Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del
Offentligt
1633255_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget har den 19. april 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 518 (alm. del) efter ønske fra Søren Pape Poulsen (KF) til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 518:
Ministeren bedes oplyse, hvorvidt der kan være en økonomisk fordel, eksempelvis
via offentlig støtte, for et boligområde at blive placeret på ghettolisten, eller for
en beboer i et boligområde omfattet af ghettolisten? Ministeren bedes endvidere
oplyse, om der kan være økonomiske fordel for de kommuner, som har
ghettoområder?
Svar:
Det fremgår af lov om almene boliger, at der hvert år d. 1. december skal
offentliggøres en liste over ghettoområder. De ghettoområder, som optræder på
listen, er sammenhængende almene boligområder med mindst 1.000 beboere,
som opfylder mindst 3 af 5 følgende kriterier:
1. Andelen af 18-64 årige uden tilknytning til arbejdsmarkedet eller
uddannelse overstiger 40 pct. (gennemsnit for de seneste 2 år).
2. Andelen af indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande
overstiger 50 pct.
3. Antal dømte for overtrædelse af straffeloven, våbenloven eller lov om
euforiserende stoffer overstiger 2,70 pct. af beboere på 18 år og derover
(gennemsnit for de seneste 2 år).
4. Andelen af beboere i alderen 30-59 år, der alene har en grunduddannelse
(inkl. uoplyst uddannelse), overstiger 50 pct. af samtlige beboere i samme
aldersgruppe.
5. Den gennemsnitlige bruttoindkomst for skattepligtige i alderen 15-64 år i
området eksklusive uddannelsessøgende er mindre end 55 pct. af den
gennemsnitlige bruttoindkomst for samme gruppe i regionen.
På listen pr. 1. december 2015 opfylder 25 boligområder kriterierne mod 31
områder på listen pr. 1. december 2014.
16. maj 2016
Almene boliger
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
2016 - 3743
66935
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 518: MFU spm. om, hvorvidt der kan være en økonomisk fordel, eksempelvis via offentlig støtte, for et boligområde at blive placeret på ghettolisten, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Der er ikke tale om, at boligområder placeres på listen, men om at områderne
opfylder en række kriterier. Identifikationen af de boligområder, som er mest
udfordret af en socialt og økonomisk belastet beboersammensætning, sigter på at
udpege de boligområder, hvor der er behov for en særlig indsats fra
boligorganisationer og kommuner for at vende udviklingen i området. Der stilles
en række lovgivningsmæssige og økonomiske redskaber til rådighed hertil.
I henhold til almenboliglovens § 59, stk. 6, kan kommunen
ikke anvise ledige
boliger i ghettoområder
og i områder, der kan anvende
kombineret udlejning,
til
boligsøgende, hvor et medlem af husstanden
1) er dømt for et strafbart forhold og inden for de seneste 6 måneder er
blevet løsladt fra institutioner under kriminalforsorgen, og for hvem
der skal udarbejdes en handleplan efter § 141 i lov om social service,
2) er under 18 år og dømt for et strafbart forhold og inden for de
seneste 6 måneder er blevet løsladt fra institutioner m.v. uden for
kriminalforsorgen, hvor husstandsmedlemmet har været anbragt i
henhold til § 78, stk. 2, i lov om fuldbyrdelse af straf m.v., og for hvem
der skal udarbejdes en handleplan efter § 57 c, stk. 1, i lov om social
service,
3) inden for de seneste 6 måneder har fået sit lejemål ophævet eller er
opsagt som følge af grove overtrædelser af god skik og orden eller
4) ikke er statsborger i et land, der er tilsluttet Den Europæiske Union
eller er omfattet af aftalen om Det Europæiske Økonomiske
Samarbejdsområde, eller i Schweiz, med undtagelse af studerende,
som er indskrevet på en offentligt anerkendt uddannelsesinstitution.
Er et område ikke længere omfattet af ghettolisten, er der heller ikke længere
forbud mod anvisning af de nævnte persongrupper.
Dertil kommer, at i henhold til integrationslovens § 12 stk. 2, kan
kommunalbestyrelsen ikke opfylde sin forpligtelse til at anvise en flygtning en
permanent bolig ved at anvise en bolig, som ligger i et ghettoområde eller i et
område, som er omfattet af reglerne om kombineret udlejning. Der er tale om et
ubetinget forbud mod anvisning af bolig til en flygtning i sådanne områder.
I henhold til almenboliglovens § 60, stk. 4, kan kommunalbestyrelsen beslutte, at
ledige familieboliger, der er beliggende i et ghettoområde, og som hverken er
omfattet af den kommunale anvisningsret eller er udslusningsboliger, skal
udlejes
efter særlige kriterier,
som kommunalbestyrelsen fastsætter med henblik på at
styrke beboersammensætningen (fleksibel udlejning). Kommunalbestyrelsens
beslutning skal tages op til revision senest 4 år efter, at den er truffet. Har
området ikke på dette tidspunkt status som ghettoområde, kan beslutningen ikke
forlænges yderligere.
Det bemærkes, at kommunalbestyrelsen har mulighed for at beslutte, at ledige
boliger i visse boligområder skal udlejes efter reglerne om kombineret udlejning,
jf. almenboliglovens § 51 b. Reglerne indebærer, at modtagere af en række
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 518: MFU spm. om, hvorvidt der kan være en økonomisk fordel, eksempelvis via offentlig støtte, for et boligområde at blive placeret på ghettolisten, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
nærmere definerede offentlige forsørgelsesydelser kan afvises, selvom de har
størst anciennitet på ventelisten.
Kombineret udlejning kan indføres i fysisk sammenhængende almene
boligafdelinger, hvor der bor mere end 1.000 beboere, og hvor mindst 40 pct. af
de 18-64-årige er uden for arbejdsmarkedet, eller hvor der bor flere end 5.000
beboere, hvoraf mindst 30 pct. af de 18-64-årige er uden for arbejdsmarkedet.
Disse boligområder fremgår af en liste, der hvert år offentliggøres d. 1. december.
Ved opgørelsen d. 1. december 2015 opfyldte 47 områder betingelserne for at
kunne benytte kombineret udlejning. Alle boligområder bortset fra 5 på
ghettolisten optræder også på listen for kombineret udlejning.
Ghettoområderne er ofte fysisk isolerede fra den omkringliggende by, hvilket
forstærker konsekvenserne af koncentrationen af socialt belastede beboere,
herunder øger risikoen for dannelse af parallelsamfund. Derfor kan
boligorganisationer i samarbejde med kommunen ansøge Landsbyggefonden om
midler til at bryde isolationen.
I henhold til almenboliglovens § 92 b kan Landsbyggefonden i årene 2015-2020
yde støtte inden for en årlig ramme på 160 mio. kr. i form af
tilskud til
infrastrukturændringer
m.v., der gennemføres i ghettoområderne. Med henblik på
at forebygge udviklingen af nye ghettoområder er det muligt at ansøge om midler
fra infrastrukturpuljen for områder, der blot opfylder to ud af de fem kriterier.
Meddelte tilsagn opretholdes, uanset området ikke længere er omfattet af
ghettolisten.
Kommuner med ghettoområder og boligområder, der er i risiko for at udvikle sig
til en ghetto, kan ansøge støtte fra den statslige pulje Styrket Koordinering i
Udsatte Boligområder. Der er 10 mio. kr. årligt i 2016 og 2017 i ansøgningspuljen
til aktiviteter i de udsatte boligområder.
Meddelte tilsagn om støtte opretholdes også efter, at et område evt. ikke længere
er omfattet af listen.
Der er ikke individuelle økonomiske fordele forbundet med at være beboer i et
ghettoområde. Der er dog tilfælde, hvor der iværksættes aktiviteter for beboerne
i en ghetto, men aktiviteterne vil typisk være åbne tilbud for en nærmere
defineret målgruppe.
Inger Støjberg
/
Mikael Lynnerup Kristensen
Side
3/3