifølge Transport- og Bygningsministeriet er den nærmere udmøntning af
postaftalen af 3. maj 2016 endnu ikke fastlagt, men det vil også efter den nye
aftale være muligt at sende fx anbefalede breve indenfor de frister, vi kender i
dag, enten som B-brev eller som hastebrev. I stedet for A-breve vil Post Danmark
således introducere et hastebrev, der fortsat gør det muligt at få et brev frem fra
dag-til-dag.
Post Danmark oplyser, at der netop nu arbejdes på at få alle detaljer om dette nye
produkt, hastebrevet, på plads.
Post Danmark forsikrer om, at hastebrevet vil være introduceret før A-brevet
tages ud af markedet. Så snart service og prisen for hastebrevet er på plads, vil
virksomheden informere klart og tydeligt om det nye produkt.
Jeg er meget enig i Ejendomsforeningen Danmarks grundlæggende synspunkt i
artiklen. Udlejerne og lejerne skal have bedre mulighed for at kommunikere
digitalt.
Ministeriet har derfor med brev af 3. maj 2016 anmodet udlejer- og
lejerorganisationerne om at udpege medlemmer til en arbejdsgruppe om fremme
af muligheden for digital kommunikation i private lejeforhold. Arbejdsgruppen
skal vurdere på hvilke områder lejelovgivningen bør tilpasses de muligheder, som
ligger i en øget anvendelse af den digitale teknologi.
Arbejdsgruppen skal i forbindelse med arbejdet inddrage hensynet til lejerne og
udlejernes retssikkerhed i lejeforholdet. Arbejdet skal munde ud i opstilling af en
række forslag til ændringer, der kan indgå i den aftalte sammenskrivning af
lejelovgivningen.
Arbejdsgruppen sammensættes af repræsentanter fra henholdsvis lejer- og
udlejersiden, et medlem fra Digitaliseringsstyrelsen og en universitetsjurist som
formand.
Arbejdet forventes at være færdigt i år.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 586: Spm. om at kommentarer artiklen Postaftale kræver lovændring", til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Det vil være naturligt, at arbejdsgruppen inddrager konsekvenserne af den nye
postaftale i arbejdet og ser på de teknologiske muligheder for at sende fx
betalingspåkrav til lejerne elektronisk.
Inger Støjberg
/
Annette Klint Kofod
Side
3/3