Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
18. november 2015
Medlem af Folketinget Astrid Krag (S) har den 22. oktober 2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 54 (alm. del) til udlændinge-, integrations- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 54:
Ministeren bedes - som opfølgning på samråd i Udlændinge-, Integrations- og
Boligudvalget den 20. oktober 2015 om regeringens flygtningeannoncekampagne
- oplyse, om ministeren ikke mener, at der er nogen principielle problemer med at
bruge danske skattekroner på at betale for annoncer i en avis, der støtter
Hizbollah?
Svar:
På de sociale medier i udlandet bliver skrevet og annonceret i betydeligt omfang om op-
holdsvilkår i de vestlige lande. Menneskesmuglere fremfører ganske detaljerede oplysnin-
ger om, hvilke opholdsvilkår, som formodes at gælde i de enkelte lande. Derfor fandt re-
geringen det nødvendigt at orientere om ændringer i regler for ophold i Danmark.
Som tidligere oplyst indgik ministeriet en aftale med det libanesiske kommunikationsbu-
reau S2C Strategic Communication Consultancy, der har forestået annonceringen i aviser-
ne An-Nahar, As-Safir, Al-Mustaqbal og Daily Star og annonceringen på Google og Face-
book.
Valget af aviser i forbindelse med annonceringen om ændringer i regler for ophold i Dan-
mark er baseret på anbefalinger fra det libanesiske kommunikationsbureau, og vurderes
at være det rette valg netop med henblik på at nå en bred læserskare, herunder menne-
skesmuglere, mellemhandlere, transportører mv, der formidler rejser til potentielle asyl-
ansøgere.
Valget er ikke udtryk for, at regeringen støtter avisernes redaktionelle linje.
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
1216 København K
Tel.
7226 8400
Mail
Web
www.uibm.dk
CVR-nr.
Sagsnr.
36977191
2015 - 800
Inger Støjberg
/
Karen-Lise Johansen
Karman
Side
1/1