Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del
Offentligt
1644446_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. juni 2016
Politikontoret
Tine Rahr Lauritsen
2016-0032/38-0107
1960943
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 579 (Alm. del), som Folketin-
gets Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalg har stillet til justitsmini-
steren den 13. maj 2016. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Johanne
Schmidt-Nielsen (EL).
Søren Pind
/
Jesper Jarnit
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 579: Spm. om myndighedernes beslutninger i den konkrete sag, hvor en person, der ved en fejl faldt i søvn i et tog over Øresundsbroen, blev frihedsberøvet i 19 dage i stedet for at få tilladelse til at returnere til Sverige, hvor han har processuelt ophold, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 579 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge-, Integrati-
ons- og Boligudvalg:
”Ministeren bedes kommentere artiklen ”Faldt i søvn i tog –
fængslet i 19 dage”, BT, 7. maj 2016, og give en detaljeret re-
degørelse for myndighedernes beslutninger i den konkrete sag,
hvor en person, der ved en fejl faldt i søvn i et tog over Øre-
sundsbroen, blev frihedsberøvet i 19 dage i stedet for at få til-
ladelse til at returnere til Sverige, hvor han har processuelt op-
hold. Ministeren bedes oplyse, om hun finder myndighedernes
beslutninger i sagen rigtige, og om hun eventuelt vil tage skridt
til at ændre procedurer, så lignende sager ikke opstår igen?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at Rigspolitiet til brug
for besvarelsen har indhentet en udtalelse fra Københavns Poli-
ti, der forestod frihedsberøvelsen af den pågældende og ind-
ledningsvis behandlede sagen, samt Nordsjællands Politi, der
herefter overtog sagsbehandlingen og tilbagesendte den pågæl-
dende til Sverige.
Københavns Politi har oplyst, at den person, der omtales i ar-
tiklen, henvendte sig til politiet i Københavns Lufthavn den 16.
marts 2016. Han forklarede, at han i Sverige var faldet i søvn i
et tog og derved var endt i København. Han forklarede endvi-
dere, at han havde købt en billet tilbage til Sverige, men var
blevet afvist ved den id-kontrol, som Sverige har indført, og
som håndhæves på foranledning af DSB ved ombordstigning
på toget til Sverige i Københavns Lufthavn.
Politiet anholdt herpå den pågældende og sigtede ham for
ulovligt ophold i Danmark (overtrædelse af udlændingelovens
§ 59, stk. 2), idet han alene var i besiddelse af et svensk asyl-
kort og en kopi af et syrisk kørekort. Han var ikke i besiddelse
af en togbillet eller anden gyldig rejsehjemmel retur til Sveri-
ge.
Københavns Politi indhentede samme dag oplysninger fra
svensk politi, som oplyste, at den pågældende havde indgivet
asylansøgning i Sverige den 2. september 2015, og at sagen
endnu ikke var afgjort. Københavns Politi konstaterede endvi-
dere på baggrund af opslag i Eurodac-fingerraftryksregisteret,
at Sverige var ansvarlig for behandlingen af asylsagen, idet den
pågældende alene var registreret i Sverige som asylansøger, og
2
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 579: Spm. om myndighedernes beslutninger i den konkrete sag, hvor en person, der ved en fejl faldt i søvn i et tog over Øresundsbroen, blev frihedsberøvet i 19 dage i stedet for at få tilladelse til at returnere til Sverige, hvor han har processuelt ophold, til justitsministeren
der ikke forelå oplysninger om, at dette ansvar skulle være op-
hørt.
Sagen om ulovligt ophold blev herefter afgjort med betaling af
en bøde på 1.500 kr., jf. Rigsadvokatens bødetakster.
Efter afgørelse af straffesagen blev den pågældende frihedsbe-
røvet efter udlændingelovens § 36, stk. 1, 2. pkt., med henblik
på tilbageførsel til Sverige i medfør af Dublin-forordningen,
idet mindre indgribende foranstaltninger til gennemførelse af
tilbageførslen ikke skønnedes at være tilstrækkelige. Den sig-
tede, som fik afgørelsen forkyndt via tolk, ønskede ikke på det-
te tidspunkt at påklage frihedsberøvelsen.
Københavns Politi lagde i forbindelse med frihedsberøvelsen
vægt på, at den pågældende opholdt sig ulovligt i Danmark,
ikke var i besiddelse af en togbillet retur til Sverige som ellers
anført af den pågældende, og at modus i sagen er kendt af poli-
tiet i adskillige andre sager. Københavns Politi har således i år
behandlet 115 sager, hvor udlændinge er blevet antruffet af po-
litiet umiddelbart efter indrejse med tog fra Sverige og i den
forbindelse har forklaret, at pågældende er faldet i søvn i toget,
er rejst for langt ved en fejl, ville transitere Danmark eller lig-
nende, uagtet at de pågældende som asylansøgere i et andet
land ikke må opholde sig i Danmark.
Den 17. marts 2016 traf Udlændingestyrelsen afgørelse om
udvisning efter udlændingelovens § 25 b, stk. 1, og den pågæl-
dende blev herefter den 18. marts 2016 fremstillet i Køben-
havns Byret, hvor grundlaget for frihedsberøvelsen blev god-
kendt, ligesom frihedsberøvelsen blev opretholdt indtil den 13.
april 2016, jf. udlændingelovens § 37, jf. § 36, stk. 1.
Den 19. marts 2016 anmodede Københavns Politi i medfør af
interne retningslinjer Rigspolitiets Nationale Udlændingecenter
(nu Nordsjællands Politi) om at overtage udsendelsessagen.
Nordsjællands Politi har hertil supplerende oplyst, at politi-
kredsen den 19. marts 2016 – samme dag som sagen blev over-
taget fra Københavns Politi – forelagde sagen for Udlændinge-
styrelsen, der besluttede, at der skulle iværksættes en Dublin-
forhandling af den pågældende tilbage til Sverige.
Den 22. marts 2016 anmodede Udlændingestyrelsen de sven-
ske myndigheder om at tilbagetage udlændingen, hvilket Sve-
rige accepterede den 30. marts 2016. Sverige oplyste i den for-
bindelse, at overførslen kunne finde sted mandag til torsdag i
et nærmere angivet tidsrum, og at kopi af laissez-passer skulle
fremsendes til de svenske myndigheder mindst tre dage forin-
den overførslen.
3
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 579: Spm. om myndighedernes beslutninger i den konkrete sag, hvor en person, der ved en fejl faldt i søvn i et tog over Øresundsbroen, blev frihedsberøvet i 19 dage i stedet for at få tilladelse til at returnere til Sverige, hvor han har processuelt ophold, til justitsministeren
På baggrund af de svenske myndigheders accept udstedte poli-
tiet den 31. marts 2016 et laissez-paisser til udlændingen og
planlagde udsendelsen til den 5. april 2016, hvilket de svenske
myndigheder blev orienteret om.
Den 5. april 2016 blev udlændingen derpå overdraget til de
svenske myndigheder i Lernacken i Sverige.
Den 20. april 2016 afgav Nordsjællands Politi skriftlige be-
mærkninger i forbindelse med kære af Københavns Byrets
kendelse af 18. marts 2016 vedrørende frihedsberøvelsen af
den pågældende i medfør af udlændingelovens § 36. Nordsjæl-
lands Politi anførte i den forbindelse, at mindre indgribende
foranstaltninger, såsom at tage ophold efter politiets nærmere
bestemmelse, i den konkrete sag måtte anses for at have været
tilstrækkelige til at sikre muligheden for udsendelse af den på-
gældende. Nordsjællands Politi lagde i den forbindelse vægt
på, at udlændingen kunne dokumentere tid og sted for indrejse
i Danmark og således dokumentere længden af det (yderst
kortvarige) ulovlige ophold i Danmark, inden han af egen drift
henvendte sig til de danske myndigheder. Der blev endvidere
lagt vægt på, at den pågældende var i besiddelse af egentlige
identitetspapirer i form af bl.a. et syrisk kørekort.
Rigspolitiet kan endvidere oplyse, at Østre Landsret afsagde
kendelse den 29. april 2016. Med henvisning til, at anklage-
myndigheden var enig i, at der ikke var grundlag for frihedsbe-
røvelse, fastslog landsretten, at påstanden om varetægtsfængs-
ling ikke burde have været taget til følge af byretten.”
Justitsministeriet kan henholde sig til Rigspolitiets udtalelse og kan endvi-
dere henvise til ministeriets samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 580
(Alm. del) fra Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget.
4